Thursday, October 24, 2024
Jurnalism corect


STB va face contestație pentru anularea controversatei licitații pentru achiziția de tramvaie de 18 m

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 5 martie 2021

După ce Societatea de Transport București a fost obligată printr-o decizia a CNSC să reia licitația pentru achiziția a 40 de tramvaie din gama de 18 m cu posibilitatea de extindere a comenzii până la 100 de tramvaie, primarul Nicușor Dan a anunțat că STB va face contestație la Curtea de Apel București.

„Da, aici este o chestiune care este între STB şi compania din Paşcani. E adevărat, CNSC-ul a admis contestaţia, STB-ul va contesta la Curtea de Apel decizia CNCS-ului. Vă spun un singur lucru, care este perfect contestabil din acea decizie, CNCS-ul spune că nu am făcut dovada, STB-ul nu a făcut dovada că nu au fost bani în bugetul Primăriei pe 2020 pentru această achiziţie. Ceea ce, îmi pare rău, dar toate bugetele Primăriei Capitalei sunt publice”, a declarat primarul general.

Licitația fusese anulată pe data de 31 decembrie 2020. Nicușor Dan a explicat la vremea respectivă că nu există bani în buget pentru această achiziție dar și faptul că tramvaiele ar fi prea mici pentru nevoile Bucureștiului. Pe 22 februarie, CNSC a admis contestația formulată de VFU Pașcani și a obligat STB să reia procedura.

Mainnews.ro a relatat pe larg despre acest subiect, arătând cum a fost posibil ca VFU Pașcani, firmă cu zero experiență în producția de tramvaie, să își adjudece o astfel de licitație în Capitala României. Totodată, am prezentat declarația lui Feliks Vinokur, proprietarul companiei rusești PK Transportnye Sistemy, cel care s-a lăudat că va exporta tramvaie în București.

Context

STB a lansat pe 25 septembrie 2019 o procedură pentru achiziția a 40 de tramvaie din gama de 18 metri cu posibilitate de achiziție a încă 60, scopul declarat fiind de a înlocui tramvaiele Tatra T4R, produse în anii ’70.

CITEȘTE ȘI: Compania arădeană Astra Vagoane, desemnată oficial câștigătoare la licitație pentru 100 de tramvaie în București

În condițiile în care STB era dispusă să plătească doar 307 milioane de lei fără TVA pentru 40 de tramvaie, la licitație au fost primite două oferte: asocierea Electroputere VFU Pașcani – Reloc Craiova și Asocierea Astra Vagoane – CRRC Qingdao.

Câștigătoare a fost desemnată asocierea Electroputere VFU Pașcani – Reloc Craiova.

Fără tramvaie în portofoliu, dar cu contractul câștigat

În schimb, nici VFU Pașcani și nici Reloc Craiova, ambele făcând parte din Grupul Grampet, patronat de Gruia Stoica, nu au produs vreodată un tramvai. Singura tangență cu domeniul a avut-o VFU Pașcani, care a modernizat în total 17 tramvaie: 16 tramvaie GT4 Armonia pentru Timișoara și un tramvai GT4 M pentru Iași.

Portița lăsată de STB

Cu toate că la licitațiile lansate în ultimii ani pentru mijloacele de transport din Capitală existau cerințe relativ stricte legate de experiența firmelor participante ori de existența unei serii de fabricație pentru vehiculul ofertat, de această dată STB a impus condiții mult mai laxe. Instituția le-a solicitat participaților dovada livrării/furnizării în ultimii cinci ani a minim 20 de „vagoane”, dar și licența unui tramvai omologat.

Observând că există riscul de a-i fi exclusă de la licitație oferta, unul dintre ofertanți, cel mai probabil firmele din grupul Grampet, au cerut dovedirea experienței și cu ducerea la îndeplinire a unor contracte de „modernizare/reconstrucție”.

În urma solicitării, STB a emis o erată prin care modifică fișa de date, prin care permite dovedirea experienței și prin vagoane „modernizate/reconstruite”.

Cu toate acestea, firmele lui Gruia Stoica, având doar 17 tramvaie „modernizate/reconstruite” tot nu îndeplineau condiția de participare. În schimb, cel mai probabil STB a înțeles prin termenul „vagon”, inclusiv vagon de tren.

Cu toate acestea, rămâne valabilă întrebarea – ce licență de tramvai a prezentat VFU la licitație?

Proprietarul PK TS spune că aduce tramvaie în București

Un posibil răspuns a fost oferit de Feliks Vinokour, proprietarul PK Transportnye Sistemy, care s-a lăudat la o conferință de presă organizată în luna iulie că tramvaiele produse de compania sa vor fi livrate în București.

„Când am lansat tramvaie, ni s-a spus că nimeni nu le va cumpăra de la tine, poate doar Moscova și Sankt Petersburg. Dar acum există deja 350 de mașini Vityaz în funcțiune la Moscova, tramvaiele noastre sunt exportate în Daugavpils și București. Regiunile rusești nu rămân în urmă – de exemplu, Ulan-Ude a achiziționat 15 tramvaie mai mici Leu,” a afirmat Vinokour, citat de business-vector.info.

Bogatyr, posibilul tramvai pentru București

Analizând portofoliul PK Transportnye Sistemy, reiese că doar tramvaiele Bogatyr și Bogatyr-M s-ar încadra relativ în cerințele din caietul de sarcini. Ambele modele au o lungime de 19 metri, însă STB permite participarea tramvaielor între 17 și 21 de metri. În schimb, VFU va trebui să facă modificări la ecartament.

Tramvaiul Bogatyr-M

Cine este PK Transportnye Sistemy

Potrivit informațiilor publicate pe forum.metrouusor.ro, PK TS a fost înființată în anul 2013 de fostul departament de proiectare al gigantului UKVZ. Compania deține în portofoliu opt tipuri de tramvaie, un troleibuz și un autobuz electric.

PK TS a livrat 350 de tramvaie Vityaz-M la Moscova și 40 de tramvaie Bogatyr la Sankt Petersburg.

Compania are două locații de producție, în Sankt Petersburg și Tver. De altfel, chiar președintele rus Vladimir Putin a vizitat în ianuarie 2018 uzina din Tver, unde s-a întâlnit cu Feliks Vinokour.

Mari probleme pentru tramvaiele modernizate din Timișoara

Tramvaiele Armonia de la Timișoara, modernizate de VFU Pașcani și Astra Vagoane au mari probleme de fiabilitate, având numeroasele accidente și deraieri la activ. În decembrie 2016, pressalert.ro a relatat că un astfel de tramvai s-a ridicat de pe șine în zona de mijloc. Un accident similar s-a produs și în anul 2017. De asemenea, au existat mai multe incidente în care tramvaiele au rămas blocate pe șine.

Foto: pressalert.ro

Probleme cu legea pentru patronul Grampet

Gruia Stoica a fost condamnat definitiv în anul 2016 la doi ani de închisoare cu suspendare pentru trucarea unei licitații organizate de Complexul Energetic Oltenia. De asemenea, omul de afaceri a fost condamnat în acest an de Tribunalul Iași, în primă instanță, la patru ani de închisoare cu executare pentru constituire de grup infracțional organizat, spălare de bani și evaziune fiscală, într-un dosar legat de privatizarea Transbordare Vagoane Marfă.

Pe 2 septembrie, STB a transmis că nu poate da publicității informații legate de licența prezentată de VFU Pașcani la licitație până la semnarea contractului.

„Referitor la solicitarea dumneavoastră, înregistrată la Societatea de Transport Bucureşti cu nr. 64077/18.08.2020, prin care cereţi informaţii privind licența modelului de tramvai omologat prezentat de Asocierea Electroputere VFU – Reloc Craiova la licitația pentru achiziția a 40+60 de tramvaie din gama de 18 metri, vă comunicăm faptul că aceste informații nu sunt încă disponibile, întrucât dosarul achiziției devine public abia după semnarea contractului cu ofertantul declarat câștigător”, a transmis STB.

Mainnews.ro a transmis pe data de 17 august solicitări de clarificare către VFU Pașcani și PK Transportnye Sistemy însă nu am primit răspuns. Omul de afaceri Gruia Stoica nu a putut fi contactat.

CITEȘTE ȘI: EXCLUSIV Primăria Capitalei cumpără troleibuze de la o firmă din Turcia care a prezentat la licitație certificatul de omologare al unui autobuz. Suspiciuni de încălcare a caietului de sarcini

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *