Friday, May 7, 2021
Jurnalism corect


Un an de la rezilierea contractului pentru lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva. România riscă să plătească despăgubiri de zeci de milioane de euro

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 28 august 2020 Etichete: , , , ,

Vineri, 28 august, se împlinește un an de la rezilierea contractului pentru lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva, la un stadiu fizic al lucrărilor de 99%, fără o explicație plauzibilă. Evenimentul, unul aproape neversomil pentru Uniunea Europeană, a dus la pierderea garanției de 4 ani a lucrărilor, timp în care orice defecțiune va fi remediată pe cheltuiala statului. De asemenea, directorul Asociației Pro Infrastructură, Ionuț Ciurea, atrage atenția că România riscă să fie condamnată, așa cum s-a întâmplat și în cazul lotului 2 al aceleași autostrăzi, la plata de despăgubiri de zeci de milioane de euro pentru rezilierea ilegală a contractului.

Mărul discordiei

Contractat în august 2013, pentru suma de 579,92 milioane de lei fără TVA, cu Asocierea JV Teloxim Con Comsa Aldesa Construcciones Arcadis Eurometudes, lotul 3 Ilia – Holdea al Autostrăzii Lugoj – Deva (A1) a necesitat efectuarea unor lucrări suplimentare solicitate în acordul de mediu revizuit,  printre care și un ecoduct pentru animale în zona Ohaba. Constructorul e finalizat ecoductul la solicitarea CNAIR, însă, odată ce în conducerea Ministerului Transporturilor și companiei de drumuri au intervenit schimbări, funcționarii statului român nu au mai dorit să își asume achitarea lucrărilor la respectivul ecoduct.

Cum autostrada a devenit „defectă”

Vara anului 2019 a fost una fierbinte pentru toți oamenii implicați în zona infrastructurii. Singurele sectoare de autostradă care puteau fi deschise în acel an, loturile 3 și 4 de pe Autostrada Lugoj – Deva, erau aproape de punerea în folosință. În acest context a apărut în scenă ministrul de resort, Răzvan Cuc, însoțit de omul pe care tocmai îl numise în fruntea CNAIR, Sorin Scarlat.

Răzvan Cuc începe să viziteze șantierul din ce în ce mai des. Laudă progresul înregistrat de firma lui Dorinel Umbrărescu, UMB Tehnostrate, pe lotul 4 și critică furibund constructorul „străin” al lotului 3, Comsa.

La data de 14 august, când era programată inaugurarea ambelor loturi, stupoare. CNAIR nu face recepția pentru lotul 3, cu toate că firma Hill, cea care oferea consultanță pe acest lot, recomandase asta cu puțin timp înainte. Ministrul invocă „grave” probleme pe lotul 3, dar nu prezintă nicio probă, în schimb solicită constructorului creșterea perioadei de garanție de la 4 la 10 ani drept „dovadă” că șoseaua este bine realizată. Comsa nu acceptă acest lucru pentru că, având în vedere dimensiunea unui astfel de proiect, asigurarea unei garanții suplimentare de 6 ani ar fi implicat mai mult ca sigur costuri suplimentare. În urma tuturor acestor discuții, pe data de 28 august CNAIR a reziliat contractul, aflat într-un stadiu fizic de implementare de 99%, iar financiar la 94%.

Contract reziliat pentru un gard și niște șanțuri

La o zi după reziliere, pe 29 august, Răzvan Cuc a recunoscut cu subiect și predicat că problemele pentru care care înțelegerea a fost reziliată nu sunt chiar grave (fixarea gardului și decolmatarea unor șanțuri) și pot fi remediate în regie proprie de CNAIR.

„Autostrada – am văzut că s-au grăbit unii să spună că va rămâne muzeu – nu va rămâne muzeu, pentru că ce trebuia făcut în cele 10 zile vor intra cei de la CNAIR şi vor lucra cu utilajele proprii, adică gardul perimetral şi decolmatarea şanţurilor astfel încât lotul să fie deschis fără nicio problemă. Şi repet: cred că a venit momentul să stăm şi noi un pic verticali şi să nu mai facem tot felul de concesii pentru unele firme care din păcate în loc să vină cu o armată de utilaje şi de muncitori vin cu o armată de avocaţi şi încearcă să găsească tot felul de chichiţe avocăţeşti,” a declarat Răzvan Cuc, într-o conferință de presă, citat de Digi24.

Crăpătura „expertizată” cu pixul și ruleta

Atacați pe mai multe fronturi  de societate civilă și constructor, care s-a adresat și Ministerului de Externe din Spania, oficialii statului au răspuns prin publicarea unor fotografii cu crăpături apărute la autostradă. Acest lucru în opinia lor ar fi trebuit să fie dovada insurmontabilă a faptului că rezilierea s-a făcut în mod legal și era absolut necesară.

