Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Primii kilometri noi de drum de mare viteză din 2024. „Expresul de Oradea” va fi deschis săptămâna viitoare

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 19 martie 2024

Lucrările la Drumul Oradea – Autostrada Transilvania au avansat excelent și sunt aproape gata. Potrivit directorului general al CNAIR, Cristian Pistol, cei aproximativ 19 kilometri, din care 13 km la profil de drum expres veritabil, vor fi deschiși săptămâna viitoare.

„Circulația pe DEx16 (Oradea-A3) se deschide luna aceasta (martie 2024)! Pe cei 18,96 de km lucrările au ajuns la 96%. Proiectul cu o valoare de 545,9 milioane de lei (fără TVA), finanțat prin Fonduri Europene Nerambursabile, a fost construit în termenul contractual”, a transmis Cristian Pistol.

În lungime de lungime de 18,96 km, Drumul Oradea – Autostrada Transilvania cuprinde 12 poduri noi și pasaje, inclusiv peste Crișul Repede și peste șoseaua Borșului, și trei noduri rutiere. Acesta urmează să facă legătura dintre Centură și autostradă, din zona sensului giratoriu cu Calea Sântandrei spre Sântandrei – Borș – Biharia. Contractul pentru realizarea șoselei de mare viteză a fost încheiat în iulie 2021 de CNAIR cu compania Strabag, iar termenul inițial de realizare era aprilie 2024.

Odată cu darea în exploatarea a acestui lot, rețeaua națională de drumuri de mare viteză – autostrăzi și drumuri expres – va ajunge la aproximativ 1.085 km.

Drum expres până la Arad

Autoritățile locale din Bihor pregătesc continuarea proiectului prin realizarea unui drum de mare viteză, la profil de drum expres, până la Arad.

Drumul expres Arad – Oradea va avea o lungime 120,1 km, cu patru benzi de circulație, la care se adaugă legăturile cu principalele orașe de pe traseu. În județul Bihor, proiectul prevede trei noduri importante: nodul rutier din Oradea, drumul de legătură cu orașul Salonta (județul Bihor), de 5 km, și drumul de legătură cu punctul de trecere a frontierei cu Ungaria (Salonta – Békéscsaba), de 9,85 km.

Diferențe între autostradă și drum expres

Autostrada are un profil de minim 26 metri lățime, fiind despărțită în patru benzi, două pe fiecare sens, cu o lățime de 3,75 metri fiecare, și patru benzi de ghidare de 0,5 metri fiecare. Are două benzi de urgență, în lățime 2,5 metri fiecare și două acostamente de 0,5 metri. Spațiul median are 3 metri. Vitezele pentru autostrăzi sunt de 140 km/h pentru regiunea de șes, 120 km/h pentru deal și 100 km/h pentru munte.

Drumul expres este ceva mai îngust decât autostrada, având un profil transversal de 22 metri. Are patru benzi de circulație, două pe sens, în lungime de 3,5 metri fiecare, patru benzi de încadrare, în lungime de 0,5 metri fiecare și două acostamente de 1,5 metri din piatra sparta sau pământ vegetal. Spațiul median, la fel ca la autostradă, are 3 metri. Vitezele de proiectare minime pe drumurile expres sunt de 120 km/h pentru regiunea de șes, 100 km/h pentru deal și 80 km/h pentru munte.

Comentarii