Marcel Ciolacu pune sub semnul întrebării achiziția de trenuri pe hidrogen, finanțată prin PNRR
Achiziția a 12 trenuri alimentate cu hidrogen, cu zero emisii de dioxid de carbon, finanțată de Uniunea Europeană prin Planul Național de Redresare și Reziliență, a fost pusă sub semnul întrebării de Marcel Ciolacu. În opinia președintelui PSD, România ar trebui să-și concentreze resursele către dezvoltarea zonei rurale, iar nu spre noi tehnologii, cum sunt vehiculele alimentate cu hidrogen.
„Se poate modifica (n.r. – PNRR) dacă găsim ceva care nu e funcțional. Eu nu sunt de acord cu carbon (n.r. – introducerea de noi tehnologii pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon). Noi nu am rezolvat problemele de la țară și introducem un tren între Timișoara și Caraș care nu există nicăieri în Europa. Hai să ne întoarcem la realitățile românești. Sunt trenurile rapide care funcționează de zeci de ani în Europa. Nu e timpul acum pentru noile tehnologii. Să văd trenul ăla că funcționează în Germania”, a declarat Marcel Ciolacu, într-o intervenție la emisiunea România 9 de la TVR 1.
Trenuri alimentate cu hidrogen, finanțate de UE
Cu un parc activ format din doar 1.000 de vagoane şi 450 de locomotive și rame, CFR Călători are nevoie de aer de noi achiziții de material rulant. Un contract pentru achiziția a 37 de rame interregionale Alstom este foarte aproape de semnare, însă o licitația pentru 62 de rame regionale a fost anulată de ARF, urmând să fie reluată de la zero.
Un sprijin imens pentru domeniul feroviar ar putea veni de la Uniunea Europeană prin Planul Național de Redresare și Reziliență, unde este cuprinsă și achiziția a 12 rame alimentate cu hidrogen și o stație de alimentare, valoarea întregului proiect fiind estimată la 150 milioane euro.
Un tren hidrogen reduce cantitatea de dioxid de carbon cu 700 tone CO2/an ceea ce echivalează cu emisiile generate de aproximativ 400 de autovehicule, iar pentru un parc de 12 de trenuri se estimează o reducere de aproximativ de 10000 tone CO2/an (aproximativ emisiile a 6000 autovehicule/an) la un parcurs mediu estimat. Trenurile HFC sunt utilizate pentru transportul pasagerilor pe rutele feroviare neelectrificate, pe care nu pot circula trenuri cu tracțiune electrică.
Cele 12 trenuri, cu capacitate între 150 și 500 locuri, ar urma să circule pe rutele neelectrificate București Nord – Aeroportul Henri Coandă, București Nord – Pitești și Reșița – Rovinari.
Coradia iLint H2, primul tren alimentat cu hidrogen, dezvoltat de gigantul francez Alstom, a obținut în anul 2018 omologarea din partea Biroului Feroviar German (EBA) pentru serviciul de călători din Germania.
Potrivit publicației specializate globalrailwayreview.com, primele două trenuri Coradia iLint H2 au intrat în serviciul comercial în Germania în 2018 și au parcurs deja peste 100.000 km. Până în prezent, 41 de garnituri au fost comandate în Germania, iar teste de succes au avut loc în Austria și în Țările de Jos. În Italia, operatorul Ferrovie Nord Milano (FNM) a confirmat o comandă pentru 14 trenuri 100% H2 la sfârșitul anului 2020. De asemenea, regiunile franceze Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est și Occitanie au lansat o comandă de 12 trenuri electrice cu sistem dual de alimentare electric – hidrogen (plus două unități opționale) din gama Coradia Polyvalent pentru Régiolis, dezvoltate de Alstom.
Sursa foto: Inquam Photos / George Călin
Comentarii
[…] Marcel Ciolacu pune sub semnul întrebării achiziția de trenuri pe hidrogen, finanțată prin PNRR apare prima dată în Main […]
[…] Marcel Ciolacu pune sub semnul întrebării achiziția de trenuri pe hidrogen, finanțată prin PNRR apare prima dată în Main […]
… [Trackback]
[…] Find More here on that Topic: mainnews.ro/marcel-ciolacu-pune-sub-semnul-intrebarii-achizitia-de-trenuri-pe-hidrogen-finantata-prin-pnrr/ […]