Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

INTERVIU Deputatul Cătălin Drulă, despre rezilierea contractului pentru lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva: Există o investigație a Comisiei Europene cu concluzii preliminare devastatoare pentru România

By Vîrban Robert , in Interviuri Stirile zilei , at 30 august 2020 Etichete: , ,

La un an de la rezilierea contractului pentru lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva, aflat într-un stadiu de 99%, problemele nu sunt nici pe departe rezolvate. Cu toate că circulația a fost deschisă la finele anului 2019, garanția de 4 ani a lucrării a fost pierdută, eventualele reparații fiind efectuate pe banii statului, iar viteza de circulație este restricționată la 80 km/h. Într-un interviu acordat Mainnews.ro, deputatul Cătălin Drulă, membru în Comisia pentru transporturi, a declarat că, în urma acestei rezilieri Comisia Europeană a demarat o investigație iar concluziile preliminare sunt „devastatoare pentru România”, ceea ce ar putea duce la pierderea banilor europeni pe acest proiect.

Cătălin Drulă a explicat că rezilierea unui contract de infrastructură este justificată doar în situația în care acesta se află într-un stadiu intermediar de execuție iar progresul este inexistent, în niciun într-un stadiu de implementare de 99%.

„O decizie absurdă, fără niciun sens, să reziliezi un contract la 99%. Opțiunea asta de reziliere apare ca validă în momentul în care un contract este într-un stadiu intermediar și nu progresează. Singurul lucru care s-a realizat prin această reziliere este pierderea garanției din partea constructorului. Astăzi suntem în care orice problemă, orice defecțiune a autostrăzii, și defecțiuni apar și la cele mai bine executate, sunt în sarcina statului”, susține oficialul.

România riscă să plătească despăgubiri de zeci de milioane de euro

Deputatul a atras atenția că rezilierea a creat posibilitatea constructorului de a cere despăgubiri la Curtea de Arbitraj. În schimb, inaugurarea șoselei a fost întârziată cu patru luni, iar viteza este în continuare limitată la 80 km/h.

„În plus, după toate probabilitățile s-a creat posibilitatea acelui constructor posibilitatea de a cere despăgubiri semnificative. Probabil pentru arbitraj și instanțe va apărea ca pe o măsură abuzivă. Nu în ultimul rând, s-a întârziat deschiderea autostrăzii. Abia în decembrie anul trecut s-a deschis. Apoi s-a deschis pentru mașini mici și limita de viteză la 80 km/h. În urmă cu două luni a fost permis și traficul greu însă limita de 80 km/h persistă. Avem o autostradă pe care limita de viteză este mai mică decât pe orice drum național din România. Sunt mici imperfecțiuni ale suprafeței de rulare, dar se poate folosi în siguranță așa cum se folosesc și drumuri mult mai degradate” a adăugat deputatul.

Neînțelegeri între constructor și autorități

Cătălin Drulă a declarat că neînțelegerile dintre autorități și constructorul spaniol au survenit în contextul în care funcționarii statului nu au dorit să își asume plata pentru un ecoduct și niște panouri fonoabsorbante, care nu se regăseau în înțelegerea inițială, dar au trebuit realizate în urma actualizării acordului de mediu.

„Pe acest sector au existat niște părți din construcție care au fost executate și care au fost cerute constructorului să fie executate, un ecoduct pentru animale în plus și panouri antifonice, care nu erau prevăzute în licitație. Constructorul le-a executat în cerințele legale ale CNAIR și ale celorlalte autorități, iar apoi nu au vrut să i le mai plătească și îi cereau să renunțe la bani,” susține Drulă.

Cătălin Drulă: Restricțiile de viteză fac parte dintr-o strategie de apărare a CNAIR

Întrebat care sunt motivele pentru care restricțiile de viteză sunt menținute și după schimbarea la nivel guvernamental, Cătălin Drulă a declarat că acestea fac parte dintr-o strategie asumată de autorități pentru fundamentarea apărării la Curtea de Arbitraj.

„Probabil că nu le ridică pentru că restricțiile de viteză fac parte dintr-o strategie de apărare a CNAIR pentru că unii dintre oamenii implicați în reziliere încă sunt în sistem. O strategie care oricum e pierzătoare. Ce e mai grav e că se desfășoară pe spatele românilor. Din primul moment au zis să facă o expertiză să vadă dacă autostrada se poate deschide. Apoi au zis că se poate doar așa „pășind pe vârfuri”, fără trafic greu, să arate că avem o nenorocire de lucrare. Chiar am auzit argumentul acesta – dacă dăm drumul la autostradă normal vom pierde procesul”, susține oficialul.

Cât despre încheierea unui contract de 1,4 milioane de lei pentru investigații geotehnice la acest lot, Cătălin Drulă susține că cei implicați în această reziliere doresc să arate, din teama de a nu fi trași la răspundere, că decizia pe care au luat-o a fost una corectă.

„Ștefan Ioniță, Sorin Scarlat și cu cei care au semnat actele se simt cu musca pe căciulă. Probabil că le este teamă că ar putea fi trași la răspundere, ceea ce ar trebui să se și întâmple. Eu nu sunt fanul ca oamenii care lucrează la stat să stea cu frică și cu un satâr deasupra capului, atâta timp cât lucrezi cu bună intenție, dar atunci când creezi o daună atât de mare este altă discuție”, a declarat Cătălin Drulă.

Se circulă în medie pe acest sector cu 115 km/h”

Pe de altă parte, deputatul afirmă că viteza medie de circulație pe lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva, conform datelor oferite de platforma Waze, este de 115 km/h, cu mult peste limita de 80 km/h fixată de autorități.

„Am consultat niște date. Platforma Waze are disponibil, pentru cei care au un anumit nivel, vitezele medii reale. Se circulă în medie pe acest sector cu 115 km/h. Este aproape imposibil să mergi cu 80 km/h. Nimeni nu respectă acolo pentru că oamenii nu au cum. Nu pot funcționa restricțiile absurde. Eu am ridicat problema asta la Ministerul Transporturilor și am primit o replică în zeflemea – lasă că face și MAI bani cu radarele. Practic transformă pe toată lumea în contravenient de facto. Este un dezinteres din partea ministerului pentru cetățean. Pe drumurile naționale limita este de 90 km/h, iar pe cele cu rang european este de 100 km/h”, a declarat deputatul.

Cătălin Drulă: Există o investigație a Comisiei Europene cu concluzii preliminare devastatoare pentru România

Deputatul din Comisia pentru transporturi susține că ministrul de resort, Lucian Bode, a avut posibilitatea de ajunge la un nou acord cu constructorul, existând și unele discuții în acest sens, însă nu a dorit să își asume o astfel de decizie.

„Cât despre actuala conducere a Ministerului Transporturilor, zero curaj, Ministrul Bode (n.r. – Lucian Bode) nu a vrut deloc să întoarcă lucrurile. Am informații că a avut posibilitatea în octombrie 2019 să reintroducă firma în contract, au și fost niște discuții în acest sens, însă nu a vrut să se lege cu nimic la cap”, a adăugat deputatul.

Pe de altă parte, Comisia Europeană ar fi declanșat în tot acest timp o anchetă în cazul acestei rezilieri iar concluziile preliminare, afirmă Cătălin Drulă, sunt „devastatoare pentru România”, ceea ce ar putea duce la pierderea banilor europeni pe acest proiect.

„Da, din ce știu. De fapt ei au câștigat și primele acțiuni în instanță cu garanția. Există o investigație a Comisiei Europene cu concluzii preliminare devastatoare pentru România în ceea ce privește acest contract. Cei de la Comisie s-au sesizat și au investigat, au cerut toate actele. Mai mult ca sigur acest lucru va avea impact și asupra finanțării pentru acest proiect”, a avertizat oficialul.

Chestionat în legătură cu acuzațiile aduse de Ludovic Orban privind o eventuală înțelegere între constructor și oficiali ai statului pentru obținerea de despăgubiri la Curtea de Arbitraj, Cătălin Drulă spune că premierul nu a mers până la capăt cu acestă idee iar deciziile luate de ministrul Lucian Bode au fost luate în aceeași logică cu predecesorul său.

„Ludovic Orban nu s-a dus cu gândul acesta până la capăt. Trebuia să îl întrebe pe Lucian Bode de ce a făcut ce au făcut și cei dinaintea pe tema acestui proiect. Bode nu a vrut, a fost un cartof fierbinte de care nu vrut să se atingă. Abia a reușit să deschidă circulația pentru traficul greu. Probabil că și limita de 80 km/h va fi ridicată. Eu sunt dispus să mergem cu echipamentele CESTRIN care dau un anumit indice al gradului de denivelare și sunt convins că, pe 400 km de autostradă din 800 km câți avem, sunt sub acest drum”, a declarat deputatul Cătălin Drulă, membru în Comisia pentru transporturi, pentru Mainnews.ro.

CITEȘTE ȘI: Un an de la rezilierea contractului pentru lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva. România riscă să plătească despăgubiri de zeci de milioane de euro

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *