Stirile zilei

Ministrul Educației, soluție după rezultatele testelor PISA: Profesorii să înceteze să le mai ceară copiilor să memoreze comentariile

Ministrul Educației, Monica Anisie, a declarat, în urma publicării rezultatelor de la testarea PISA 2018, că există un risc pentru construcția subiectelor pentru evaluările naționale din anii următori. Ministrul a decis să le ceară profesorilor de Limba română să nu le mai ceară copiilor memorarea comentariilor.

„Ceea ce ne spune, de fapt, și rezultatul de la testarea PISA pe lectură putem aplica și pentru ceea ce se întâmplă în sistem astăzi la limba și literatura română, dar poate ne trage și un semnal de alarmă acest rezultat pentru construcția subiectelor pentru evaluările naționale, construcție care este deja publică peste anul acesta școlar. Poate pentru anul viitor ne gândim mai mult la modul în care construim subiectele și ce competență urmărește să dezvolte copilului”, a declarat ministrul.

Monica Anisie a decis să le ceară profesorilor de Limba română „să înceteze” să mai ceară elevilor memorarea comentariilor la clasă, precizând că în calitate de profesor nu a folosit și nu a fost adepta acestui exercițiu.

„Să răspund în calitate de profesor de Limba Română, nu în calitate de ministru: nu am fost adepta niciodată a memorării comentariilor, ci întotdeauna mi-am dorit ca elevii mei să-și dezvolte gândirea critică, ei să realizeze acele comentarii de text. Eu nici măcar nu le spun comentarii, pentru că vorbim despre o interpretare a unui text literar. Acum vă răspund în calitate de ministru, voi solicita colegilor mei să înceteze să le mai ceară copiilor să memoreze acele comentarii, dar răspunsul colegilor profesori de limbă română va fi că trebuie să învețe pentru examenul de Bacalaureat sau pentru Evaluarea Națională niște comentarii”, informează Anisie.

România, cel mai slab rezultat din ultimii nouă ani la testele PISA

România a obținut cel mai slab rezultat din ultimii 9 ani la testele PISA din 2018 prin care elevilor claselor a VII-a, a VIII-a și a IX-a li s-au testat cunoștințele la citire, matematică și științe. Conform rezultatelor, procentul de analfabetism funcțional este de 44%, în medie, în creștere față de 2015.

Rezultatele din acest an ale României sunt mai slabe ca la testarea din 2015, raportat la media țărilor OECD.

Rezultatele PISA arată performanța sistemului de învățământ.

Rezultatele PISA 2018 la Citire

România a obținut un scor de 428 de puncte, în scădere cu 6 puncte față de testarea PISA 2015, cu 10 puncte mai puțin decât la PISA 2012 și un punctaj cu 4 puncte peste cel de la PISA 2009.

Potrivit raportului, 59% dintre elevii din România au atins cel puțin nivelul 2 la citire, pe lângă o medie de 77% la nivelul OECD.

“Asta înseamnă că acești elevi pot cel puțin să identifice ideea principală dintr-un text de mărime medie, pot găsi informația pe baza unor criterii explicite, uneori complexe și pot reflecta asupra scopului și formei unui text, atunci când sunt puși să facă asta”, conform edupedu.ro.

Mai mult, 41% dintre elevi nu pot ajunge la nivelul 2, acesta fiind nivelul de analfabetism funcțional la citire.

„Analfabetismul funcțional este definit simplu prin faptul că un elev care citește un text nu poate explica și nu înțelege despre ce este vorba în textul respectiv”, conform sursei citate.

Rezultatele PISA 2018 la Matematică

Rezultatele PISA 2018 înregistrează cea mai mare scădere față de testarea anterioară din istoria acestor teste.

Sunt 14 puncte pierdute de România față de PISA 2015 și 15 puncte față de PISA 2012.

La matematică sunt și mai mulți elevi care nu se descurcă nici măcar cu operații aritmetice de bază.

Procentul elevilor care nu ajung la nivelul 2 de dificultate în testele PISA 2018 este de 47%. Un exemplu dat este acela că elevii nu s-au descurcat să compare distanța totală a două rute alternative sau să convertească prețuri din lei în valută.

Rezultatele PISA 2018 la Științe

Și la această categorie s-au înregistrat scăderi. Diferența față de testele PISA 2015 este de 9 puncte, iar față de 2012 de 12 puncte.

44% dintre cei testați nu ajung nici măcar la nivelul 2, adică nu au competențe de bază și nu pot face conexiuni între informațiile pe care le au și aspecte din viața reală.

Științele marchează o creștere până la 44% a proporției celor care nu pot realiza corelații elementare în acest domeniu.

Conform studiului, elevii nu pot oferi explicații posibile în situații familiare sau nu pot trage concluzii bazate pe simple investigații.

44% din elevii testați suferă de analfabetism funcțional

În medie, procentul de analfabetism funcțional a urcat de la 39% în 2015, la 44% în 2018, adică o creștere de 5%.

„O persoană este analfabetă funcţional dacă nu se poate angaja în toate acele activităţi în care este nevoie de un anumit nivel de educaţie şi cunoştinţe pentru funcţionarea sa efectivă în cadrul grupului sau comunităţii din care face parte şi totodată pentru a-i da posibilitatea să folosească cititul, scrisul şi socotitul pentru ea şi pentru dezvoltarea comunităţii din care face parte”, conform Organizaţiei pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare .

La capitolul performanță, doar  1% dintre elevii României se încadrează la această categorie, media OECD fiind de 9%.

Doar în 20 de sisteme de educație (din cele 79 participante la testare) mai mult de 10% dintre elevii de 15 ani sunt elevi de top.

Inquam Photos/ Octav Ganea

Articole Recomandate

Back to top button