Monday, April 19, 2021
Jurnalism corect


INTERVIU – AUDIO | Stadiul la zi al marilor proiecte de transport din Moldova. Secretarul de stat Adrian Covăsnianu vrea ca aproape 60 km din Autostrada Unirii să fie finanțați prin PNRR

By Vîrban Robert , in Interviuri Stirile zilei , at 3 februarie 2021

Lucrările pentru loturile Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (25 km) și Moțca – Târgu Neamț – Leghin (33 km), din Autostrada Unirii A8, urmează să fie finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență. În luna mai urmează să fie lansate licitații pentru execuția lucrărilor la tronsonul Ploiești – Buzău, din autostrada A7, urmând ca până la finele anului să fie lansate proceduri de achiziție și pentru Buzău – Focșani, Focșani – Pașcani și Pașcani – Bacău. Acestea sunt doar câteva dintre concluziile unui interviu acordat de Adrian Covăsnianu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, pentru Mainnews.ro.

Cele mai importante declarații făcute de Adrian Covăsnianu

Autostrada A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț: Proiectantul și-a asumat că finalizează studiile geotehnice până pe 18 iunie 2020. Aproape 60 km ar putea fi finanțați prin PNRR: Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Moțca – Târgu Neamț – Leghin.

Autostrada A8 Târgu Neamț – Iași – Ungheni: La jumătatea lunii februarie ar trebui desemnat câștigătorul la licitația pentru proiectare. În urma unor intervenţii politice s-a scurtat, din pix, acest termen la 25 de luni. În realitate, nu cred că termenul este unul corect, tot la 30 şi ceva de luni.

Podul de la Ungheni: Am creat premisele de a construi în arie protejată şi ulterior de a continua procedura de mediu.

A8 vs A13: Această competiţie e neloială sau stupidă. Cele două relaţii nu sunt deloc concurenţiale, ci chiar complementare.

Magistrala 500: S-a luat în calcul inclusiv o variantă de tren de mare viteză la 200 km/h. Nu știu dacă este fezabilă.

Magistrale feroviare care vor fi reînnoite: București – Suceava, Apahida – Suceava, Cluj – Teiuș, Cluj – Episcopia Bihor.

Legislativ: Avem în calcul actualizarea legislației privind achizițiile publice. Din punctul meu de vedere, cred că ar trebuie să avem instanțe specializate pe aceste spețe.

Interviul integral

Main News: Sunteți mulțumit de cum se derulează pregătirea proiectului autostrăzii A7?

Adrian Covăsnianu: În principiu da. Datorită ședințelor operative săptămânale care au loc la companie (n.r. – CNAIR) lucrurile merg într-o manieră predictibilă. Anul acesta sunt șanse reale să înceapă construcția primului lot, Ploiești – Buzău. Avem un calendar de la CNAIR stabilit cu proiectantul, care trebuie să încheie studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, astfel că în luna mai se înregistrează premisele pentru a lansa licitația pentru execuție. Undeva spre finalul anului, mai exact noiembrie 2021, am putea avea semna contractul de execuție pe două sau trei loturi din Ploiești – Buzău. Execuția ar trebui să dureze doi ani.

Main News: Când se va finaliza proiectarea autostrăzii A7 până la Pașcani?

Adrian Covăsnianu: Ar trebui în acest an să fie livrat proiectul tehnic. Pe Ploiești – Buzău, Buzău – Focșani, Focșani – Bacău este Consitrans, pe Bacău – Pașcani este Acciona. Ei au promis că anul acesta finalizează proiectul tehnic până la Pașcani. Se creează premisele ca inclusiv pe Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani să fie lansate licitații de execuție către finalul acestui an. Asta înseamnă că în 2022 ar urma să înceapă execuția. Sunt în lucru. Studiile geotehnice sunt o parte finalizate. Se lucrează pe partea de mediu, iar partea de arheologie urmează să fie finalizată. Facem presiune să fie finalizate cât mai repede.

