Sunday, May 5, 2024
Jurnalism corect


Scandal în curtea Ministerului Transporturilor. Directorul CNIR, noua companie de autostrăzii, acuză CNAIR că blochează „Autostrada Unirii”

By Vîrban Robert , in Politic Stirile zilei , at 13 ianuarie 2024 Etichete: , , , , ,

Directorul Companiei Naționale de Investiții Rutiere, Cătălin Urtoi, a acuzat public Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, condusă de Cristian Pistol, că blochează lansarea licitației pentru proiectarea și execuția tronsonului montan, Miercurea Nirajului-Leghin, al „Autostrăzii Unirii”.

Cu doar câteva luni rămase până la alegeri, PSD și PNL încearcă să-și paseze responsabilitatea pentru eșecurile guvernării, în timp ce fac tot posibilul să își asume reușitele. Una dintre mizele principale pare să fie, fără doar și poate, Ministerul Transporturilor, condus de Sorin Grindeanu de la PSD, dar unde mai multe dintre subordonate sunt repartizate către PNL.

Într-o postare pe Facebook extrem de virulentă, directorul interimar al CNIR, Cătălin Urtoi, un apropiat al lui Sorin Grindeanu, a acuzat CNAIR, condusă de Cristian Pistol, membru PNL, că blochează construcția sectorului montan al Autostrăzii Unirii.

Urtoi: Nu mai blocați acest proiect!

La doi ani de la preluarea Ministerului Transporturilor de către Sorin Grideanu, construcția acestei autostrăzi bate pasul pe loc. Studiul de fezabilitate a fost predat cu mare întârziere, fără a avea foraje geotehnice pe cele mai dificile zone ale traseului, însă responsabilii din minister și-ar dori chiar și așa să lanseze licitații de execuție pentru a atrage simpatia alegătorilor din Moldova.

„Fac un apel la Compania Națională de Investiții Rutiere – CNAIR S.A., la conducerea acestei companii și în special la dl Director General Cristian Pistol și dl Director General Adjunct Gabriel Budescu: 1. Deblocati imediat tronsonul montan de pe A8, respectiv Miercurea Nirajului-Leghin! De mai bine de 30 zile sunt indicatorii tehnico-economici aprobați prin HG. Faceți public situația documentației pentru licitația de Proiectare + Execuție și demarati această procedură. Nu mai blocați acest proiect! Faceți public, în cel mai scurt timp, un program clar, un grafic prin care să vă asumați finalizarea acestui proiect până în 2030!”, a scris Cătălin Urtoi pe pagina sa de Facebook.

Stadiul la zi al Autostrăzii Unirii

De departe cel mai important proiect de infrastructură din istoria României, Autostrada Unirii ar trebui să unească Moldova și Transilvania printr-o conexiune rutieră de mare viteză, la nivelul secolului 21.

Autostrada Unirii este divizată în două tronsoane: Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ şi Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (inclusiv pod peste Prut). Prima porțiune, cea care traversează munții, este ceva mai avansată. Incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență, secțiunile Leghin – Târgu Neamț și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului vor fi, foarte probabil, terminate primele.

Pentru prima dintre acestea, CNAIR a încheiat cu grupul UMB Tehnostrade, pe 20 septembrie, contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor, în timp ce pentru cealaltă licitația nu a fost încă finalizată.

Aparent mai ușor de realizat Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni se afla abia în faza de studiu de fezabilitate și proiect tehnic. Un contract în acest sens a fost încheiat cu firma Consitrans la începutul anului 2021. Deși toată documentația, inclusiv studiile de teren, ar fi trebuit să fie gata anul acesta, suntem încă departe de așa ceva. Conform unor estimări făcute de societatea civilă din Iași, întârzierea în acest contract este de peste 12 luni.

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW