Friday, July 26, 2024
Jurnalism corect


Legătura dintre notele slabe la Evaluarea Națională și situaţia materială a copiilor. Ce arată statisticile și ce spun profesorii

By Dragomir Georgiana , in Analize & Investigatii Stirile zilei , at 3 iulie 2023 Etichete: , , ,

O analiză realizată de Organizaţia Salvaţi Copiii România cu privire la rezultatele obţinute la Evaluarea Naţională 2023 arată că elevii din cele mai sărace regiuni ale României au cea mai mică pondere a mediilor de peste 5 la acest examen, în timp ce în Bucureşti şi Ilfov, zone unde rata sărăciei severe e  de două ori mai mică decât în alte regiuni, s-au obţinut cele mai puţine medii sub 5.

Astfel, organizația „Salvaţi Copiii” solicită autorităţilor „măsuri reale de restabilire a accesului egal la educaţie de calitate pentru copiii vulnerabilizaţi de sărăcie.

Analiza arată de asemenea că 4 din 10 copii (39,56%) absolvenţi ai şcolilor generale din comunele şi satele din România, au înregistrat medii sub 5, în timp ce 21,5% dintre elevii din mediul urban au atins performanţa de a obţine note mai mari de 9. În ceea ce priveşte nota 10, copiii din oraşe au fost de 14 ori mai mulţi decât cei care trăiesc în mediul rural.

„Suprapunerea hărţilor sărăciei şi deprivării materiale cu harta performanţelor educaţionale evidenţiază sărăcia educaţională şi nevoia de intervenţie în aceste regiuni pentru a asigura accesul egal la o educaţie de calitate pentru toţi copiii. Analizele Salvaţi Copiii privind costurile „ascunse” ale educaţiei gratuite, realizate în anii trecuţi, au arătat că părinţii din mediul urban cheltuie cu 30-40% mai mult pentru pregătirea suplimentară, prin meditaţii sau program şcolar prelungit, a copiilor lor  şi, de asemenea, faptul că meditaţiile reprezintă o importantă categorie de cost, de aproximativ 2.500 lei anual în 2021, sumă pe care foarte puţin părinţi din mediul rural şi-o permit. Înţelegerea şi conştientizarea de către Ministerul Educaţiei Naţionale şi autorităţile locale, a legăturii dintre sărăcia materială şi performanţele educaţionale slabe ale elevilor ar trebui să conducă la dezvoltarea de politici şi programe specifice, care să îmbunătăţească accesul la educaţie şi să ofere sprijin suplimentar pentru elevii din regiunile şi comunităţile sărace”, transmite Salvaţi Copiii.

Ce spun profesorii despre rezultatele de la Evaluarea Națională: „Diferența între 8 şi 10 pe sistemul nostru de evaluare este nerelevantă”

Adela Roșu, profesor de limbi străine, cu experiență în corectarea absolvenților de liceu,  susține că performanța elevilor nu trebuie să fie rapotată doar la note. Mai mult decât atât, Ministerul Educației nu poate să ceară performanță, câtă vreme nu elaborează un sistem clar de evaluare al profesorilor.

Nu îmi este teamă să spun că, noi, profesorii, ar trebui să fim evaluați corect. Ce înseamnă un profesor care ia 7 la titularizare și unul care ia 10? Tot așa cu elevii. Ce înseamnă 8 sau 5? Raportat la ce? Știu copiii aceia să citească la fel, dar unul dintre ei scrie greșit? Avem un barem și dăm erate după, că nu știm ce presupune „etc”. apropos, de gândirea critică, analiza unui text”, spune profesorul Adela Roșu, pentru Main News, cu referire la proba de Limba Română a examenului de la Bacalaureat, când Ministerul Educației a comunicat în scris că vor fi luate în considerare și alte sinonime ale expresiei „de bună seamă”, nemenționate în barem.(n.r. în barem se menționa „etc” după forma corectă, ceea ce dădea înțeles că vor fi acceptate și alte forme corecte)

Consilier educațional, fondator școală privată, Oana Moraru: „Mi-e milă de părinții care sunt triști sau triumfători”

Oana Moraru, consilier educațional(privat), dar și fondatoarea a unei școli private din România, a avut, pe Facebook, o reacție critică după afișarea rezultatelor de la Evaluarea Națională. Ea susține că diferența dintre 8 și 10 pe sistemul de evaluare este nerelevantă.

„Mi-e milă tare de părinţii care sunt trişti sau triumfători. Pentru că emoţiile lor sunt plutitoare în interiorul unei realităţi fără sistem de referință. Sigur, un copil de 10 trebuie să fi muncit şi este unul, deci, merituos inclusiv intelectual. Dar pe un model de subiecte nerelevante, apropos de modelul de inteligență care operează acum, generic vorbind, la nivel mondial, în firme, organizaţii şi ONG”, s-a exprimat Oana Moraru.

Psiholog: „Educație cu burta goală nu se face”

Psihologul Alina Oprea, specializată în trauma minorului, a menționat, pentru Main News, că un copil care are lipsuri materiale acasă poate fi motivat sau demotivat.

„Evident, educație cu burta goală nu se face. Din păcate, sunt atâția copii care fac eforturi reale să ajungă la școală. Alții abandonează, pentru că nu sunt ajutați suficient să iasă din sărăcie, însă, am văzut copii extrem de motivați, care sunt precum un burețel în a absorbi informațiile, din dorința de a avea o viață mai bună. N-aș putea să spun că sărăcia este principala cauză a rezultatelor slabe de la examene, însă, poate fi considerată una dintre cele care conduc la medii mici, lipsă de performanță”.

Rezultatele finale, după contestațiile de la Evaluare Națională 2023 vor fi afișate de Ministerul Educației marți, 4 iulie.

CITEȘTE ȘI: George Roman, director la „Salvați Copiii”: România are legislație pentru combaterea hărțuirii la școală, dar nu se aplică

Sursă foto: Inquam photos/ Octav Ganea

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW