Saturday, October 16, 2021
Jurnalism corect


Bode, după ce România a fost condamnată să plătească despăgubiri după rezilierea contractului la o autostradă : Cei care au refuzat să apere interesele statului român trebuie să răspundă în față legii

By Raluca Ionescu-Heroiu , in Politic Stirile zilei , at 10 mai 2020 Etichete: , , ,

Statul român, prin compania de autostrăzi (CNAIR), a pierdut un proces, la finalul lunii aprilie, la Curtea de Arbitraj de la Paris, cu firma italiană Salini Impregilo, căreia va trebui să îi achite daune de 50 de milioane de euro, după rezilierea parțială a contractului pe Autostrada A1 Lugoj – Deva, Lotul 2. Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, spune că statul român trebuie să uzeze de toate pârghiile pe care le are pentru a opri punerea în aplicare a acestei hotărâri.

„Informația am primit-o și eu în urmă cu câteva zile de la Compania de Drumuri. Practic, Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, printr-o hotărâre, stabilește în legătură cu acest lot de autostrada câteva lucruri. Dincolo de suma pe care statul român este obligat să o plătească constructorului, aproximativ 50 de milioane de euro, mai stabilește ceva. Declara că contractul este în vigoare și mai declara că încetarea parțială a contractului de către Companie a fost abuzivă și nelegală.

Eu cred că statul român trebuie să uzeze de toate pârghiile pe care le are pentru a opri punerea în aplicare a acestei hotărâri. Noi deja am demarat procedurile de contestație în anulare la această hotărâre și am speranța că, printr-o implicare și printr-o apărare serioasă a intereselor statului român, putem să întoarcem această hotărâre”, a afirmat Bode, la Realitatea Plus.

Lucian Bode spune că fostul contract este în vigoare

„Fostul contract este în vigoare. Asta spune decizia Curțîi de Arbitraj de la Paris. Asta presupune că antreprenorul italian trebuie să fie repus în contract să continue lucrările la valorile stabilite în contract și, bineînțeles, noi să achităm acele despăgubiri. Acest lucru este inadmisibil din punctul meu de vedere”, a arătat Bode.

Lucian Bode mai spune că în prima instanța România a câștigat, însă ulterior „niciun angajat al statului român nu s-a prezentat să apere interesele statului român”.

„Vorbesc despre a două instanța, pentru că în prima instanța statul român a câștigat. Compania de Drumuri a avut câștig de cauza dintr-un motiv foarte simplu. Constructorul a semnat acel contract de execuție a lotului 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva, acei 28 de kilometri, în 2013, pentru o valoare de 560 de milioane de lei. În 2017, Compania de Drumuri a decis să scoată din contract o secțiune – 10 km – pentru un motiv, cred eu, la fel de simplu și sustenabil. Și anume valoarea lotului, a secțiunii era cu 130% mai mare decât valoarea inițială a contractului. Nu aveai cum să suplimentezi valoarea unui contract de 120 de milioane de euro cu încă 130 de milioane de euro.

Așadar, am câștigat în prima instanța. Vom apară interesele statului român, pentru că vreau să subliniez un lucru. Am aflat de la avocatul angajat de companie un lucru șocant: între prima instanța și Curtea de Arbitraj de la Paris niciun angajat al statului român nu s-a prezentat să apere interesele statului român. Pur și simplu, angajați ai Companiei de Drumuri au refuzat să meargă în instanța și să spună adevărul și să apere interesele statului român. Acest lucru eu mă angajez public că-l voi clarifica. Este inadmisibil că tu, angajat al statului român, să refuzi să mergi să aperi interesele statului român în instanța”, a susținut șeful de la Transporturi.

Bode a mai spus că toți cei care au refuzat să apere voit interesele statului român trebuie să răspundă în față legii.

„Eu am convingerea că toți cei care au refuzat să apere voit interesele statului român trebuie să răspundă în față legii. Eu am obligația să clarific aceste aspecte pentru că din acest lot de autostrada Lugoj-Deva, din cei 100 de km, practic, noi avem 21 de km cu restricții de viteză și de tonaj – lotul 3 -, respectiv avem cei 10 km secțiunea E, celebra secțiune cu urși, și aici este o discuție pe care sigur o s-o avem cu prima ocazie: cum am ajuns de la un acord de mediu din 2010, unde nu există picior de urs în ultimii 40 de ani, la un acord de mediu revizuit în 2016, de toți urșii dintre Apuseni și Meridionali traversează prin secțiunea respectivă”, a adăugat Bode.

Citește și România, condamnată să plătească despăgubiri de 50 de milioane de euro, după reziliere contractului la o autostradă / Cum se apără Răzvan Cuc

sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    MainNews

    FREE
    VIEW