Main News: Ar putea fi lansate licitații de execuție a lucrărilor pe autostrada A7 până la emiterea acordului de mediu?

Adrian Covăsnianu: A fost discuție cu clauză suspensivă. Fiind finanțare europeană, este cam riscant lucrul acesta. Anumite etape premergătoare pot fi făcute, de exemplu să se lucreze la documentație pentru licitația de execuție.

Main News: Se mai poate face ceva cu celebra „cocoașă” de la Focșani?

Adrian Covăsnianu: Din păcate așa a rămas. Mai nou este utilă pentru a lega drumul expres către Brăila.

Main News: Care este stadiul proiectului autostrăzii A8?

Adrian Covăsnianu: Este proiectul meu de suflet, pentru care am și ajuns în minister. Este un proiect destul de faultat de fostele guverne. Ca urmare a acțiunii societății civile s-au mai ars din etape. Avem în derulare un studiu de fezabilitate pe sectorul montan Târgu Mureș – Târgu Neamț, care merge destul de prost. Prin ședințele operative, prin amenințările, prin scrisorile oficiale chiar la proiectantul din Spania, au început să înțeleagă ce înseamnă pentru noi acest proiect. De la început acestui an vedem o mobilizare mai bună pe sectorul montan. În momentul acesta există foreze în lucru pe sectorul T2 secțiunea 3, undeva în zona Agapia. De săptămâna viitoare ar trebui să mai aducă o foreză.

Main News: Având în vedere suma foarte mică cu care s-a câștigat acest contract, va fi o actualizare a tarifului?

Adrian Covăsnianu: Trebuie să își asume. În momentul în care au ofertat au știut că trebuie să respecte anumite exigențe, anumite normative, inclusiv acea densitate a studiilor geotehnice. Din punctul meu de vedere suma este ridicol de mică. Vorbim totuși de doar 17,58 milioane lei pentru aproape 211 km de autostradă în sector montan.

Main News: S-a luat în calcul rezilierea pentru zona montană a autostrăzii A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț?

Adrian Covăsnianu: A fost discuția asta, dar este ultima variantă. Suntem în cursă contracronometru. Avem și o finanțare europeană. Personal nu agreez această variantă, dar dacă nu se mobilizează, luăm în calcul și lucrul acesta, inclusiv penalități.

Main News: Care este termenul de finalizare asumat pentru studiul de fezabilitate?

Adrian Covăsnianu: Și-au asumat că finalizează studiile geotehnice pe 18 iunie. Avem un calendar pe care îl monitorizăm săptămânal. În ultimele două – trei săptămâni s-au mobilizat mult mai bine.

Main News: Ce loturi o să finanțați prin PNRR?

Adrian Covăsnianu: Aici este o discuție. Anul trecut, ca reprezentant al societății civile, am venit cu ideea să promovăm două capete din sectorul montan, respectiv capătul vestic, Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, și sectorul estic, Moțca – Târgu Neamț – Leghin. Sunt aproape 60 km de autostradă. Prin această promovare vom încerca să securizăm o eventuală finanțare prin Programul Operațional de Transport. Dacă dăm acest mesaj că se lucrează la A8, acest proiect va fi și implementat într-un termen rezonabil de timp. Pe același raționament ca la Sibiu – Pitești, să atacăm sectoarele mai facile din zona montană. Zona din interior, cea mai energofagă, să stea la baza unei viitoare finanțări. Vedem ce reiese și în urma studiului de fezabilitate, să vedem costul, iar în funcție de acesta să vedem dacă e nevoie de o optimizare.

Main News: O să vă livreze înainte o parte din studiul de fezabilitate?

Adrian Covăsnianu: Ei își fac treaba și dacă livrează studiul de fezabilitate, inclusiv cu acord de mediu, la jumătatea anului, chiar spre final, ne încadrăm în condițiile de eligibilitate din PNRR. Dacă în anul 2022 studiul de fezabilitate este finalizat, putem promova capetele prin PNRR. Traseul în linii mari este avizat în CNAIR.

Main News: Când vom avea un câștigător desemnat la licitația pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic al Autostrăzii Târgu Neamț – Iași – Ungheni?

Adrian Covăsnianu: Ar trebui undeva la jumătatea lunii februarie. Încercăm să ne asigurăm că se evaluează toate documentele. Există un dialog cu ofertanții. Dorim să ne asigurăm că nu le scapă nimic celor de la CNAIR.

Main News: Inițial, termenul pentru actualizarea pentru proiectarea autostrăzii Târgu Neamț – Iași – Ungheni era de 35 de luni.

Adrian Covăsnianu: 35-38 luni. A fost scurtat apoi. Acolo e o decizie oarecum politică. Atunci acel termen de 30 şi ceva de luni, a stârnit un anumit deranj în zona noastră, a Moldovei. Erau întrebări – dar ce durează atât? Durează, e proiectare completă. În urma unor intervenţii politice s-a scurtat, din pix, acest termen la 25 de luni. În realitate, nu cred că termenul este unul corect, tot la 30 şi ceva de luni ne duce pentru că vorbim de studii de fezabilitate, proiect tehnic, proiect de autorizare a construirii, proiect în vederea autorizării demolării, se realizează inclusiv conexiunea cu Spitalul Regional de Urgenţă, cu Aeroportul Internaţional Iaşi, se analizează tot traseul la Nord de drumul naţional, inclusiv variantele de ocolire Podu Iloaiei, Târgu Frumos şi Paşcani. Vrem să ne asigurăm ca avem o proiectare completă. Dacă ne uităm cum a mers pe A7, unde, la fel, ne-am spus că facem în 24 luni proiectul tehnic, iar în realitate ne-am dus tot către 30 şi ceva de luni. În realitate durează 30 si ceva de luni. Nu vrem să vindem iluzii.

Main News: În ce stadiu se află pregătirea proiectului pentru Podul Ungheni?

Adrian Covăsnianu: Este în procedură de mediu, în studiu de fezabilitate. A fost un blocaj pentru că traversează arii protejate, inclusiv rezervaţii naturale şi naţionale, astfel că nu s-a identificat nicio soluţie vis-à-vis de această investiţie timp de 3 ani de zile. Anul trecut, când eram consilier onorific, împreună cu specialiştii, am identificat o posibilitate de a construi în aria protejată invocând legislaţia de mediu. Nu eludând sau fugind de responsabilitate sau încălcând legislaţia de mediu. Invocând faptul că e un proiect de importanţa naţională, are impact transfrontalier, conotaţie strategică, există, la un moment dat, o excepţie în OUG 57 care permite să construieşti în aria protejată. Am modificat legea 291/2000 şi cu OUG 105 şi am creat premisele de a construi în arie protejată şi ulterior de a continua procedura de mediu, care era blocată din 2017.

Procedura e deblocată, avem un calendar asumat, suntem în etapa în care am deblocat situaţia şi urmează să se facă evaluarea impactului asupra mediului. Mai avem aici de rezolvat o problema, e nevoie de un un acord de la Republica Moldova sau un punct de vedere, un fel de acord bilateral. Chiar în dimineaţa asta am discutat cu cineva de la MAE, am adus la zi situaţia, le-am spus în ce stadiu suntem, că ar trebui să ne grăbim, să avem un răspuns, un contact cu partea de la Vest de Prut, să vedem cum văd şi ei problematica Podului de la Ungheni. Nu cred că vor fi discuţii pentru că amplasamentul podului a fost negociat cu partea moldovenească, tocmai de asta e poziţionat unde se află el acum, se conectează cu un drum rapid din zona Ungheniului, o variantă de ocolire, şi ar trebui să fie o chestie pur diplomatică, e doar o procedură. Avem nevoie de acest document, acord pentru a continua procedura de mediu. Termenul de obţinere a acordului de mediu e luna iunie 2022.

Main News: Care ar fi costul total al autostrăzii A8?

Adrian Covăsnianu: Nu aş vrea să mă hazardez. S-au spus variante multe, 8 miliarde, 6 miliarde, 4 miliarde. Costul real şi corect îl vom afla în momentul în care vom avea studiul de fezabilitate gata. Acum doar putem estima. Unii poate interpretează într-o manieră negativă, spun că este o autostradă scumpă. Eu nu iau lucrurile aşa. În general, o autostradă nu putem să o privim din perspectiva costurilor, ci a necesităţii. Avem nevoie de A8, e singura relaţie, cale care conduce spre dezvoltarea regiunii Moldova, către atragerea investitorilor, nu as pune în balanţă costul. Haideţi să vedem cât e costul real când avem documentele care ne certifică costul acesta şi, dacă depăşeşte anumite anvelope, din perspectiva finanţării europene, atunci putem gândi o optimizare a autostrăzii. Până atunci nu vreau să mă hazardez cât costă. Nu am un reper real, e doar la nivel de estimare.

Main News: S-a vehiculat ideea că ar fi o competiţie între A8 şi A13. Cât adevăr e în această afirmaţie?

Adrian Covăsnianu: Această competiţie e neloială sau stupidă. Cele două relaţii nu sunt deloc concurenţiale, ci chiar complementare. Dacă A13 relaţionzează zona Bacăului cu Braşovul, fiind pe o reţea secundară, dovedită inclusiv de documente oficiale şi de master planul naţional al României, A8 e pe o reţea principală, adică şi orizontul de implementare e favorabil A8. Dacă ne uităm, una e să fii pe reţea principală şi alta e să fii pe reţea secundară. A8 e pe reţea principală, termen de implementare sau deziderat european e 2030, pe când A 13 Braşov- Bacău este pe reţeaua secundară de transport european, cu termen de implementare 2050. Ambele sunt utile, doar că implementarea lor urmează o manieră prioritizată şi cel mai avansat proiect din Moldova care traversează catena montană e A8, chiar şi cu problemele pe care le observăm acum pe teren. Avem aceste probleme pentru că am ajuns într-o fază destul de avansată a studiului de fezabilitate.

A13 este în analiză, s-au prezăvut mai mult variante de traseu, urmând să se ia decizia care traseu va fi cel mai bun.

Main News: Este un studiu de fezabilitate în lucru pentru Sibiu – Făgăraş?

Adrian Covăsnianu: E un studiu, trebuie văzut în ce stadiu mai e, era destul de întârziat, dacă nu mă înşel. Încercăm sa resuscităm aceste proiecte.

Main News: Când va fi iniţiată procedura pentru un studiu de fezabilitate pentru Brașov – Făgăraș?

Adrian Covăsnianu: Nu ştiu aceste detalii.

Main News: S-ar putea construi nişte drumuri provizorii de acces pentru Podul de la Brăila?

Adrian Covăsnianu: Se încearcă cumva grăbirea etapelor, podul e destul de avansat, la finalul acestui an sau începutul anului viitor ar trebui să fie gata, numai că drumurile de acces sunt destul de întârziate și riscăm să avem un pod „muzeu”. Domnul ministru (n.r. – Cătălin Drulă) a dat ordin de a grăbi procedurile să nu avem o situaţie stupidă în care să avem un pod finalizat să nu îl putem folosi. Se încearcă acum să se identifice soluţiile. Este cea mai mare investiţie, undeva la 500 milioane de euro, care creşte mobilitate în Dobrogea.

Main News: V-aș ruga să trecem la sectorul feroviar. Doriți să reabilitați Magistrala 500? 

