Saturday, May 18, 2024
Jurnalism corect


Pro Infrastructură lansează noi critici la adresa ministrului Grindeanu și a CNAIR: Și-au bătut joc de răspunsurile la clarificări

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 15 februarie 2022

După ce asocierea de firme din Turcia Mapa Insaat și Cengiz Insaat, câștigătoarea contractului pentru secțiunea 2 a autostrăzii Sibiu-Pitești, a fost singura ofertantă la licitația pentru porțiune lipsă din lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, reprezentanții Asociației Pro Infrastructură au criticat vehement modul în care s-a desfășurat această procedură și acuză CNAIR că a transmis răspunsuri superficiale constructorilor interesați.

În opinia reprezentanților API, acesta ar fi unul dintre motivele pentru care dintre cei șase constructori calificați, doar asocierea Mapa – Cengiz a depus în final o ofertă.

„Cu Mapa și pe #AutostradaA1 Lugoj-Deva lot 2. Așa cum v-am explicat miercurea trecută CNAIR și-a bătut joc de răspunsurile la clarificări pe licitația acestui segment. (…) Îi transmitem ministrului Grindeanu că nu este un semnal bun să primești doar o ofertă, de la aceeași asociere care spune că va construi și Secțiunea 2 din Autostrada Sibiu-Pitești (4,25 miliarde lei), fără să mai fi dat până acum vreo cupă de excavator în România, fără să aibă infrastructură și know-how la noi în țară”, arată reprezentanții API.

Pe de altă parte, API evidențiază riscurile uriașe de ajungere într-un impas cu proiecte, ținând cont că cele două companii din Turcia nu au mai avut până în prezent niciun contract pe piața din România.

„Faptul că s-a depus o singură ofertă pe două contracte-mamut, literalmente cele mai grele loturi de autostradă acordate vreodată de CNAIR, ne îngrijorează foarte tare, în loc să ne bucure. Riscurile tehnice și financiare sunt enorme și mulți antreprenori cu experiență și putere au zis ‘pas’, lăsând din mână peste un miliard de euro”, au evidențiat reprezentanții asociației.

O ofertă, iar aia din Turcia

Doar o singură ofertă a fost depusă, în final, la licitația cu precalificare organizată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii pentru finalizarea lucrărilor la lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, a anunțat luni, 14 februarie, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu.

Porțiunea de autostradă va avea o lungime între Magina și Holdea va avea o lungime de 9,13 km, din care 2,13 km de tunel. Potrivit CNAIR, este vorba despre asocierea turcă Mapa Insaat  – Cengiz Insaat, cea cu care CNAIR a semnat recent contractul pentru secțiunea 2 a autostrăzii Sibiu – Pitești.

Inițial CNAIR a selectat șase constructori candidați pentru această lucrare, însă cinci dintre aceștia au ales să nu depună ofertă. Documentația de slabă calitate dar și valoarea estimată la nivelul din urmă cu trei ani, în condițiile în care prețul materialelor de construcții a explodat, ar putea fi unele dintre motive care i-au îndepărtat pe potențialii ofertanți.

Pentru acest contract estimarea companiei de drumuri este între 1,36 miliarde lei și 1,56 miliarde lei fără TVA, o parte din finanțare fiind asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență, după ce fondurile fondurile europene operaționale destinate acestui proiect au fost definitiv pierdute.

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW