Thursday, October 24, 2024
Jurnalism corect


Primăria Capitalei a început demolările pentru modernizarea Bulevardului Prelungirea Ghencea / Cetățenii, nemulțumiți de ritmul lucrărilor

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 12 octombrie 2022 Etichete: ,

Compania municipală Trustul de Clădiri Metropolitane a demarat demolarea celor 550 de imobile, care vor fi expropriate în cadrul proiectului de modernizare a Bulevardului Prelungirea Ghencea. Primarul general, Nicușor Dan, i-a asigurat pe cetățenii cărora le vor fi demolate casele că a consemnat fondurile necesare pentru a fi despăgubiți. 

Administrația Firea a încheiat un contract cu compania municipală Trustul de Clădiri Metropolitane un contract pentru modernizarea Bulevardului Prelungirea Ghencea, un proiect extrem de important pentru îmbunătățirea mobilității în zona de vest a orașului.

Proiectul a debutat pe septembrie 2019 și ar fi trebuit finalizat în doar 2 ani. Cu toate acestea, lucrările au avansat extrem de lent din cauza problemelor de finanțare și a capacității slabe a constructorului. În prezent se lucrează doar pe un tronson, în lungime de circa 700 metri, situat între Bulevardul Râul Doamnei și Strada Brașov.

Nicușor Dan: Am consemnat banii

Luat la întrebări de câțiva cetățeni, nemulțumiți de faptul că nu au reușit să intre în posesia banilor, primarul Nicușor Dan a explicat că aceștia trebuie facă dovada deținerii proprietății, astfel încât comisia de exproprieri din Primăria Capitalei să le emită hotărârile de despăgubire.

„Pentru cele 42 plus 2 imobile pentru care am spus că au fost puși bani în cont în 2019, respectiv 2021. Până în acest moment s-au eliberat bani pentru 27 din 44 pentru că, pentru aceste 27 de proprietăți, proprietari au au venit cu actele în regulă. Pentru celelalte aproximativ 500 de imobile care sunt expropriate, comisia a început să funcționeze și, până în momentul de față, au fost emise 9 hotărâri de virare efectivă a banilor către proprietari”, a precizat Nicușor Dan.

Primarul general i-a îndemnat pe cetățenii nemulțumiți de valoarea despăgubirilor, calculate ținând cont de grila notarială, să se adreseze instanțelor de judecată.

„Noi aplicăm o lege, Legea 255, care este legea specială pentru exproprieri în cazul lucrărilor de drumuri și alte lucrări de utilitate publică. Această lege ne obligă să consemnăm proprietarilor banii care rezultă din grila notarială. Deci, funcționarii noștri și cu specialiști pe care i am i-am contractat, pentru fiecare din aceste 550 de imobile, au suprapus cu grila notarială și au consemnat banii în în cont. Ei sunt blocați în cont. Proprietarii au dreptul să ia banii ăștia și, dacă consideră că banii sunt mai puțin decât ar valora proprietatea lor, au dreptul să ia banii ăștia și să ducă în instanță să ceară diferența până la cât consideră că merită să primească pentru proprietatea lor”, a precizat Nicușor Dan.

Când vor fi gata lucrările

Deși problema creșterii prețurilor la materiale a fost rezolvată, după ce Consiliul General a aprobat majorarea investiției – de la 428,8 milioane fără TVA la 599,5 milioane fără TVA -, lucrările nu vor fi gata prea curând. O recunoaște chiar directorul Trustului de Clădiri Metropolitane, Cristian Hiver.

„Avem nevoie cam de o lună pentru demolări și cam de un an și jumătate pentru a termina. Cel mai greu este cu relocarea utilităților, nu cu drumul sau cu linia de tramvai, asta pentru că nu știm ce găsim”, a declarat Cristian Hiver pentru Mainnews.ro.

O soluție de deblocare a fost propusă de primarul Sectorului 6. Ciprian Ciucu vrea ca Primăria Sectorului 6 să preia lucrările între strada Brașov și terminalul tramvaiului 41 iar Primăria Capitalei să lanseze o licitație pentru execuția ultimului tronson, încă neatacat de TCM, la licitație pentru a fi contractat cu o companie privată. Întrebat despre această variantă, Nicușor Dan a transmis că este discutată, fiind luată încă o decizie.

Cetățenii sunt nemulțumiți de ritmul lucrărilor

De cealaltă parte, cetățenii se declară nemulțumiți de ritmul lucrărilor, dar și de modul în care comisia responsabilă pentru exproprieri analizează cererile pentru virarea banilor.

„Proiectul a început în 2019 și se lucrează doar pe 700 metri. Lucrările merg foarte încet. Acum au început exproprierile și pe următorul tronson, însă mai sunt 5 km până la Pasajul Domnești. Primăria Capitalei să urgenteze exproprierile, achitând banii către oameni, și să ne spună care planul mai departe”, a declarat Delia Mihalache, președinte al asociației Inițiativa Prelungirea Ghencea.

„Cineva trebuie să ia frâiele să ne mișcăm mai repede și cu exproprierile și cu lucrările. Sunt oameni cu acte în regulă care nu au încasat niciun ban. N-au fost chemați la comisie. Discutați cu această comisie să se miște mai repede”, i-a transmis o altă femeie primarului Nicușor Dan.

Ce prevede proiectul

Noua artera, în lungime de aproximativ 6 km, va avea cale dubla de tramvai, două benzi de circulație pe sens, pistă de biciclete cu dublu sens, trotuare si spatii verzi intre acestea si partea carosabila.

Totodată, se va mai realiza si un nod intermodal (tramvai 41, autobuze si microbuze ale liniilor preorășenești) precum si o parcare de tip park&Ride cu o capacitate de 300 de locuri, ce poate fi extinsa, ulterior, pana la 500 de locuri.

Proiectul începe pe Bulevardul Ghencea, de la Terminalul tramvaiului 41, traversează intersecția cu strada Brașov, se continua cu Prelungirea Ghencea, se intersectează cu principalele străzi și se termina la intersecția cu Centura Municipiului București, într-un nod intermodal.

Comentarii