Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Proiectul de lege privind starea de alertă a fost adoptat de Senat, cu modificări masive

By Vîrban Robert , in Politic Stirile zilei , at 12 mai 2020 Etichete: ,

Proiectul de lege privind starea de alertă, transmis de Guvern Parlamentului, a fost adoptat de Senat, cu modificări semnificative. Parlamentarii au eliminat restricțiile de circulație, au permis redeschiderea teraselor și au luat ministrului Sănătății dreptul de a demite persoanele cu funcții de conducere din spitale. De asemenea, Comitetul Național pentru Situații de Urgență va avea un rol diminuat, fiind organismul care propune măsuri, nu cel care le dispune. 

Proiectul de lege privind starea de alertă a trecut de Senat cu 111 voturi, 8 împotrivă și 15 abțineri.

Pentru a intra în vigoare, proiectul va trebui votat și de Camera Deputaților, care este for decizional în acest caz.

Potrivit Digi24, un amendament depus de senatorul PSD, Robert Cazanciuc, adoptat de comisia Juridică a Senatului, elimină toate măsurile propuse pentru izolare, carantină, interzicerea circulației persoanelor și vehiculelor în locurile și, după caz, în intervalele orare stabilite, restrângerea sau interzicerea organizării și desfășurării unor mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau a altor tipuri de întruniri, în spații deschise, precum și a unor întruniri de natura activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, în spații închise.

Alte modificări făcute de senatori

-Starea de alertă se instituie de Guvern, prin hotărâre, la propunerea ministrului de interne și se supune încuviințării Parlamentului în termen de 5 zile. Dacă Parlamentul respinge solicitarea, starea de urgență încetează de îndată.

-Valabilitatea documentelor se prelungește și pentru perioada stării de alertă și la 90 de zile după.

-Pe durata stării de alertă se pot deschide terasele cu respectarea măsurilor de protecție sanitară.

-Rămân măsurile care prevăd deschiderea magazinelor care au ieșire în stradă, a frizeriilor și a cabinetelor stomatologice. Senatul prevede însă obligația comercianților de a asigura măști atât personalului cât și clienților.

-Ministrul Sănătății nu mai poate numi, suspenda din funcție și elibera persoanele care ocupă funcții de conducere în unitățile sanitare aflate în subordinea primăriilor și consiliilor județene. Conform amendamentului adoptat în comisia juridică, ministrul Sănătății doar coordonează activitățile de prevenire și combatere a efectelor pandemiei de COVID-19 și funcționarea unităților sanitare.

-Managerii de spital sau alți șefi de instituții pot fi suspendați din funcție, doar dacă neîndeplinirea atribuțiilor de serviciu are legătură cu criza COVID-19, iar suspendarea încetează imediat după ce se termină starea de alertă.

-Instituțiile publice pot angaja personal fără concurs doar pe durata stării de alertă.

-A fost eliminat articolul care prevedea posibilitatea ca raportul de serviciu al funcționarilor publici să se poată rezilia fără acordul acestuia.

-Autoritățile sunt obligate să dispună măsuri de protecție pentru angajații români care muncesc în străinătate.

-CNSSU (Comitetul Național pentru Situații de Urgență) va avea un rol redus, fiind organismul care propune măsuri, nu cel care le dispune.

-Se pot desfășura online examenele de licență, masterat sau susținerea tezelor de doctorat.

-Pe durata stării de alertă, autoritățile locale sau județene pot susține financiar cluburile sportive.

-Senatul a eliminat prevederile prin care se puteau face achiziții publice de bunuri și servicii de necesitate imediată în gestionarea situației de urgență pentru care se impune starea de alertă, prin negociere directă fără publicare.

Citește aici forma adoptată de Senat

Citește aici forma inițială a proiectului propus de Guvern

 

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *