Stirile zilei

Noua Carte Electronică de Identitate va fi disponibilă în România. Când și unde se va emite prima dată

Ministerul de Interne informează că noua Carte Electronică de Identitate (CEI) va fi disponibilă în România începând cu 20 martie 2025, inițial în județul Cluj, urmând ca distribuirea acesteia să se facă treptat la nivel național. Guvernul României a aprobat recent, în cadrul ședinței de joi, trei Hotărâri de Guvern care reglementează procesul de emitere a Cărții Electronice de Identitate, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne. Aceste hotărâri stabilesc cadrul normativ și procedural pentru implementarea noului document de identitate pe întreg teritoriul țării.

Printre măsurile adoptate de Guvern se numără Hotărârea privind îndeplinirea condițiilor tehnice necesare emiterii CEI, în baza Ordonanței Guvernului nr. 12/2023, Hotărârea referitoare la procedurile de colectare și ștergere a datelor biometrice pentru gestionarea Cărții Electronice de Identitate, precum și Hotărârea pentru actualizarea normelor metodologice privind evidența persoanelor și actele de identitate, alături de Calendarul emiterii acestui document.

Conform Ministerului de Interne, „Emiterea Cărții Electronice de Identitate va începe în 20 martie 2025, în județul Cluj”, iar în termen de două luni, acest document va fi disponibil la nivel național, prin intermediul serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor. Începând cu 2 iunie 2025, copiii sub 14 ani vor putea obține și ei CEI, care va fi utilizată atât ca document de călătorie, cât și pentru identificarea acestora în diverse proceduri administrative, înlocuind în multe cazuri certificatul de naștere. Totodată, începând cu 20 mai 2025, vor fi emise și Cărți de Identitate Simple (CIS), fără suport electronic.

Printre avantajele noii Cărți Electronice de Identitate se numără: dimensiunea standardizată, similară cardurilor bancare, conform normelor europene, elementele avansate de securitate pentru prevenirea falsificării și furtului de identitate, posibilitatea de a fi folosită ca document de călătorie, accesul ușor la servicii electronice și posibilitatea utilizării pentru semnătura electronică, precum și costurile accesibile. Ministerul subliniază că, în perioada 20 martie 2025 – iunie 2026, contravaloarea Cărții Electronice de Identitate va fi acoperită prin fonduri externe nerambursabile din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

În ceea ce privește datele înscrise în CEI, acestea vor apărea atât în format tipărit (nume, prenume, cetățenie, data nașterii, sex, imaginea facială, CNP, semnătura olografă), cât și în format electronic, care va include toate informațiile tipărite, plus date suplimentare precum prenumele părinților, domiciliul, amprentele a două degete ale titularului și certificate digitale pentru autentificare sau semnătura electronică. Amprentele papilare vor fi șterse irevocabil din baza de date a autorităților care realizează imprimarea, într-o procedură similară celei aplicate pașapoartelor electronice.

foto: news.ro

Articole Recomandate

Back to top button