Monday, July 22, 2024
Jurnalism corect


Pro Infrastructură: UMB oprește lucrul pe toate șantierele / Reacția CNAIR: A fost inițiată o Ordonanță pentru a diminua impactul scumpirii materialelor

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 5 iulie 2022

Grupul de firme UMB Tehnostrade, cel mai puternic constructor de autostrăzi aflat pe piața din România, și-a sistat lucrările pe aproape toate șantierele, excepție făcând doar Centura Slatina de pe Drumul Expres Craiova – Pitești, proiect ce va fi inaugurat până la finele acestei luni, a anunțat marți, 5 iulie, Asociația Pro Infrastructură. 

În mare pericol sunt șapte proiecte extrem de importante, care totalizează circa 140 kilometri de drum de mare viteză. Este vorba despre Drumul Expres Craiova – Pitești (Tronsonul 3 și Tronsonul 4), Drumul Expres Brăila – Galați, Autostrada Centura București Nord (Lotul 2 și Lotul 4), respectiv Autostrada Transilvania (Nădășelu – Zimbor și Zimbor – Poarta Sălajului).

„Situația este foarte gravă. Ar fi un dezastru dacă lucrurile ar degenera și s-ar ajunge la încetarea de comun acord sau rezilierea unui singur contract, darămite a tuturor, adică a 36% din totalul kilometrilor de autostradă și drum expres aflați în execuție!”, au explicat reprezentanții Pro Infrastructură.

Decizia grupului UMB survine la doar câteva zile după ce a solicitat oficial CNAIR rezilierea amiabilă contractului pentru lotul Nădășelu – Zimbor, a cărui finanțare este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență.

Probleme sunt cauzate de creșterea substanțială a prețurilor materialelor de construcții, fapt ce a generat firmei costuri suplimentare cu mult peste prețul stabilit prin contractele încheiate cu CNAIR. De exemplu, potrivit adresei transmisă companiei de drumuri, doar pentru lotul Zimbor – Nădășelu (30 km) impactul real ar fi de 698 milioane lei.

Guvernul trebuie să vină cu banii

O soluție pentru deblocarea situației ar putea veni de la Guvern. În prezent este în vigoare o Ordonanță de Urgență privind indexarea contractelor, însă reprezentanții constructorului susțin că prin aceasta pierderea ar fi acoperită doar parțial. Această variantă este confirmată și de compania de drumuri, care susține că a propus măsuri de îmbunătățire a actului normativ.

O Ordonanță de Guvern în acest sens, inițiată de Ministerul Proiectelor Europene, se află în avizare și, teoretic, ar urma să fie aprobată. Rămâne de văzut dacă aceste modificări vor acoperi pierderile semnalate de UMB Tehnostrade, astfel încât constructorul să își reia lucrările.

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW