Sunday, May 19, 2024
Jurnalism corect


Șase oferte la licitația pentru porțiunea lipsă din A1 Lugoj – Deva / Banii din PNRR, aproape pierduți

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 27 iunie 2022

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a finalizat luni, 27 iunie, perioada de depunere a ofertelor la licitația pentru proiectarea și execuția porțiunii Holdea – Margina (9,13 km, din care 2,13 km) din lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva.

Potrivit companiei de drumuri, au fost depuse șase oferte:

1. Asocierea S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SA & PE CONSTRUCT S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o.
2. AKTOR SOCIETATE TEHNICA ANONIMA (AKTOR S.A.)
3. Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret A.S.
4. Asocierea MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S – Yapı Merkezi İnşaat ve Sanayi A.Ş.
5. MAPA INSAAT VE TICARET ANONIM SIRKETI
6. Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret A.S.

Valoarea estimată a contractului este cuprinsă între 2,28 miliarde de lei și 2,59 miliarde de lei (fără TVA). Termenul contractual de finalizare prevăzut este de 11 luni pentru faza de proiectare și 34 de luni pentru faza de execuție.

Risc major de pierdere a banilor din PNRR

România riscă să piardă 187 milioane euro din fondurile europene oferite prin Planul Național de Redresare și Reziliență, după ce Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anulat pe 10 februarie licitația pentru proiectarea și execuția porțiunii Holdea – Margina. Ar fi a doua finanțare europeană pierdută pentru acest proiect, după cea prin POST 2007 – 2013, fazată în POIM 2014 – 2020.

Conform angajamentului asumat de Guvern prin PNRR, lucrările la această autostradă ar trebui finalizate până pe 31 august 2026. Este greu de crezut însă că acest lucru se va și întâmpla. Termenul prevăzut de CNAIR este de 45 luni, incluzând aici proiectarea și execuția, acesta urmând să fie calculat abia după semnarea contractului și emiterea ordinului de începere. Chiar și într-un scenariu optimist, o licitație de asemenea complexitate este greu de crezut că poate fi finalizată mai devreme de ultimul trimestru al acestui an. Precedenta licitație a durat aproape trei ani, iar în final a fost anulată.

Prin urmare, în cel mai bun caz lucrările ar urma să fie finalizate spre finalul anului 2026, ceea ce înseamnă neîndeplinirea termenului din PNRR.

Cum s-a ajuns aici

Licitația pentru pentru porțiunea Holdea – Margina a fost lansată în iunie 2019, în vremea în care Ministerul Transporturilor era condus de social-democratul Răzvan Cuc. Mult timp licitația a fost suspendată, după victoria la Curtea de Arbitraj de la Paris a vechiului constructor Salini, până când compania de drumuri a reușit să ajungă la un acord cu această firmă. Ulterior procedura s-a reluat, iar dintre constructorii candidați, CNAIR a selectat șase.

La finalul perioadei de depunere a ofertelor, surpriză însă, doar asocierea Mapa Insaat – Cengiz (Turcia) a depus ofertă, în uralele pe Facebook ale titularului de la transporturi, Sorin Grindeanu.

Potrivit Asociației Pro Infrastructură, unul dintre principalele motive pentru care cei cinci constructori candidați nu au depus ofertă a fost legat de răspunsurile „în bătaie de joc” ale CNAIR la solicitările de clarificări. Așa s-a ajuns ca asocierea din Turcia să fie unica rămasă în cursă, până astăzi, când CNAIR a decis că oferta sa este neconformă.

Sursa foto: forum.peundemerg.ro

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW