Linia de metrou spre Aeroportul Otopeni, criticată dur de experții BEI, o afacere 100% turcească
Trei asocieri, toate conduse de firme turcești, și-au depus candidatura la licitația cu precalificare organizată de Metrorex pentru proiectarea și execuția Magistralei M6 de metrou, de la Stația Tokyo (Complex Băneasa) până la Aeroportul Otopeni. Anunțul a fost făcut luni, 31 ianuarie, de Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Magistrala M6 este împărțită în două secțiuni.
Prima, între 1 Mai și Stația Tokyo (Complex Băneasa), va avea o lungime de 6,6 km și va avea șase stații. Licitația estimată la 1,2 miliarde lei fără TVA a fost câștigată de turcii de la Alsim Alarko, cu care Metrorex trebuie să semneze în perioada următoare contractul. Comisia Europeană asigură cea mai mare parte din finanțare.
Cea de a doua secțiune de la stația Tokyo (Complex Băneasa) până la Aeroportul Otopeni va avea o lungime de 7,6 km și șase stații în componență. O finanțare rambursabilă este asigurată de Guvernul Japoniei de circa 330 milioane euro iar restul din bugetul de stat, în condițiile în care Comisia Europeană a refuzat să aloce bani pentru acest proiect, considerat de experți neviabil din punct de vedere economic. Întregul contract este estimat la 2,38 miliarde de lei fără TVA, însă suma a fost calculată în anul 2019, când prețurile la principalele materiale de construcții erau la un nivel mult sub cel actual. Probabil că aceasta este și explicația pentru care la licitație și-au depus candidatura doar trei asocieri. Este vorba despre:
1. ALSIM ALARKO SANAYI TESISLERI VE TICARET
A.S. YUKSEL PROJE
2. DOGUS INSAAT VE TICARET A.S. TEKFEN İNŞAAT VE TESISAT A.Ş. (TEKFEN CONSTRUCTION & INSTALLATION CO., INC.)
3. GÜLERMAK AĞIR SANAYI İNŞAAT VE TAAHHÜT A.Ş.
3TI PROGETTI ITALIA – INGEGNERIA INTEGRATA S.P.A.
Proiectul, desființat de experții BEI
Promisă în ultimii 30 de ani de majoritatea partidelor ajunse la putere, proiectul liniei de metrou dintre Complexul Băneasa și Aeroportul Otopeni are numeroase probleme. Conform unui raport al Băncii Europene de Investiții, intrat în posesia HotNews, proiectul nu este viabil din punct de vedere economic și nu ține cont de planurile de dezvoltare ale Aeroportului.
Principalele probleme semnalate de experții BEI:
– O densitate redusă populației și a locurilor de muncă de-a lungul traseului magistralei M6 (după stația Tokyo), care duce la un număr relativ redus de călători prognozat;
– Costuri mari de investiție aferente soluției alese, aceea de a se construi un metrou subteran;
– Rata de rentabilitate economică recalculată pentru sectorul de nord al magistralei M6 este de 0,17%. Astfel, costurile mari de investiție și operare nu sunt justificate de beneficiile generate.
În plus, analiza BEI-PASSA identifică o serie de riscuri care pot avea un impact negativ asupra valorilor investiției, precum și asupra traficului prognozat în studiul de fezabilitate inițial, precum:
– Legătura feroviară existentă între aeroportul Henri Coandă și Gara de Nord;
– Planurile de dezvoltare a aeroportului, care prevăd construcția unui nou terminal în partea de est a pistelor de aterizare, ceea ce induce un grad mare de incertitudine în prognoza traficului de călători de pe secțiunea nord a magistralei M6;
– Creșterea costurilor de construcție dintre 2017 și momentul actual, precum și evoluția acestor costuri în anii următori, generează un risc semnificativ ca valorile prognozate pentru investiție să depășească valoarea din SF inițial.
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Comentarii