Trecând peste faptul că acele fisuri, care în opinia experților nu reprezentau în niciun caz o defecțiune neobișnuită pentru un proiect de asemenea dimensiuni și care nu se aflau pe secțiunea care ar fi urmat să fie dată în folosință, un minim raționament logic ne spune că ele ar fi trebuit remediate de constructor, nu pe banii statului român.

Punerea în folosință a autostrăzii

După realizarea unei expertize de către IPTANA, institutul statului român, au putut fi demarate lucrările de remediere a defecțiunilor. Trei zile a durat întreaga operațiune, timp în care au fost repoziționate aparatele de reazem la podul peste Mureș. Prin urmare, pe 23 decembrie 2019 lotul de autostradă a fost dat în folosință, dar cu viteza restricționată la 80 km/h și masa maximă admisă la 7,5 tone.

Ionuț Ciurea: Se va ajunge la despăgubiri pentru reziliere abuzivă

România va plăti despăgubiri uriașe pentru rezilierea abuzivă a acestui contract, consideră președintele Asociației Pro Infrastructură (API), Ionuț Ciurea, care a subliniat că deja costurile generate de pierderea garanției de 4 ani a lucrărilor sunt suportate de la bugetul de stat.

„În momentul rezilierii am rămas fără garanție, iar orice cheltuială e făcută de compania de drumuri, adică pe cheltuiala noastră. Pe de altă parte, cel mai probabil o să plătim și penalități, dar asta o să întâmple cel mai probabil după mulți ani. Noi credem că s-a reziliat abuziv, nu avea temei Se va ajunge și la niște despăgubiri pentru reziliere abuzivă”, a declarat Ionuț Ciurea pentru Mainnews.ro.

Pe de altă parte, directorul API susține că există o decizie a instanței prin care era suspendată executarea garanției de bună execuție, însă banca ar fi acceptat plătirea sumei respective către autorități.

„După reziliere compania le-a executat garanția (n.r. – garanția de bună execuție a lucrărilor). Evident că executarea garanției a fost stopată imediat de instanță, însă, din câte știm noi, deja a fost plătită de bancă. Deja există mai multe procese pe rol, odată pe reziliere, odată pe executarea garanției. Sunt multe fațete pe care o să se judece câțiva ani, dar cel mai probabil o să se ajungă să plătim,” a declarat Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructură.

Ștergerea urmelor

Cum expertiza realizată de IPTANA nu dovedea mare lucru, CNAIR încercă să probeze cu orice chip faptul că ruperea acordului cu Comsa s-a făcut în mod legal. În acest sens, prin intermediul Centrului de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN), a fost lansat o licitație de 1,65 milioane de lei pentru „Investigatii geotehnice si monitorizare inclinometrie/ piezometrie – Autostrada Lugoj – Deva, lot 3”. Prima procedură a fost anulată, singura ofertă primită, cea de la compania Geostud, fiind declarată neconformă. Pe forumurile de specialitate s-a discutat faptul că directorul CESTRIN, Ștefan Ioniță, ar fi anulat licitația pentru că nu ar fi fost câștigată de o companie agreată, însă nu există dovezi publice care să susțină această idee.

Cu toate acestea, pe 13 august contractul este atribuit companiei Formin, unicul ofertant, pentru suma de 1,4 milioane de lei.

Ludovic Orban: Acolo cu siguranță a fost un aranjament

Pe de altă parte, Ludovic Orban a acuzat o presupusă înțelegere între constructorul spaniol Comsa și conducerea companiei de drumuri. Premierul i-a solicitat ministrului Bode să trimită la Parchet toate documentele pentru această speță.

„Pentru măgăriile pe care le-au făcut ăștia pe lotul 3. Acolo cu siguranță a fost un aranjament între managementul companiei și constructor ca să rezilieze contractul fără temei legal ca să creeze posibilitatea să câștige. Aceste lucruri trebuie trimise la Parchet. Lucrurile sunt cusute cu ață albă,” a spus Ludovic Orban, în ședința de Guvern în care au fost ridicate restricțiile de tonaj pentru lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva.

Precedentul de pe lotul 2

Amintim că România a fost condamnată în aprilie 2020 de Curtea de Arbitraj de la Paris la plata a 50 de milioane de euro drept despăgubiri companiei italiane Salini Impregilo, după rezilierea ilegală, în anul 2018, a contractului pe lotul 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva. La momentul rezilierii, ministru al Transporturilor era tot Răzvan Cuc iar la conducerea CNAIR se afla Ștefan Ioniță.

Mai multe detalii pot fi citite aici.

Cum arată lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva

Sursa foto: economica.net

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    MainNews

    FREE
    VIEW