Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Licitația pentru achiziția a 16 locomotive noi cu fonduri din PNRR, tărăgănată de mai de 6 luni de ARF / Întârzieri majore și în ceea ce privește achizițiile de rame

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 26 martie 2023 Etichete: , , , ,

De mai bine de 6 luni Autoritatea pentru Reformă Feroviară nu reușește să avanseze cu licitația pentru achiziția a 16 locomotive noi, proiect finanțat de Uniunea Europeană prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Întârzieri sunt și în ceea ce privește achiziția de rame, respectiv modernizarea de locomotive și vagoane. 

Accidentul feroviar întâmplat în gara Galați, soldat cu moartea conductorului trenului, o femeie în vârstă de 53 ani, arată încă o dată necesitatea înnoirii materialului rulant.

Chiar dacă sistemul feroviar nu primește fonduri suficiente de la bugetul de stat, așa cum s-a plâns după tragicul eveniment, directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, România dispune de fonduri, inclusiv pentru achiziții și modernizări de material rulant, în Planul Național de Redresare și Reziliență.

Licitația pentru locomotive bate pasul pe loc

Cu toate că documentul a fost aprobat de Comisia Europeană încă din septembrie 2021, Autoritatea pentru Reformă Feroviară nu a reușit să încheie contract pentru niciun proiect major.

Demarată în septembrie 2022, licitația pentru achiziția a 16 locomotive noi se află încă în faza de depunere a ofertelor. Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a respins, în această săptămână, o cerere formulată de producătorul francez Alstom. Termenul limită pentru depunere a ofertelor este luni, 27 februarie. Conform cerințelor din caietul de sarcini, cele 16 locomotive ar trebui livrate în termen de maxim 2 ani.

Achiziția pentru rame electrice, anulată din cauza cerințelor ARF

România are fonduri în PNRR și pentru achiziția a 20 de rame electrice de lung parcurs. Lansată în iunie 2022, prima licitație a fost anulată, după ce niciun producător nu depus ofertă din cauza unor cerințe contradictorii din caietul de sarcini. O altă procedură a fost demarată în noiembrie. După ce CNSC a acceptat o contestație depusă de Alstom, ARF a finalizat, la finalul lunii februarie, perioada de depunere a ofertelor. Doar Alstom și PESA s-au înscris.

ARF a vrut să cumpere trenuri, dar și combustibilul pentru 15 ani. Nicio firmă la licitație

Luna trecută ARF a anulat și licitația pentru achiziția a 12 rame alimentate cu hidrogen, care prevedea inclusiv serviciile de mentenanță și reparații necesare funcționării acestora timp de 15 ani, precum și serviciile de alimentare cu hidrogen. Potrivit informațiilor noastre, doleanța ARF legată de furnizarea hidrogenului a dat mari bătăi de cap potențialilor ofertanți.

Modernizările de locomotive și vagoane, în impas

România are prevăzute fonduri de peste 1 miliard lei pentru modernizarea a 75 de locomotive și 139 de vagoane. Abia la finalul lunii septembrie 2022 Guvernul a aprobat nota de fundamentare a investiției, CFR Călători fiind singurul operator feroviar înscris. Până la această oră nu au fost lansate licitațiile pentru lucrări.

Parcul de vagoane al CFR Călători este format din 2.280 de unități cu o vechime medie de 30 ani, cu mențiunea că peste 770 unități sunt mai vechi de 20 ani, iar peste 220 unități sunt mai vechi de 40 ani.

Comentarii