Câți români duc ambalajele înapoi la magazin pentru a recupera garanția – Sondaj INSCOP
Mai mult de jumătate dintre români spun că întotdeauna obişnuiesc să returneze ambalajele la magazin sau la centrele de colectare pentru a-şi recupera garanţia, se arată într-un sondaj INSCOP la comanda News.ro remis joi, 11 iulie. În cea mai mare parte, românii s-au declarat mulțumiți de Sistemul de Garanție-Returnare.
Sistemul Garanţie-Returnare, RetuRo este un proiect de economie circulară prin care românii achită o garanţie de 0,5 lei atunci când cumpără o băutură – apă, răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase – de la un comerciant.
Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 şi 3 litri inclusiv. Produsele care fac parte din sistem sunt marcate cu un logo specific. În schimbul ambalajului gol, consumatorul primește înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, sub forma de, voucher, cash sau chiar transfer bancar. Nu este necesara prezentarea bonului fiscal si chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.
Compania RetuRO a fost creată de un consorțiu de trei acționari privați: Asociația Berarii României pentru Mediu (30%), Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) şi Asociația Retailerilor pentru Mediu (20%) şi un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului (20%).
Potrivit RetuRO SGR, până în luna mai peste jumătate de miliard de ambalaje cu logo-ul „Ambalaj cu garanție” au fost returnate, din care aproximativ 411 milioane au fost predate reciclatorilor, reprezentând peste 9.600 de tone de plastic, 1.000 de tone de metal și peste 18.000 de tone de sticlă, care nu au mai ajuns în natură sau la gropile de gunoi. Peste 350 de milioane de ambalaje au ajuns deja în stațiile de reciclare, devenind materie primă secundară pentru fabricarea de noi ambalaje.
Câți români duc ambalajele înapoi
Întrebaţi dacă obişnuiesc să returneze ambalajele la magazin sau la centrele de colectare pentru a-şi recupera garanţia plătită, 53.6% dintre participanţii la sondaj spun că fac acest lucru întotdeauna, 11.4% deseori, 13.2% că fac acest lucru rareori, 21.5% niciodată, iar. 0.3% este ponderea non-răspunsurilor.
Spun că nu obişnuiesc niciodată să returneze ambalajele la magazin sau la centrele de colectare în special: votanţii AUR, persoanele peste 60 de ani, cei cu educaţie primară, cei inactivi pasivi, locuitorii din rural şi cei cu un venit mai redus. Declară că obişnuiesc întotdeauna să returneze ambalajele la magazin sau la centrele de colectare în special: persoanele cu vârsta între 30 şi 44 de ani, cei cu educaţie superioară, gulerele albastre sau gri, locuitorii din regiunea Centru, cei cu un venit mai ridicat şi angajaţii la privat.
32.1% dintre cei intervievaţi sunt foarte mulţumiţi de modul în care autorităţile au implementat Sistemul Garanţie-Returnare (SGR), 43.7% destul de mulţumiţi (75,8% foarte mulţumiţi sau destul de mulţumiţi), 13.7% destul de nemulţumiţi, iar 8.6% foarte nemulţumiţi (22,3% foarte nemulţumiţi sau destul de nemulţumiţi), 1.8% nu ştiu sau nu răspund la această întrebare.
Sondajul de opinie a fost realizat de INSCOP Research la comanda Agenţiei de presă News.ro. Datele au fost culese în perioada 19-27 iunie 2024, prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eşantionului simplu, stratificat fiind de 1.100 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupaţie) pentru populaţia neinstituţionalizată a României, cu vârsta de 18 ani şi peste. Metoda de cercetare este interviu prin intermediul chestionarului. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2.95%, la un grad de încredere de 95%.
Foto: Inquam Photos / George Călin
Comentarii