Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Pe contrasens cu civilizația. Ciolacu i-a propus șefei Comisiei Europene transferul fondurilor PNRR pentru trenuri pe hidrogen către sectorul rutier

By Vîrban Robert , in Politic Stirile zilei , at 22 august 2024

Aflat joi într-o vizită la Bruxelles, premierul Marcel Ciolacu i-a propus președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, nici mai mult nici mai puțin decât transferul a 150 de milioane de euro, fonduri prevăzute în Planul Național de Redresare și Reziliență pentru achiziția a 12 rame pe hidrogen, către sectorul rutier. Inițiativa este aproape imposibil de pus în practică și în totală contradicție cu politicile europene de dezvoltare, bazate pe investiții majore în transportul feroviar, mai puțin poluant și mult mai sigur decât cel rutier. 

Finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, proiectul privind achiziția a 12 rame alimentate cu hidrogen dă mari bătăi de cap autorităților de la București. Prima licitație, lansată în septembrie 2022, a fost anulată, după ce nicio firmă nu a depus ofertă, în condițiile solicitate de ARF.

În martie 2023, după ce organizat mai multe runde de consultări cu potențialii ofertanți, ARF a lansat o nouă licitație. La această procedură s-a înscris doar asocierea Alstom – Linde, însă oferta a fost declarată neconformă. Ulterior, ARF a lansat o nouă licitație, a treia. Nici de această dată nu a fost însă cu noroc, în condițiile în care niciun producător nu a depus o ofertă. Prin urmare, procedura a fost anulată.

Acum, reprezentanții ARF susțin că vor lansa o nouă consultare pentru a stabilii strategia viitoare de achiziție a celor 12 rame. Cel mai probabil, nici la următoarea licitație nu va exista o ofertă conformă. Problema majoră o reprezintă autorizarea acestor noi vehicule, iar reprezentanții singurului producător interesat, Alstom, au transmis că acestea nu ar putea fi livrate mai devreme de șapte ani. În plus, conform informațiilor noastre, reprezentanții Alstom și-ar dori eliminarea dintr-un eventual contract a unor sancțiuni pentru întârzieri la livrare, în contextul în care gigantul francez se confruntă în prezent cu astfel de probleme în mai multe țări. Așadar, nu există nicio șansă care noile trenuri să ajungă în România până în august 2026, termenul până la care statul poate face deconturi din PNRR.

Ciolacu vrea să prăduiască sectorul feroviar

În aceste condiții, responsabilii de domeniul feroviar din Ministerul Transporturilor și-ar dori să mute proiectul pe un alt program de finanțare europeană, iar în locul său să fie introdus în PNRR cel privind achiziția a 37 de rame de lung parcurs. Pentru acesta există un contract semnat cu Alstom, iar gigantul francez a adus în țară două rame.

Cu această idee nu a fost însă de acord premierul Marcel Ciolacu, care i-a propus joi la Bruxelles președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, transferul a 150 de milioane de euro, fonduri prevăzute în Planul Național de Redresare și Reziliență pentru achiziția a 12 rame pe hidrogen, către sectorul rutier. Mai mult, pentru a-și susține ideea Ciolacu a afirmat că trenuri alimentate pe hidrogen nu circulă în Europa, o informație falsă.

„Vom avea o renegociere. Ministrul își asumă. E ăla cu trenurile cu hidrogen. Ați văzut vreunul în Europa, în lume, vreun tren cu hidrogen? A ținut Grindeanu licitația de trei ori. Nu s-a prezentat nimeni. De ce? Pentru că nu există niciun tren cu hidrogen. Asta au trecut în PNRR. Normal că acum domnul ministru Câciu a cerut ca acei bani, 360 milioane euro pentru trenurile cu hidrogen (n.r. – 150 milioane de euro este suma prevăzută în PNRR) să îi prindă pentru cofinanțări la autostrăzi. Lucrăm cu materialul clientului”, a declarat Ciolacu, potrivit Economedia.ro.

Este greu de crezut că executivul european va fi de acord cu această propunere, în condițiile în care fondurile pentru drumuri de mare viteză au fost acceptate după îndelungi negocieri și doar ca împrumuturi. Cele 150 milioane de euro pentru trenuri pe hidrogen reprezintă granturi. Oficiali de rang înalt din cadrul Ministerului Transporturilor ne-au explicat că decizia de includere în PNRR a achiziției de rame alimentate cu hidrogen a reprezentat unica varianta pentru ca și pe liniile neelectrificate să circule garnituri noi, în condițiile în care UE nu acordă bani pentru rame diesel.

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW