Tuesday, May 28, 2024
Jurnalism corect


Proiectul privind achiziția a nouă rame interregionale și 23 de locomotive noi, aprobat de Ministerul Transporturilor

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 17 aprilie 2024

Comitetul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor a aprobat miercuri notele de fundamentare pentru achiziția a nouă rame electrice interregionale de lung parcurs și 23 locomotive de electrice noi.

După mai bine de 20 ani în care nu s-a adus niciun tren nou, România are nevoie de investiții majore pentru achiziția de material rulant. Cele mai multe dintre actualele trenuri care circulă pe liniile de cale ferată din țara noastră se află într-o stare deplorabilă. Scaunele sunt rupte, aerul condiționat este aproape un lux, în timp ce de toaletele nici n-are rost să le pomenim.

Singura șansă a țării noastre este legată de politicile Uniunii Europene, care favorizează investițiile în domeniul feroviar, mai puțin poluant decât cel rutier. Prin urmare, România beneficiază de alocări masive în acest domeniu, atât pentru modernizarea infrastructurii feroviare, cât și pentru achiziția de material rulant nou.

Achizițiile bat pasul pe loc

Până acum însă, lucrurile nu au mers tocmai ca pe roate, atât din cauza statului, care a tergiversat mult prea mult licitațiile, dar și a producătorilor. Cel mai avansat contract este cel care vizează achiziția a 37 de rame interregionale, încheiat cu Alstom, dar și aici sunt întârzieri. O singură ramă a fost livrată, iar acesta se află deocamdată în perioada de testare.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară, instituția responsabilă de aceste achiziții, a încheiat recent două contracte – 20 de rame interregionale și 62 de rame regionale – cu polonezii de la PESA, însă ambele sunt în aer, după ce Curtea de Apel București a admis contestațiile depuse de Alstom. Cu gigantul francez ARF are încheiat un contract pentru 16 locomotive electrice noi, însă deocamdată acestea nu au început să sosească.

De asemenea, se mai află în desfășurare achiziția pentru rame alimentate pe hidrogen, proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Și în acest caz sunt întârzieri majore, iar șansele ca fondurile europene să fie decontate până la termenul limită – august 2026 – sunt practic nule.

Statul vrea să cumpere alte rame și locomotive

În acest context, Ministerul Transporturilor a dat miercuri undă verde pentru achiziția altor nouă rame electrice interregionale de lung parcurs și 23 locomotive de electrice noi cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători.

Pasul următor în pregătirea achiziției îl constituie adoptarea hotărâririlor de guvern cu privire la aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Ulterior, ARF va depune la ANAP documentația de achiziție în vederea lansării procedurii și primirii de oferte din partea furnizorilor de material rulant interesați. Proiectul este finanțat prin Fondul de Modernizare al Uniunii Europene.

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW