Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Victorie pentru Metrorex în războiul cu Alstom. Penalitățile de aproape 20 milioane de euro pentru întârzierea ramelor de metrou rămân valabile 

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 22 august 2024

Tribunalul București a respins cererea depusă de subsidiara din România a firmei Alstom prin care încerca anularea penalităților de aproximativ 20 milioane de euro, impuse de către operatorul de stat pentru întârzieri la livrarea celor 13 rame de metrou destinate Magistralei 5 Drumul Taberei.

După ce au îndurat 10 ani până la inaugurarea magistralei de metrou, bucureștenii din Drumul Taberei vor mai avea puțin de așteptat până când să beneficieze de cele 13 trenuri noi, pentru achiziția cărora Metrorex va plăti 103,2 milioane euro.

Încheiată în decembrie 2020, înțelegerea dintre compania aflată în subordinea Ministerului Transporturilor și subsidiara din România a gigantului francez Alstom prevedea ca primul tren să fie livrat în 2 ani, iar întregul lot în maxim 3 ani și 6 luni. Aceste termene nu vor fi însă nici pe departe respectate.

Primele două trenuri au ajuns în București, însă deocamdată nu au început faza de testare. Primul dintre ele, supranumit „Giurgiu”, va trebui să parcurgă 10.000 km până să intre în circulație. Pentru celelalte rame testele vor dura ceva mai puțin, în condițiile în care vor trebui să parcurgă în teste 2.000 km. Într-o estimare anterioară, Metrorex arăta că din momentul în care va fi livrat primul tren, va mai dura 8 luni până când acesta să fie pus în circulație publică.

Alstom a pierdut procesul cu Metrorex

Pe de altă parte, conform informațiilor noastre, compania statului a calculat până acest moment penalități pentru Alstom de aproximativ 20 milioane euro. Cu aceste sancțiuni nu sunt însă de acord responsabilii din România ai constructorului francez, care au formulat o contestație la Tribunalul București pentru a le anula.

Potrivit informațiilor obținute de Mainnews.ro, în cererea lor, aceștia au invocat crizele generate de pandemia de coronavirus și războiul din Ucraina, respectiv o situație neprevăzută. Mai exact, reprezentanții Alstom au susținut în fața instanței că trenul a trebui reproiectat din cauza unei curbe S (curbă-contracurbă) cu raza de 50 metri, în condițiile în care în documentația de atribuire a Metrorex se scria că nu sunt raze mai mici de 100 metri la curbele de acest tip.

Argumentele reprezentanților Alstom nu i-au convins însă pe judecătorii de la Tribunalul București, care au respins cererea companiei. Hotărârea nu este definitivă.

Grindeanu: „Vreau să se respecte cadrul legal”

În acest context, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a declarat extrem de nemulțimit de aceste întârzieri și i-a avertizat pe membrii comisie de recepție să respecte cadrul legal.

„În această toamnă trebuie să mai vină multe garnituri de tren de metrou noi. Atenționez public că mă aștept să se întâmple lucrurile astea. Iar pre-recepția care deblochează anumite lucruri să respeccte ceea ce înseamnă cadru legal. Atenționez public – și nu-mi stă neapărat în caracter să fac asta. Eu vreau să am trenuri de metrou noi cum vreau să am și trenuri pe CFR noi, dar vreau să se respecte cadrul legal. Nu o să am nicio ezitare, niciuna, în momentul în care simt că s-a depășit acel cadru legal, să sesizez organele abilitate. E absolut ciudat ca în acest moment să stau pe bani, bani europeni, să aștept trenuri noi la CFR, să aștept trenuri noi la metrou, de la aceeași companie și să am penalități. Dar, în același timp, aceeași companie care face mentenanță la metrou – e aceeași – să amenințe că închid activitatea dacă nu sunt plătiți la zi cu ce au de încasat. Eu nu spun că nu au de încasat. În acest moment cei de la această companie vin cu diverse explicații. Înainte de reziliere, singura mea pârghie și a mea și a celor de la CFR și de la metrou este să îi penalizăm. Sunt mulți bani, vorbim de zeci de milioane. Dar puțin mă interesează aceste penalități. Pe mine, pe dumneavoastră, pe orice român ne interesează să avem trenuri noi. De aceea am făcut și această atenționare, pentru că se apropie în următoarele săptămâni anumite momente, de dinainte de recepție a acestor garnituri. Sugerez că ar trebui să corespundă, să nu facă rabat. Atenționez public, atât”, a declarat Sorin Grindeanu, marți seară, la emisiunea „Culisele Statului Paralel” de la Realitatea TV, potrivit Economedia.ro.

Trenuri puține = aglomerație

În prezent, pe Magistrala 5 Drumul Taberei circulă rame Bombardier luate de pe magistrale 1 și 3, astfel încât intervalul de succedare este în cel mai bun caz de 6 minute, ceea ce creează aglomerație la anumite ore.

După sosirea noilor trenuri, sistemul de automatizare și siguranță a traficului, montat tot de Alstom, va putea funcționa la capacitatea de proiectare, astfel încât intervalul se succedare va putea scădea până la 90 secunde.

Prima licitație, anulată de corupție

Prima tentativă a Metrorex de a achiziția trenuri pentru Magistrala 5 datează din anul 2014. Câștigată de Construcciones y auxiliar ferrocarriles (CAF), licitația avea să fie anulată, după ce procurorii Direcției Naționale Anticorupție au descoperit că un angajat al Metrorex i-a divulgat ilegal informații unui reprezentat al producătorului spaniol.

Cei doi au fost condamnați definitiv la 1 an și 6 luni de închisoare cu suspendare de Curtea de Apel București. Mai multe detalii aici.

Comentarii