Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Schimbarea la față a transportului public bucureștean. Sute de tramvaie, troleibuze și autobuze, așteptate să sosească în următoarele luni

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 23 august 2023 Etichete: , , , , , ,

50 de tramvaie, 100 de autobuze electrice și 100 de troleibuze cu autonomie urmează să fie livrate în București în lunile care urmează, conform înțelegerilor încheiate de Primăria generală. 

Urmează o perioadă extrem de importantă pentru transportul public bucureștean. Neglijat ani la rând, parcul de vehicule al Societății de Transport București urmează să se îmbogățească cu noi tramvaie, autobuze și troleibuze.

Alte 50 de tramvaie sunt așteptate

Marți, 22 august, Primăria Capitalei a marcat printr-un mic eveniment desfășurat în Depoul Giurgiului livrarea tramvaiului cu numărul 50 din contractul pentru 100 de astfel de vehicule încheiat cu Astra Vagoane din Arad. Potrivit anunțului făcut de patronul Astra, Valer Blidar, până la finele acestui an ar urma să fie aduse alte 20 de tramvaie, urmând ca restul să fie livrate în prima parte a anului viitor, conform calendarului prevăzut în contract, un tramvai pe săptămână.

Tramvaiele au noua generație de validatoare la fiecare ușă pentru plata călătoriei atât cu cardul bancar, cât și cu dispozitive smart NFC, sistem de aer condiționat și încălzire, fără a mai fi necesară deschiderea geamurilor exterioare în niciun sezon. Acestea sunt echipate cu prize USB și vin cu sisteme de informare audio-video vizibile din orice loc al salonului, inclusiv Wi-Fi gratuit.

100 de autobuze electrice, până la finele anului

După nu mai puțin de trei încercări ratate – două în timpul administrației Firea și una în timpul administrației Dan –, Primăria Capitalei a încheiat cu BMC Trucks & Bus, firmă cu sediul în Ciorogârla (Ilfov), contractul pentru achiziția a 100 de autobuze electrice din gama de 12 metri.

Conform înțelegerii, termenul de livrare pentru aceste vehicule este de 10 luni, însă BMC și-a asumat îndeplinirea obligațiilor până la finele acestui an, , astfel încât municipalitatea să poată deconta achiziția prin Programul Operațional Regional 2014-2020, care se termină pe 31 decembrie 2023.

„Ne-am propus să încheiem totul până la finele anului, pentru că și perioada în care primăria poate cheltui banii din POR cu care finanțează achiziția se încheie atunci”, a declarat directorul executiv al BMC Trucks & Bus, Silvia Colacea, pentru spotmedia.ro.

Noile autobuze electrice vor fi din gama de 12 metri lungime şi vor avea autonomie de minim 200 km între două încărcări succesive, tracţiune complet electrică, realizată autonom cu Sistem Reîncărcabil de Stocare e Energiei Electrice (SRSEE), baterii de acumulatori, podea complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului, trei uşi duble şi aer condiţionat. Vehiculele vor fi produse în China de către gigantul ZTE.

100 de troleibuze, așteptate în prima parte a anului viitor

În București ar urma să sosească, conform contractului încheiat la finele anului trecut de municipalitate cu firma Solaris, și 100 de troleibuze. Reprezentanții producătorului au agreat cu responsabilii din Primăria Capitalei devansarea termenelor, astfel încât toate cele 100 de vehicule să ajungă în autobazele din București în perioada ianuarie – martie 2024, față de martie – octombrie 2024.

Cele 100 de troleibuze vor avea autonomie de minim 20 km, podea coborâtă pe toată suprafaţa disponibilă pentru pasagerii în picioare și rampă cu acționare mecanică sau electrică pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusă, cu sistem de protecţie împotriva plecării troleibuzului cu rampa deschisă. Acestea vor fi prevăzute cu buton de semnalizare a intenţiei de acţionare a rampei, situat atât la exterior, cât şi la interior, precum şi semnalizare la bord pentru conducătorul de vehicul. Mai multe detalii, aici.

Investiții în infrastructura de tramvai

În același timp, după aproape un an, Primăria generală este foarte aproape de a desemna câștigătorii și la licitația pentru reabilitarea liniilor de tramvai. Inițial, procedura a avut 15 loturi, însumând 44 km, însă în desfășurare au rămas doar 11, restul fiind anulate după ce nicio firmă nu s-a înscris.

Termenele pentru proiectarea și execuția lucrărilor sunt cuprinse între 9 luni și 18 luni, calculate din momentul emiterii ordinului de începere. Garanția va fi de 5 ani.

Primăria Capitalei a lansat și licitația pentru reabilitarea liniei de tramvai 5, în lungime de circa 6 km, pe str. Barbu Văcărescu și str. Căpitan Av. Alexandru Șerbănescu de la șos. Ștefan cel Mare la Pod Băneasa.

Pentru cele patru loturi restante licitațiile vor fi reluate.

Sursa foto: Inquam Photos / Sabin Cîrstoveanu

Comentarii