Wednesday, November 30, 2022
Jurnalism corect


România, la coada UE când vine vorba de competențe digitale. Majoritatea elevilor sunt „utilizatori medii”

By Raluca Ionescu-Heroiu , in Stirile zilei , at 3 martie 2020 Etichete: , , , , , , , , ,

O statistică Eurostat plasează România la coada Uniunii Europene când vine vorba de competențele digitale ale cetățenilor. În era digitală, când internetul și gadget-urile ne sunt indispensabile, constatăm că majoritatea elevilor români obțin la proba de competențe digitale din clasa a XII-a, calificativul de „utilizator mediu”, potrivit unui răspuns dat de Ministerul Educației publicației mainnews.ro. 

Primii de la coada UE la competențe digitale

Datele Eurostat arată că România este pe primul loc în Uniunea Europeană la categoria competențe digitale scăzute. Conform ultimelor date, în 2019, 43% intre românii cu vârste între 16-74 de ani aveau competențe digitale reduse.

Pe locul al doilea se plasează vecinii noștri bulgari, cu un procent de 38%. De menționat faptul că media Uniunii Europene este de 29%.

Aceleași cifre arată că doar 10% dintre români dețin abilități digitale superioare, România fiind astfel țara din Uniunea Europeană care stă cel mai prost la acest capitol.

Astfel, observăm că de la an la an procentul celor care nu stăpânesc dispozitivele digitale sau care au competențe scăzute în acest domeniu crește.

Procentul românilor care au competențe digitale scăzute
  • 2015 – 29%
  • 2016 – 32%
  • 2017 – 35%
  • 2019 – 43%
Procentul românilor care au competențe digitale de bază și superioare
  • 2015 – 26%
  • 2016 – 28%
  • 2017 – 29%
  • 2019 – 31%
Procentul românilor care au competențe digitale superioare celor de bază

România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană (media UE este de 31%)

  • 2015 – 9%
  • 2016 – 9%
  • 2017 – 10%
  • 2019 – 10%

Proba de competențe digitale, dată pe hârtie

An de an, elevii claselor a 12-a susțin proba de competențe digitale din cadrul examenului de bacalaureat. La această probă nimeni nu pică, singura condiție pentru a fi admis este prezența.

Rezultatele obținute nu influenţează media generală la Bacalaureat însă, fără participarea la această probă, elevii nu pot promova examenul de bacalaureatul.

La examen, elevii au la dispoziție 90 de minute să rezolve două fișe (A și B), care conțin trei subiecte. Pentru rezolvarea fișei A, elevii au acces la internet și au la dispoziție 15 minute. În ceea ce privește fișa B, absolvenții rezolvă subiectele pe hârtie, având timp la dispozițite 27 de minute.

Se pot obține maxim 100 de puncte, iar în funcție de rezultat, elevii sunt notați cu calificativele de „utilizator începător”, „utilizator de nivel mediu”, „utilizator avansat” sau „utilizator experimentat”.

Cei mai mulți elevi obțin calificativul de „utilizator experimentat”

20.525 de elevi au obținut, anul trecut, calificativul de „utilizator experimentat”, un pic mai puțini față de 2018. Chiar dacă numărul este în creștere, față de anul 2017, datele Ministerului Educației remise mainnews.ro, arată că cei mai mulți elevi care susțin proba de competențe digitale obțin calificativul de „utilizator mediu”.

Astfel, în anul 2019, 20.525 de elevi au obținut calificativul de „utilizator experimentat”, 27.640 de „utilizator avansat”, 39 642 de „utilizator mediu” și 13 429 de „utilizator începător”.

AnulÎncepătorMediuAvansatExperimentat
201715.63938.02327.13219.581
201815.39237.06226.62820.667
201913.42939.64227.64020.525

În același timp, 29% dintre studenți au competențe de bază sau superioare celor de bază, conform Eurostat.

Ce înseamnă competențe digitale scăzute

Potrivit metodologiei Eurostat, persoanele care au competențe digitale scăzute sunt cele cărora le lipsesc mai multe competențe de bază în acest domeniu.

„Competențele de bază sau superioare celor de bază reprezintă nivelul înalt și cel mai înalt pe care o persoană îl poate atinge în acest domeniu și presupune că persoanele de 16-74 de ani stăpânesc navigarea pe internet precum și activități specifice cum ar fi informarea, comunicarea, rezolvarea problemelor, instalarea aplicațiilor”, conform Edupedu.ro.

Competențele digitale sunt împărțite în patru domenii, respectiv  competențe de informare, de comunicare, de rezolvare a problemelor și software. 

România, singura țară care a dat testele PISA cu pixul

România a obținut cel mai slab rezultat din ultimii 9 ani la testele PISA din 2018 prin care elevilor claselor a VII-a, a VIII-a și a IX-a li s-au testat cunoștințele la citire, matematică și științe. Conform rezultatelor, procentul de analfabetism funcțional este de 44%, în medie, în creștere față de 2015.

La aceste teste susținute în 2018, România a fost singura țară din UE care a făcut aceste examinări pe hârtie, cu pixul.

sursa foto: Dreams Time

 

 

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
    MainNews

    FREE
    VIEW