Raed Arafat a prezentat măsurile pentru reorganizarea sistemului de apeluri de urgență 112
Raed Arafat a prezentat, vineri, în cadrul unei conferințe, raportul privind progresele în implementarea măsurilor de îmbunătățire a sistemului național de apeluri de urgență 112. Astfel, șeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă a expus mai multe măsuri pentru reorganizarea sistemului.
„Am avizat modificarea cadrului normativ incident ce a fost realizată prin adoptarea OUG 62/2019. A fost elaborată și aprobată în prima ședință de guvern după vacanța parlamentară OUG 62/27.08.2019 pentru modificarea și completarea OUG 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență și pentru completarea OUG 111/2011 privind comunicațiile electronice. (…)
Principalele modificări aduse legislaţiei în vigoare vizează implementarea tehnologiei de localizare pe baza informaţiilor obţinute la nivelul terminalului mobil, inclusiv tehnologie de tip AML, care va putea oferi salvatorilor informaţii de localizare mult mai precise, aceste elemente generând o reducere semnificativă a timpului de gestionare a urgenţei şi implicit a timpului de răspuns la situaţii de urgenţă”, a declarat Raed Arafat.
Măsura 1:
Urgentarea implementării sistemului de localizare AML, inclusiv prin îmbunătățirea cadrului legislativ.
Măsura 2:
Încheierea unui Protocol de colaborare cu Google, Apple, testarea și ulterior operaționalizarea soluției finale de localizare de tip AML în SNUAU
Măsura 3:
Se va reconfigura infrastructura proprie (actualizări software) pentru a se facilita transmiterea informaţiilor de localizare la nivel național, atât prin conexiuni de date cât şi prin data SMS/mesaje standardizate. Un alt aspect care îi privește pe furnizorii de rețele publice mobile vizează colaborarea acestora în perioada testărilor, precum și anumite actualizări de softuri și configurări de echipamente, însă care nu ar presupune costuri semnificative.
Măsura 4:
Promovarea aplicației Apel 112 dezvoltată de Serviciul de Telecomunicații Speciale
Măsura 5:
Continuarea implementării conceptului de dispecerate integrate și formare continuă a dispecerilor prin adaptarea spațiilor existente, care permit funcționarea dispeceratelor tuturor agențiilor specializate în aceeași locație, și asigurarea infrastructurii de comunicații și tehnologia informației, la nivelul județelor Argeș, Botoșani, Brăila, Călărași, Cluj, Constanța, Dâmbovița, Giurgiu, Gorj, Hunedoara, Iași, Mureș, Sibiu, Suceava și al municipiului București.
Măsura 6:
Constituirea și încadrarea a două centre de formare (București și Mureș), în care se vor asigura cursurile pentru formarea formatorilor și a dispecerilor, în profesia dedicată de ”dispecer unic”(dispecer de urgență). Formarea dispecerilor ISU – SMURD – SAJ/SABIF este deja inițiată și contiună prin programul de formare din cadrul proiectului Româno – Elvețian” cu denumirea ”Îmbunătățirea calității serviciilor prespitalicești și spitalicești”. În cadrul acestui proiect au fost pregătiți 8 formatori, urmând ca, prin ”Programul operațional capital uman” să fie pregătiți 650
dispeceri din cadrul agențiilor ISU – SMURD – SAJ/SABIF2.
Măsura 7:
Finalizarea implementarii proiectului de modernizare a sistemului 112.