Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

INTERVIU Fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, despre noul traseu al Autostrăzii Ploiești-Brașov: La nivel de cariocă arată mai decent / Întârzierea este de cel puțin 1 an și jumătate

By Vîrban Robert , in Interviuri Politic Stirile zilei , at 11 mai 2023 Etichete: , , , ,

Noua alternativă de traseu pentru Autostrada A3 Ploiești-Brașov, publicată pe 4 mai de CNAIR, este ceva mai promițătoare comparativ cu propunerile anterioare, însă până la finalizarea întregii documentații este cale lungă, având în vedere că proiectantul Consitrans înregistrează întârzieri de cel puțin 1 ani și jumătate fața de graficul contractual, a declarat Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, într-un interviu acordat pentru Mainnews.ro.

La peste 30 ani de la Revoluție, România nu are încă o autostradă care să lege Capitala de stațiunile montane pe de Valea Prahovei și municipiul Brașov iar premisele nu sunt nici pe departe încurajatoare.

După mai multe încercări ratate de Parteneriat Public-Privat, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a încheiat în februarie 2021 cu firma Consitrans un contract pentru realizarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic, fără de care nu pot fi demarate lucrările efective. Întreaga documentație ar fi trebuit predată în termen de 3 ani și 6 luni.

Consitrans nu s-a ținut însă treabă. HotNews.ro a scris că societatea a propus o variantă de traseu aberantă. Dintre cei 105 km, aproape 50 km ar fi fost de tuneluri, printre care unul de 13,4 km în zona Câmpina, deschisă ca relief, și unul de 2,7 km la câmpie, lângă Ploiești. Alți 20 km ar fi fost de poduri. Costurile estimative erau de 9,118 miliarde de euro fără TVA.

Statul nu a acceptat această variantă din cauza costurilor exorbitante, astfel că proiectantul a fost nevoit să facă o nouă propunere. Aceasta se află în acest moment în analiză la CNAIR, fiind lansată și în dezbatere publică.

Horațiu Cosma: La nivel de cariocă arată mai decent

Într-un interviu acordat pentru Mainnews.ro, Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a explicat că, față de variantele anterioare, noua propunere de traseu este dezirabilă.

„Practic este o nouă linie trasă pe hartă, care pare ceva mai decentă decât vechile alternative, cu tunel de 14 km în zona Câmpina sau 3 km în zona Ploiești. La nivel de cariocă arată mai decent, însă nu am văzut detalii. Așteptăm în primă fază să se și aprobe traseul ca să înceapă activitățile în teren, studii geotehnice, arheologice, topografice, acord de mediu, avize și tot ce trebuie”, a afirmat Horațiu Cosma.

Fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor a ținut însă să avertizeze asupra faptului că proiectantul se află în mare întârziere față de graficul din contract, astfel că întreaga documentație nu va fi gata mai devreme de 2026.

„Acest moment al aprobării traseului era în decembrie 2021. A trecut un an și jumătate și încă nu s-a bifat această bornă. Este cel puțin 1 an și jumătate întârziere pe contract. Documentația trebuia să fie gata în septembrie. Dacă mai punem 1 an șu jumătate deja ne ducem cu studiul în 2025 și cu proiectul tehnic în 2026, fără să mai apară alte întârzieri”, a avertizat fostul secretar de stat.

Întrebat despre decizia companiei de drumuri de a solicita Consitrans realizarea alternativei de traseu pentru viteza de 80 km/h, ceva mai mică decât în alte variante, Horațiu Cosma a explicat că aceasta poate fi o opțiune bună pentru o autostradă montană, astfel încât să fie reduse costurile cu execuția propriu-zisă a lucrărilor.

„Am urmărit proiecte similare construite în Europa. În zone dificile de munte poate să fie o soluție, în care să se meargă cu o viteză mai mică și să se ocolească formațiunile dificile. De exemplu, pentru viteza de proiectare de 80 km/h poate să iasă o soluție cu prețul x, iar la viteza de proiectare de 120 km/h să iasă cu preț dublu. Crește exponențial prețul când se dorește viteză mai mare și curbe mai line. Se pierd câteva minute față de varianta cu 120 km/h, însă este mult mai ieftin și se face mai rapid”, a arătat el.

Posibile probleme la studierea traseului

O altă întrebare care se ridică este dacă cei 46,5 milioane lei, suma pentru care a fost încheiat contractul dintre CNAIR și Consitrans, este suficientă pentru realizarea tuturor investigațiilor de traseu. În opinia lui Horațiu Cosma, când se va ajunge această etapă ar putea să apară probleme, având în că este cea mai costisitoare.

„Bănuim că nu (n.r. – ajung banii). Pentru o astfel de autostradă montană trebuie să faci pe bune toate acele investigații geotehnice, să urci forezele în vârf de munte, să faci drumuri de acces prin păduri și pe dealuri. Este cea mai costisitoare operațiune din tot contractul de proiectare. Este o schimbare de paradigmă pe care noi am implementat-o în 2021, astfel încât să cerem mai mult de la proiectanți. Dacă ei însă au licitat pe ideea că vor preda statului o cariocă, s-ar putea să se ajungă la blocaj, cum s-a întâmplat pe Sibiu-Pitești și pe A8 în zona montană. În momentul în care au dat de sectoarele dificile și-au rupt dinții și nu au mai continuat contractul”, a explicat fostul secretar de stat.

Comentarii