Wednesday, September 23, 2020
Jurnalism corect


Memorandumul Ministerului Justiției pentru desființarea SIIJ, în ședința de Guvern de azi/ Argumentele lui Cătălin Predoiu

By Daniela Eremia , in Politic Stirile zilei , at 27 decembrie 2019 Etichete: , , , , ,

Ministrul Justiției, Cătălin Predoiu propune printr-un memorandum desființarea Secției de Investigare a Infracțiunilor din Justiție. Memorandumul este pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de vineri, care începe la ora 20:00.

„Văzând recomandările cuprinse în documentele europene menționate, dispozițiile legale care reglementează funcționarea și organizarea SIIJ, precum și modul concret în care a funcționat Secția de la înființare până în prezent, propunem ca poziția Ministerului Justiției în raporturile cu autoritățile și instituțiile publice, respectiv cu instituțiile Uniunii Europene sau internaționale pe această temă să fie în sensul susținerii soluției desființării SIIJ”, potrivit documentului.

De asemenea, în memorandum sunt prezentate și argumentele ce vizează desființarea SIIJ, printre care, necorelarea dispozițiilor legale privind modul de organizare a Secției sau modul de reglementare şi funcționarea SIIJ, raportat la definirea noţiunii de procuror ierarhic superior.

„Din perspectiva oportunității, în raport cu nevoile reale ale sistemului judiciar și ca urmare a activităţii SIIJ de la data operaționalizării sale (23 octombrie 2018) până în prezent, se pot desprinde concluzii relevante în sensul necesității desființării acestei structuri. În urma reanalizării dispozițiilor legale care reglementează SIIJ, atât în ceea ce privește organizarea, cât și funcționarea acesteia, au rezultat următoarele:

– o necorelare a dispozițiilor legale de lege lata privind modul de organizare a Secției, ca structură fără personalitate juridică în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, în raport cu atribuțiile concrete ale șefului acesteia – atribuții care par mai degrabă similare structurilor de parchet specializate, cu personalitate juridică (DNA, DIICOT); în acest sens, spre exemplu, apare atipică reglementarea numirii agenților și ofițerilor de poliție judiciară și a specialiștilor de către un procuror șef de secție din cadrul unui parchet;

– numirea și revocarea conducerii Secției se realizează de către Plenul CSM, ceea ce contravine principiului separației carierelor, consacrat de art. 1 alin. (2) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor;

– în cadrul comisiilor de concurs pentru selecția conducerii și a procurorilor din cadrul Secției, procurorii sunt minoritari, selecția urmând a se realiza astfel, în principal, de către judecători, principiul separației carierelor, promovat în mod expres prin ultimele intervenții asupra Legii nr.303/3004, respectiv a Legii nr.304/2004 nefiind, în acest caz, aplicat;

– existența unei imunități de jurisdicţie penală de facto a procurorilor din cadrul SIIJ, în unele situații;

– modul de reglementare şi funcţionare a SIIJ, raportat la definirea noţiunii de procuror ierarhic superior, comportă discuții din perspectiva principiului constituţional al controlului ierarhic”, conform documentului.

Sursă foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    MainNews

    FREE
    VIEW