Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

„Risc major de ratare a finanțării unei secțiuni din Autostrada Unirii”. Avertismentul Asociației Moldova vrea autostradă 

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 24 octombrie 2023

România riscă să piardă finanțarea de aproape 3 miliarde lei acordată de Uniunea Europeană pentru construirea secțiunii Târgu Mureș – Miercurea Nirajului a Autostrăzii Unirii, în condițiile în care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere încă nu a finalizat evaluarea ofertelor la licitație. Avertismentul a fost transmis de asociația Moldova vrea autostradă. 

Într-un comunicat transmis presei, MVA avertizează asupra faptului că, dacă CNAIR nu reușește să încheie până la finele acestui an contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor, România va pierde finanțarea. Chiar dacă compania de drumuri va desemna un câștigător până la noul termen anunțat pentru evaluare – 17 noiembrie -, în eventualitatea depunerii unor contestații, șansele de semnare în acest an a contractului vor scădea dramatic.

„Asistăm cu stupefacţie la o nouă amânare inexplicabilă raţional a termenului de atribuire a licitației pe secțiunea 1 Târgu Mureș-Miercurea Nirajului, lot inclus pentru finanțare din PNRR şi a cărei execuţie trebuie finalizată până în vara anului 2026. Deşi termenul inițial pentru evaluarea calificării ofertei, evaluarea tehnică și financiară a fost 24 mai 2023, ulterior acesta s-a amânat pentru luna septembrie, apoi pentru 19 octombrie 2023, ca acum să avem un nou termen – 17 noiembrie 2023. În aceste condiţii avertizăm public atât CNAIR, cât şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii că fereastra de oportunitate a finalizării etapei de Proiectare + Execuție pentru capătul vestic reprezentând 24,4 km de drum rapid se restrânge foarte mult în scenariul fără contestații. Reamintim că se conturează aproape 6 luni de întârziere în etapa de licitație, durata Contractului va fi de 30 luni de la eliberarea Ordinului de Începere Lucrări, iar data publicării anunțului de licitație a fost acum 10 luni, pe 29.12.2022. Mai mult, contractul de execuţie trebuie semnat cel târziu la 31.12.2023!!!”, a transmis Moldova vrea autostradă.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii a primit opt oferte, dintre care cinci din Turcia, la licitația pentru proiectarea și execuția secțiunii Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, în lungime de 24,4 km, a Autostrăzii Unirii (A8).

Câștigătorul contractului va avea la dispoziție 6 luni pentru proiectare și 2 ani pentru execuția lucrărilor. Valoarea aproximativă a contractului este de 2,9 miliarde lei, fără TVA.

1. Asocierea Duna Group International Kft (lider de asociere) – A-Hid Zrt. – Ing Service SRL – Duna Construcții RO SRL (Ungaria – România);
2. Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret AS (Turcia);
3. Mapa Insaat Ve Ticaret AS (Turcia);
4. Nurol Insaat Ve Ticaret AS (Turcia);
5. Asocierea Ozaltin Insaat Ticaret Ve Sanayi AS (lider de asociere) – Bog’Art SRL (Turcia – România);
6. Strabag SRL (Austria);
7. Tekfen İnşaat Ve Tesisat AŞ (Turcia);
8. Webuild SPA – Milano (Italia).

Stadiul la zi al Autostrăzii Unirii

De departe cel mai important proiect de infrastructură din istoria României, Autostrada Unirii ar trebui să unească Moldova și Transilvania printr-o conexiune rutieră de mare viteză, la nivelul secolului 21.

Autostrada Unirii este divizată în două tronsoane: Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ şi Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (inclusiv pod peste Prut). Prima porțiune, cea care traversează munții, este ceva mai avansată. Incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență, secțiunile Leghin – Târgu Neamț și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului vor fi, foarte probabil, terminate primele.

Pentru prima dintre acestea, CNAIR a încheiat cu grupul UMB Tehnostrade, pe 20 septembrie, contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor, în timp ce pentru cealaltă licitația nu a fost încă finalizată.

Aparent mai ușor de realizat Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni se afla abia în faza de studiu de fezabilitate și proiect tehnic. Un contract în acest sens a fost încheiat cu firma Consitrans la începutul anului 2021. Deși toată documentația, inclusiv studiile de teren, ar fi trebuit să fie gata anul acesta, suntem încă departe de așa ceva. Conform unor estimări făcute de societatea civilă din Iași, întârzierea în acest contract este de peste 12 luni.

 

Comentarii