Thursday, April 18, 2024
Jurnalism corect


Uite inaugurare, nu este inaugurare. Cum a jucat alba-neagra ministrul Grindeanu cu deschiderea Autostrăzii București Sud

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 3 ianuarie 2024

În loc ca în cursul anului trecut să fie deschiși toți cei 51 km ai Autostrăzii A0 Sud, așa cum promitea sus și tare ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, 2023 avea să se încheie cu doar 9 km din acest sector aflați în trafic. Turcii de la Alsim Alarko și grecii de la Aktor nu s-au ținut de termenele contractuale, în timp ce responsabilii din Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere au încercat pe cât posibil să ascundă realitatea din teren lansând public promisiuni fără niciun fel de acoperire. 

Anul 2023 s-a încheiat, iar rezultatele în materie de infrastructură rutieră sunt sub cele așteptate. Marea dezamăgire este legată de eșecul pe secțiunea de sud a Autostrăzii A0, unde din cei 51 km aveau să fie deschiși doar 9 km.

Grindeanu (februarie): Pe A0 Sud vom putea circula la finalul acestui an

Pe lângă constructori, nereușita este în egală măsură și a responsabililor din Ministerul Transporturilor și CNAIR, în principal a ministrului Sorin Grindeanu, care în loc să prezinte publicului adevărul, a preferat să ascundă gunoiul sub preș.

Pe 20 februarie 2023, în cadrul unui interviu acordat publicației Gândul.ro, Grindeanu a promis inaugurarea întregului sector sudic al A0.

„Pe A0 Sud vom putea circula la finalul acestui an. Asta înseamnă că vii pe autostradă de la Pitești și te duci până la Constanța doar pe autostradă”, a spus ministrul transporturilor în cadrul unui interviu la Marius Tucă Show, transmis live pe Gândul.ro.

Dacă în acel moment existau șanse bune de deschidere până la finele anului a loturilor 1 și 2, era absolut evident că firma Aktor nu putea fi gata de inaugurare cu lotul 3, care se afla într-un stadiu de doar 25,5%, asta în condițiile în care contractul pentru această porțiune de autostradă a fost încheiat în aprilie 2019. Lucrările au debutat în octombrie 2021.

Grindeanu (septembrie): Șanse de 80% pentru lotul 1. Pentru lotul 2 nu sunt semne de întrebare

Timpul a trecut și, în ciuda creșterii ritmului de lucru, a fost limpede pentru toată lumea, inclusiv pentru șefii de la drumuri, că lotul 3 nu va fi gata. Între timp, nici turcii de la Alarko nu se mișcau prea bine. Aproape toată vara aceștia au tergiversat lucrările, iar în luna septembrie era din ce în ce mai evident că singura porțiune ce va fi deschisă în 2023 va fi cea dintre DN5 și DN6, în lungime de circa 9 km.

În ciuda problemelor majore de pe aceste șantiere, Grindeanu a continuat cu să lanseze promisiuni fără fundament. În cadrul unei conferințe de presă desfășurate la sediul Ministerului Transporturilor, în data de 20 septembrie, oficialul a susținut că nu-și face probleme în privința lotului 2, în timp ce pentru lotul 1 șansele de deschidere ar fi de 80%, cu condiția ca vremea să fie favorabilă.

„Cu șanse… așa de 80%, să zicem și lotul 1 de pe A0 Sud. Termenele pentru loturile 1 și 2 pentru Alsim Alarko sunt până la sfârșitul anului. Pentru lotul 2 de pe A0 Sud nu am semne de întrebare. Pentru Lotul 1 nu sunt la fel de optimist. Poate să nu fie sfârșitul anului dacă vom avea o perioadă în care va ploua foarte foarte mult și nu se va putea lucra”, a declarat Sorin Grindeanu.

Grindeanu (octombrie): Lotul 1 se deschide doar până la nodul DN 4

Toamna și prima lună calendaristică de iarnă s-au dovedit a fi extrem de blânde, însă lucrările au avansat extrem de greoi. Acest fapt nu l-a împiedicat pe ministrul transporturilor să vină cu o nouă promisiune: deschiderea a 23 km de autostradă, adică lotul 2 în întregime și 7 km din lotul 1, până la nodul rutier cu DN4. Cu alte cuvinte, din promisiuni a dispărut porțiunea dintre DN4 și Autostrada Soarelui.

„Pe lotul 1 al Autostrăzii A0 de Centura Sud – București (Glina – Vidra) a început astăzi turnarea betonului la infrastructura pasajului de la km 65! Constructorul turc este bine mobilizat și lucrează atât la structura drumului, cât și la poduri și pasaje. Dacă se păstrează ritmul, până la sfârșitul anului se va circula atât pe cei 16,3 km ai lotului 2 (Vidra – Bragadiru) cât și pe sectorul de autostradă, în lungime de 7 km, cuprins între DN4 și zona localității Berceni (km 69) al lotului 1”, afirma Sorin Grindeanu.

La vremea respectivă, ținând cont și de mobilizarea constructorului turc, nu mai putea fi deschisă bucata de 7 km din lotul 1, fapt din cauza căruia alți 7 km din lotul 2 ar fi devenit „muzeu”.

Sorin Grindeanu (noiembrie): Există şanse ca şi acei 7 km din lotul 1 să poată fi daţi în circulaţie anul acesta

De la certitudine în privința deschiderii celor 7 km din lotul 1, ministrul transporturilor avea să treacă la o poziție mult mai dubitativă, în urma unei vizite efectuate pe șantierul A0 Sud, în data de 15 noiembrie.

„Lotul doi este aproape finalizat, suntem pe la 95% progres, poate chiar mai bine. În schimb, mi-aş dori, şi am toate asigurările din partea constructorului, ca lotul 1, partea care se duce până la DN4, adică la descărcarea sau la drumul spre Călăraşi, să se termine tot în acest an, astfel încât să facem o legătură de aici până la DN4 şi să folosim inclusiv 7 km. Există şanse ca şi acei 7 km de care vorbeam din lotul 1 să poată fi daţi în circulaţie anul acesta”, declarat Sorin Grindeanu, pe 15 noiembrie, potrivit Agerpres.

Grindeanu (decembrie): Sper la mai mult de 20 km din A0 Sud

În data de 15 decembrie, oficialul și-a reiterat ultima promisiune.

„Pe finalul anului urmează să mai dăm drumul, eu sper, la mai mult de 20 km din A0 Sud, lângă București”, a susținut oficialul.

Ulterior, responsabilii din cadrul CNAIR au încercat să forțeze o deschidere la profil de drum național pe cei 7 km, însă din fericire au renunțat la această idee care ar fi făcut mai mult rău decât bine.

Așa cum Mainnews.ro a sesizat încă din luna octombrie, singura porțiune din A0 Sud ce a fost inaugurată în anul 2023 a fost cea dintre DN5 și DN6. Deschiderea a avut loc în data de 30 decembrie. Urmează porțiunea dintre DN5 și DN4, probabil până în luna martie și cea dintre DN4 și A2, în vara care urmează. Lotul 3 ar putea fi deschis spre finele anului, dacă Aktor reușește să își crească mobilizarea.

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Comentarii


    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
    MainNews

    FREE
    VIEW