Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Petiție cu peste 26.000 de semnături pentru demiterea lui Sorin Cîmpeanu / Ministrul Educației: Un obiectiv al oricărui partid de opoziție

By Matthew Garvey , in Politic Stirile zilei , at 29 august 2022

O petiție lansată la finalul săptămânii trecute pe platforma Declic, prin care i se cere președintelui Klaus Iohannis să îl demită „de urgență” pe ministrul Educației a strâns peste 26.000 de semnături. Sorin Cîmpeanu a răspuns luni, 29 august, criticilor, menționând că „demiterea este un obiectiv al oricărui partid de opoziție”.

Cei care au semnat petiția lansată pe platforma Declic susțin că Sorin Cîmpeanu „mimează reforma în domeniul învățământului” și cer ca proiectele Legilor Educației să fie retrase.

Ele conțin o serie de prevederi grave, de natură să întoarcă sistemul românesc de învățământ în vremuri de tristă amintire. Dacă vor fi adoptate și aplicate, aceste proiecte de legi vor fi o sursă importantă de inegalități, de discriminare și de suferință în societate, pentru că ele nu sunt animate de interesul superior al copilului și de preocuparea pentru crearea unei societăți mai drepte și mai echitabile”, reclamă semnatarii petiției.

Totodată, semnatarii susțin că Legile Educației trebuie refăcute de o echipă „cu legitimitate publică sporită, condusă de ministru competent și integru profesional”, acuzându-l pe Sorin Cîmpeanu că și-a pierdut autoritatea pentru a motiva oamenii din sistemul de învățământ să se angajeze într-un proces de reformă.

Acesta nu s-a preocupat de pregătirea anului școlar, de furnizarea de manuale, de asigurarea siguranței în școli, de ajutorarea celor mai săraci dintre copiii României, a gestionat catastrofal școala românească în pandemie, a acceptat cel mai mic buget din istoria postdecembristă a României pentru Educație și și-a bătut joc de profesori, atât prin refuzul de a îndeplini creșterile salariale promise, cât și în cadrul așa-ziselor dezbateri pe marginea proiectelor de lege”, se mai arată în textul petiției.

Argumentele semnatarilor:

  •  „Aceste proiecte de legi sunt lipsite de viziune și de coerență. Ele se îndepărtează deliberat de spiritul programului prezidențial „România educată” și se propun ca o colecție de măsuri administrative care creează haos și blocaje în sistemul de învățământ.
  • Proiectele de lege au fost elaborate fără consultarea experților în educație din marile universități românești.
  •  Consultările în jurul lor au fost realizate premeditat în perioada vacanței și a concediilor legale de odihnă ale profesorilor, cercetătorilor și elevilor, afectând în acest fel drepturile sociale stabilite prin lege ale acestor categorii sociale.
  • Durata consultărilor a fost disprețuitor de scurtă pentru a permite un veritabil dialog social și profesional în jurul unor proiecte care riscă să afecteze viața întregii societăți pe o durată foarte îndelungată.
  • Consultările s-au făcut în medii controlate, politizate, cu parteneri agreați de ministru, din care au fost excluse opiniile critice la adresa proiectelor. Atunci când ele au fost totuși exprimate, au fost tratate cu ironie, aroganță și dispreț de către ministru, umilind partenerii de dialog social.
  • La solicitarea societății civile de a prelungi durata consultărilor pentru a permite realizarea unor dezbateri autentice și constructive, ministrul Sorin Cîmpeanu a răspuns pe un ton agresiv, amintind de vremurile staliniste, reducând demersul civic la eticheta „grup de interese” și pe semnatari la o minoritate insignifiantă, formată din zecimale.;
  • Proiectele de lege, care sunt o colecție nesfârșită de măsuri administrative, conțin numeroase prevederi haotice care, puse în aplicare, vor crea blocaje în sistemul școlar, forțând astfel încă din prima clipă adoptarea de amendamente la aceste legi.
  •  Proiectele nu respectă interesul superior al copiilor și nu încurajează tinerii absolvenți să se orienteze spre cariera didactică; dimpotrivă – prin protejarea și privilegierea unei minorități fidele politic – produc inegalități și discriminări, contravenind în acest fel tuturor principiilor actuale ale unei educații bazate pe egalitatea de șanse.
  •  Proiectele de legi sunt un grav atentat la integritatea academică, deoarece creează veritabile scuturi de protecție pentru fraudatori și plagiatori, în dispreț pentru cele mai elementare reguli de etică universitară.
  •  Proiectele de legi privilegiază crearea unei oligarhii academico-politice, oferind rectorilor o putere discreționară în universități și acces nelimitat la resursele materiale, financiare și simbolice ale universităților”

Cum răspunde ministrul

Sorin Cîmpeanu a declarat că petiția reprezintă un drept cetățenesc, constituțional.

Noi ne ocupăm cu reforma în educație, centralizăm propunerile pe care le apreciem ca fiind în sensul îmbunătățirii proiectelor de lege și le trimitem Parlamentului(…)Demiterea este un obiectiv al oricărui partid de opoziție, ca exemplu”, a insinuat ministrul, într-o intervenție la Digi24.

În ceea ce privește acuzațiile aduse proiectelor Legilor Educației, ministrul a transmis că România Educată „este o reformă care trebuie făcută”.

Am datoria să văd ce se întâmplă, centralizăm multe mii de amendamente, au fost propuneri foarte bune (…) Astăzi voi anunța un stadiu intermediar al preluării acestor propuneri, multe dintre ele constructive(…) Acești critici să ofere exemple de legi care au beneficiat de un număr de zile mai mare de dezbatere”, a declarat Cîmpeanu.

Totodată, ministrul Educației a anunțat că marți va avea loc o întâlnire cu prefecții și cu premierul, în care vor fi puse la punct datele referitoare la începerea școlilor.

Într-adevăr, trebuie să pregătim începerea anului școlar, criteriile de acordare a burselor, extinderea programului Masa Caldă”, a mai precizat Sorin Cîmpeanu.

Sursă foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *