Stirile zilei

Tun de 300 milioane lei la Blue Air / Avioane vechi de peste 30 ani, acceptate de guvernul Orban drept garanții 

Anunțul făcut ieri de reprezentanții Blue Air privind suspendarea tuturor zborurilor din cauza unei popriri puse pe conturile companiei de Administrația Fondului pentru Mediu a declanșat un adevărat tsunami, peste 2.000 de români rămânând blocați pe aeroporturile din Europa. 

Deși vestea a provocat surprindere în rândul cetățenilor, nu același lucru s-a întâmplat și în birourile din Palatul CFR. Probleme Blue Air erau bine cunoscute încă de la începutul anului, însă mare lucru nu s-a făcut, astfel că astăzi s-a ajuns în situația ca mii de români să fie păgubiți, șansele ca aceștia să își recupereze banii fiind infime.

Însă aceasta este doar o parte a poveștii. În august 2020, pe fondul restricțiilor de mobilitate impuse din cauza pandemiei de coronavirus, Guvernul condus la acea vreme de Ludovic Orban a aprobat o Ordonanță de urgență privind acordarea unui ajutor de stat în valoare de 300,7 milioane lei sub forma unor garanții la un credit luat de Blue Air de la Eximbank, bancă unde principalul acționar este Ministerul Finanțelor. Cu alte cuvinte, statul s-a angajat să achite datoriile Blue Air către stat, în cazul în care compania nu efectuează plățile.

Statul plătește pentru Blue Air

Blue Air nu și-a îndeplinit însă obligațiile, astfel că statul a devenit bun de plată. Potrivit unui răspuns transmis în iulie 2022 de Ministerul Finanțelor la solicitarea România Liberă, statul român a plătit deja 57 milioane lei către Eximbank în contul datoriilor neachitate de către Blue Air, bani pe care teoretic ar trebui să îi recupereze de la compania aviatică.

Șase „epave” și o pădure, acceptate drept garanții

Deși în textul Hotărârii de guvern se precizează negru pe alb faptul că Blue Air trebuie să constituie în favoarea statului garanții de cel puțin 100% din valoarea împrumutului, cât și a dobânzilor și comisioanelor aferente acestuia, executivul a acceptat o listă de bunuri care nu valorează probabil nici măcar 10-15%

Este vorba despre patru avioane Boeing 737-500 (24942; 24943; 24940; 24778) și alte două Boeing 737-300 (24453; 24909). Cea mai nouă dintre aceste șase aeronave are 31 ani iar cea mai veche 33 ani și 3 luni. Luând în considerare că TAROM a scos recent la vânzare șase avioane 737-300 cu vechime similară la prețuri între 860.000 de dolari și 1,37 milioane dolari este limpede că valoarea aeronavelor Blue Air nu poate depăși 6 milioane euro. Este însă posibil ca această cifră să fie destul de optimistă. Din datele de zbor disponibile pe portalul flightradar24.com reiese că doar una dintre aeronave s-ar mai afla în uz. O altă aeronavă Boeing 737-500 (24778) a fost transferată în anul 2021 către compania Hello Jets, deținută tot de Cristian Rada, patronul Blue Air.

Blue Air a garantat și cu un teren cu o suprafață de circa 9,4 hectare, situat în Pădure Băneasa, dar a cărui valoare de piață nu poate fi foarte mare din cauza faptului că nu este construibil.

Totodată, statul ar prelua și 75% din pachetul de acțiuni la Blue Air. Problema este însă că, dacă ar decide să facă acest lucru, nu ar lua decât o uriașă gaură, nicidecum un bun economic care poate fi valorificat, în condițiile în care, potrivit datelor publicate de portalul Listăfirme.ro, în anul 2020 datoriile Blue Air se ridicau la 870 milioane lei.

Orban se apără

Întrebat despre modul în care a fost aprobat ajutorul de stat către Blue Air, fostul premier Ludovic Orban a subliniat, fără a intra în detalii, că acesta a fost aprobat cu respectarea legilor în vigoare, menționând contextul pandemic.

„Ajutorul acordat a fost legal. Faptul că ulterior o companie a avut o evoluţie economică mai bună sau mai proastă, în mod evident nu depinde de acel ajutor de stat, ci depinde de calitatea managementului sau de condiţiile pieţei în care acționează compania respectivă. Ajutorul de stat a fost acordat aşa cum a fost acordat în toate ţările europene şi din lumea asta. Practic, avioanele au rămas la sol în perioada pandemiei şi reluarea traficului aerian a fost gradual. Toate companiile au avut de suferit”, afirmă Ludovic Orban, potrivit Mediafax.

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

 

Articole Recomandate

Back to top button