Friday, December 2, 2022
Jurnalism corect


Nicușor Dan a sesizat DNA privind achiziția tramvaielor de la Electroputere Pașcani


Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, a anunțat marți, 6 septembrie, că a sesizat Direcția Națională Anticorupție (DNA) privind contractul de achiziție din 2020 a tramvaielor de la Electroputere VFU Pașcani. Sesizarea a fost trimisă după ce Corpul de Control al Primarului General a identificat mai multe aspecte nelegale în verificarea efectuată la STB.

„Obiectul sesizării este achiziția de tramvaie noi din gama de 18 metri printr-o procedură demarată de STB în anul 2019 și încheiată în anul 2020 cu declararea firmei Electroputere VFU Pașcani drept câștigătoare a licitației.

Întrebările la care sunt sigur că bucureștenii ar dori să afle răspunsul sunt:

1.De ce conducerea STB reprezentată de la acea dată a continuat demersurile pentru finalizarea procedurii de achiziție, deși la momentul aprobării raportului de procedură nu avea alocate fondurile necesare în conformitate cu prevederile legale?

2.De ce STB a decis încă din anul 2019 să achiziționeze tramvaie de 18 metri în contextul în care fluxul de călători ar justifica o nevoie de tramvaie mai lungi?”, a scris, pe Facebook, edilul general.

El a adăugat că STB a optat pentru VFU Pașcani, care aducea componente din Rusia și vindea apoi la prețuri majorate.

Nicușor Dan a completat că situația este agravată și de faptul că VFU Pașcani a introdus în instanță o cerere de penalități în valoare de 1% pe zi din valoarea contractului până la încheierea contractului cu STB.

Licitație lansată de STB în timpul administrației Firea

STB a lansat pe 25 septembrie 2019, în timpul mandatului de primar al Gabrielei Firea, o procedură pentru achiziția a 40 de tramvaie din gama de 18 metri, cu posibilitate de achiziție a încă 60, scopul declarat fiind de a înlocui tramvaiele Tatra T4R, produse în anii ’70.

Contractul a fost câștigat de Asocierea Electroputere VFU Pașcani – Reloc Craiova (grupul Grampet), după ce la licitație a mai participat doar o asociere condusă de Astra Vagoane, companie cu care Grampet are relații comerciale. Victoria Grampet a stârnit numeroase semne de întrebare, în condițiile în care grupul are zero experiență în producția de tramvaie.

Nicușor Dan a încercat să scape de această achiziție

La scurt timp după preluarea mandatului, Nicușor Dan a luat decizia de a renunța la această achiziție. Principalul motiv a fost legat de costul pe care primarul general îl consideră mult prea ridicat, dar și pentru faptul că Primăria Capitalei nu are prevăzute fonduri pentru această achiziție.

Pentru aceste 40 de tramvaie din gama de 18 metri, STB ar trebui să achite aproximativ 300 milioane lei fără TVA, ceea ce înseamnă un cost de 7,6 milioane fără TVA/bucată. Spre comparație, PMB a semnat cu Astra Vagoane un contract pentru 100 de tramvaie din gama de 36 metri 840,8 milioane fără TVA, ceea ce înseamnă un cost de 8,4 milioane lei / bucată.

Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a anulat însă decizia, iar Curtea de Apel București a respins, în aprilie 2021, contestația formulată de STB. Compania Primăriei Capitalei nu a renunțat, a depus cerere de revizuire, care i-a fost însă respinsă tot de CAB, în noiembrie 2021.

În urma acestor decizii succesive ale instanțelor, grupul lui Gruia Stoica a cerut și obținut, pe 17 februarie 2022, executarea silită a STB în vederea finalizării procedurii de achiziție. Decizia este definitivă.

CITEȘTE ȘI EXCLUSIV În plină criză de securitate în regiune, STB trebuie să cumpere 40 de tramvaie din Federația Rusă

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
    MainNews

    FREE
    VIEW