Friday, December 13, 2024
Jurnalism corect


Necesar uriaș de forță de muncă pentru construirea secțiunii de munte de pe Autostrada Unirii

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 5 noiembrie 2024

22.000 de persoane sunt necesare pentru construirea secțiunii de munte Sărățeni – Pipirig pe traseul Autostrăzii Unirii, potrivit estimării din studiul de fezabilitate, au anunțat marți reprezentanții Companiei Naționale de Investiții Rutiere. Ca termen de comparație, grupul de firme UMB, patronat de Dorinel Umbrărescu, cel mai puternic constructor de autostrăzi din România, are aproximativ 5.000 de angajați.

Secțiunea de munte Sărățeni – Pipirig, cu o lungime de 116 kilometri, care include 38 de tuneluri și aproape 200 de poduri și viaducte, reprezintă unul dintre cele mai complexe proiecte de investiții pentru infrastructura rutieră, și, totodată, o oportunitate pentru dezvoltare economică, reducerea decalajelor și a șomajului, precum și atragerea de noi investiții, spun reprezentanții CNIR.

Astfel, conform datelor din Studiul de Fezabilitate, pentru secțiunea 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km) necesarul de forță de muncă pe durata execuției a fost estimat la aprox. 6000 de persoane, pentru lotul următor, 1D Joseni-Ditrău (14,4 km) de 3.000 persoane, iar pentru cel mai lung lot al secțiunii de munte, 2A Ditrău-Grințieș (37,9 km) de 7.000 de persoane. Pentru al patrulea lot, 2B Grințieș-Pipirig (31,5 km), proiectantul a estimat că alte aproximativ 6.000 de persoane vor fi implicate în etapa de execuție.

CNIR acordă punctaj suplimentar pentru angajarea a 350 de persoane fără loc de muncă

Achizițiile publice responsabile din punct de vedere social reprezintă un instrument strategic pentru îndeplinirea politicilor sociale și de ocupare a forței de muncă, iar CNIR a inclus criterii pentru creșterea incluziunii sociale în punctajul acordat pentru atribuirea contractelor Autostrăzii Unirii.

„Industria de profil din România, precum și cea din multe alte țări europene se confruntă cu o provocare economică și socială majoră, respectiv lipsa forței de muncă. În acest sens, CNIR acordă un punctaj suplimentar de 6% pentru creșterea incluziunii sociale și reducerea șomajului local. Astfel, constructorii care angajează 350 de șomeri din județele Bacău, Harghita, Iași, Mureș, Neamț și Suceava vor avea punctaj suplimentar în evaluarea ofertelor pentru cele patru loturi ale autostrăzii A8”, a precizat directorul general al CNIR, Gabriel Budescu.

Guvernul a dat undă verde pentru secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni

Autostrada Unirii este divizată în două porțiuni: autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ şi autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, inclusiv un pod peste Prut. Săptămâna trecută, Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru realizarea porțiunii Târgu Neamț – Iași – Ungheni. Investiția este estimată la peste 26,3 miliarde de lei.

În lungime de 88,77 km, traseul autostrăzii Autostrăzii Târgu Neamț – Iași – Ungheni străbate judeţul Iaşi, începând din zona localității Moțcași continuă spre Pașcani, Târgu Frumos, Podu Iloaiei, ocolește pe la Nord-Vest Municipiul Iași și se îndreaptă spre Ungheni, unde se face joncțiunea cu Podul peste Prut la Ungheni.

În urma acestei decizii, CNIR are practic undă verde să lanseze licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor. Finanțarea proiectului va fi asigurată din fonduri europene nerambursabile şi de la bugetul de stat. Termenul de realizare este de 3 ani din momentul încheierii contractelor.

În ceea ce privește Podul peste Prut, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a semnat luna trecută cu firma românească Ness Proiect contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor. Termenul de realizare este de 2 ani, din care: 6 luni perioada de proiectare și 18 luni perioada de execuție a lucrărilor.

Anul viitor ar trebui să înceapă primele lucrări pe Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ. La sfârșitul anului trecut, CNAIR a încheiat cu UMB contractul pentru lotul Târgu Neamț – Leghin. În februarie, tot CNAIR a semnat cu Nurol contractul pentru lotul Târgu Mureș Miercurea Nirajului. Ambele contracte sunt finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Celelalte patru loturi, cele mai dificile, au fost transferate către CNIR și au fost lansate la licitație.

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW