Neclarități privind facturarea energiei și a gazelor? ANRE explică ce pot face clienții
Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a transmis marți, 12 ianuarie, cum trebuie să acționeze clienții finali dacă au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale.
În primul rând, arată ANRE, aceștia trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuție pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real.
Dacă răspunsul dat de furnizor nu este satisfăcător, atunci clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată.
Recomandările ANRE pentru clienții finali de energie electrică/gaze naturale:
- să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale;
- să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis;
- să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia;
- să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioada de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanța de judecată.
ANRE mai punctează că, în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare.
Dacă suma este mai mică de 100 de lei, aceasta va compensată în contul facturilor următoare.
„De asemenea, consumatorii pot depune petiții pentru aspecte care țin de încălcarea cadrului de reglementare și a legislației primare incidente, prin intermediul rubricii Petiții pusă la dispoziție la pagina noastră de internet www.anre.ro/ro/contact/depunerea-unei-petitii.
ANRE a demarat controale
De menționat este că ANRE a demarat, tot astăzi, acțiuni de control la principalii furnizori de energie electrică și gaze naturale. Instituția verifică următoarele aspecte:
- respectarea obligației privind emiterea de facturi care să cuprindă informații corecte, transparente, clare și complete referitoare la plafonarea prețului final al energiei electrice și al gazelor naturale precum și consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensației;
- respectarea obligației de transmitere, în termenul legal, a răspunsului la reclamațiile consumatorilor referitoare la facturi și plata compensațiilor aferente în cazul depășirii termenului;
- respectarea obligației de emitere a facturii cu decontul final de lichidare în cazul schimbării furnizorului şi transmiterea acesteia clientului final în termenul legal;
Conform sursei citate, furnizorii de energie electrică verificați sunt:
- ELECTRICA FURNIZARE,
- EON ENERGIE ROMÂNIA,
- HIDROELECTRICA,
- ENEL ENERGIE,
- ENEL ENERGIE MUNTENIA,
- CEZ VÂNZARE,
- TINMAR ENERGY.
Furnizorii de gaze naturale verificați sunt:
- ENGIE ROMÂNIA,
- EON ENERGIE ROMÂNIA,
- ENEL ENERGIE,
- ENEL ENERGIE MUNTENIA,
- PREMIER ENERGY,
- ENERGIA GAS & POWER,
- GAZ VEST.
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Comentarii
[…] Neclarități privind facturarea energiei și a gazelor? ANRE explică ce pot face clienții […]
[…] Neclarități privind facturarea energiei și a gazelor? ANRE explică ce pot face clienții […]
[…] Neclarități privind facturarea energiei și a gazelor? ANRE explică ce pot face clienții […]