Friday, April 12, 2024
Jurnalism corect


Primele întârzieri la Secțiunea 2 a Autostrăzii Sibiu – Pitești. Pro Infrastructură: Mare minune să fie gata până în 2030

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 8 ianuarie 2024 Etichete: ,

Problemele birocratice pun frână Autostrăzii Sibiu – Pitești, cea care ar trebui să traverseze Munții Carpați. Asocierea Mapa – Cengiz (Turcia) nu a reușit să depună până pe 31 decembrie 2023, termenul inițial din contract, Proiectul pentru obținerea Autorizației de Construire, în condițiile în care la aproape 2 ani de la încheierea contractului autoritățile nu au rezolvat accesul forezelor în zonele forestiere. Informațiile au fost făcute publice de către Asociația Pro Infrastructură, un ONG extrem de bine informat în legătură cu stadiul proiectelor de infrastructură. 

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a încheiat pe 7 februarie cu asocierea de firme turcești Mapa Insaat Ve Ticaret – Cengiz Insaat contractul pentru proiectarea și execuția secțiunii 2 Cornetu – Boița (31,33 km) a autostrăzii Sibiu – Pitești.

Valoarea înțelegerii este de 4,25 miliarde lei fără TVA, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene și bugetul de stat.  Termenul de realizare prevăzut este de 18 luni pentru proiectare și 50 luni execuție, iar garanția lucrării este de 10 ani. Altfel spus, lucrările ar trebui în teorie să se încheie până la finele anului 2027. Pe această secțiune urmează să fie construite 49 de poduri și viaducte, șapte tuneluri cu lungimi cuprinse între 250 m și 1.590 m și un ecoduct în zona localității Lazaret.

Primele blocaje birocratice

Cu toate că până pe 31 decembrie 2023 asocierea de firme din Turcia avea termen să depună Proiectul pentru obținerea Autorizației de Construire, acest lucru nu s-a întâmplat. Principala problemă, spun reprezentanții Asociației Pro Infrastructură, este legată de accesul utilajelor de forare în zonele împădurite, care reprezintă aproximativ o treime din întregul corp al autostrăzii.

„În țara în care pădurile se fură… ca-n codru, este teribil de greu să le tai legal. Forajele geotehnice au fost efectuate peste tot pe unde nu erau copaci. Nu a fost rezolvat accesul pe zonele forestiere, adică pe aproximativ o treime din traseul autostrăzii, la 18 luni de la ordinul de începere”, arată reprezentanții Pro Infrastructură.

Asociația Pro Infrastructură cere începerea lucrărilor

În ciuda acestor probleme, spun reprezentanții API, asocierea Mapa – Cengiz ar putea depune documentația necesară emiterii autorizației de construire parțiale astfel încât să demareze lucrările pe porțiunile libere de sarcini.

„Dar să nu găsim scuze, ci soluții. Sunt măcar două-trei portaluri din totalul de 14 și cu siguranță vreo 2-3-10 poduri din cele 50 de pe lot unde nu avem copaci și/sau alte blocaje birocratice majore. La fel ca în foarte multe alte cazuri, antreprenorul poate veni în CNAIR cu documentația (PAC) necesară emiterii autorizației de construire parțiale ca să se pornească… ceva. Iar în paralel să se rezolve și pașii administrativi mai dificili. Altfel se pierde din ce în ce mai mult timp”, arată asociația.

„Mare minune să fie gata autostrada până în 2030”

În atare condiții, arată asociația, anul 2030 pentru finalizarea lucrărilor reprezintă un termen optimist.

„Ar fi un miracol ca termenul de execuție de 50 luni să fie respectat. De fapt, cu lentoarea turcilor de la Mapa-Cengiz și cu obișnuita fugă de răspundere din CNAIR și MT, mare minune să fie gata autostrada până în 2030, adică în mai puțin de 7 ani, darămite în 4 și ceva cât cere contractul! Solicităm asocierii Mapa-Cengiz și oficialilor din CNAIR și MT în frunte cu Pistol și Grindeanu să identifice de urgență sectoarele unde proiectarea se poate livra și aproba în vederea autorizării parțiale și demarării lucrărilor în teren în 2024”, a transmis ONG-ul.

Începută înainte de Revoluție prin construirea segmentului între București și Pitești, Autostrada A1 București – Nădlac are în prezent două mari „găuri”. Este vorba despre Sibiu – Pitești, respectiv o porțiune de circa 9 km din care 2 km de tunel pe lotul 2 al segmentului Lugoj – Deva.

În lungime de aproximativ 122 km, Autostrada Sibiu – Pitești este împărțită în cinci secțiuni. Singura finalizată dintre acestea este Secțiunea 1, Sibiu – Boița, în lungime de 13 km. Anul viitor ar trebui să fie gata și Secțiunea 5, Pitești – Curtea de Argeș, de 30,35 km, aflată într-un stadiu de 60%. Anul trecut au început lucrările și la Secțiunea 4, Curtea de Argeș – Tigveni, în lungime de 9,8 km, din care 1,3 km de tunel, pentru care termenul de execuție este în anul 2027. Anul acesta ar trebui să înceapă lucrările și la Secțiunea 3 Tigveni – Cornetu, în lungime de 37 km, cea pentru care contractul a fost semnat în august 2022.

Sursa foto: Inquam Photos / Sabin Cîrstoveanu

Comentarii


    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
    MainNews

    FREE
    VIEW