Adrian Covăsnianu: Este un studiu de fezabilitate în lucru pe M500 și pe M606. M-am lovit de reticență în cadrul companiei feroviare. Dacă la compania de autostrăzi știi mai bine în ce stadiu este un proiect, aici lucrurile erau destul de vagi. Am impus să avem ședințe operative odată la două săptămâni, atât cu proiectanții, cât și cu echipele avizatoare. Studiul de fezabilitate pe tronsoanele din M500 era în diferite stadii – 30%, 50%.

Main News: Vorbiți despre un studiu de modernizare, astfel încât viteza să fie crescută până la 160 km/h?

Adrian Covăsnianu: Exact. S-a luat în calcul inclusiv o variantă de tren de mare viteză la 200 km/h. Nu știu dacă e chiar fezabilă această variantă, însă este studiată în cadrul documentației.

La fel și pe M606, pe magistrala dinspre Iași, este în derulare un studiu de fezabilitate. M-a deranjat că în analiza proiectantului nu au tratat deloc care va fi impactul proiectului în zona Pașcani și a municipiului Iași. Aceste proiecte trebuie prezentat inclusiv autorităților locale. Nu aș vrea să ajungem în situația în care viziunea CFR Infrastructură este total diferită de cea a autorităților locale. Am propus, și au fost de acord toate părțile, să avem un dialog și un grup de lucru, inclusiv cu autoritățile locale din Iași și Pașcani, în care proiectatul să prezinte proiectul. Toate proiectele trebuie corelate cu cele de dezvoltare locală.

Main News: Sunt aceste proiecte suficient de mature pentru a fi finanțate prin PNRR?

Adrian Covăsnianu: Este o discuție legată de PNRR. Încercăm să ne folosim de oportunitatea numită PNRR, în sensul că având experiența proiectelor mari pe coridorul 4, văzând cât de mult durează să crești viteza până la 160 km/h pentru trenurile de călători și până la 120 km/h pentru trenurile de marfă, am zis că ar fi mai util să încercăm reînnoirea liniilor. Ne-am gândit dacă prin aceste reînnoiri, oarecum locale, să aducem linia la viteza la care a fost proiectată, 100 – 120 km/h. Vrem să facem o analiză să vedem care este câștigul de timp, atât în implementarea proiectului, cât și de timp de parcurs. De exemplu, București – Craiova sunt zone cu minime investiții se poate ajunge la o viteză de 120 km/h, chiar și către 140 km/h. Poate că ar fi mai eficient să reînnoim linia decât să implici un proiect major de modernizare.

Main News: Care sunt magistralele care vor fi reabilitate?

Adrian Covăsnianu: Ar fi București – Suceava, Apahida – Suceava, Cluj – Teiuș, ar putea fi Cluj – Episcopia Bihor. Am cerut o analiză la nivelul CFR Infrastructură să ne facă un calendar – proiecte, termene și sume. Într-o săptămâna sau două vom primi acest calendar. Luăm în calcul să ne reabilităm rețeaua de căi ferate prin PNRR.

Main News: Să recapitulăm, ce proiecte vor fi finanțate prin PNRR?

Adrian Covăsnianu: Capetele din A8, autostrada A7, reînnoirea a peste 2.000 km de cale ferată cu un cost de aproximativ 800 milioane de euro.

Main News: Care sunt concluziile discuțiilor cu reprezentanții „Împreună pentru A8”? 

Adrian Covăsnianu: Ei au argumentat ca o parte din Ungheni – Iași – Târgu Neamț să fie prinsă la finanțare prin PNRR. Eu anul trecut am fost destul de sceptic cu privire la chestiunea asta, pentru că nu aveam în lucru niciun studiu de fezabilitate în lucru. Însă, în urma discuțiilor cu specialiștii din CNAIR, cu colegii de la finanțări europene și cu reprezentanții asociației civice, am zis să avem un dialog cu viitorul proiectant să vedem dacă va putea sectoriza și prioritiza anumite loturi. Adică, să implementăm prima dată sectorul cel mai import din jurul Iașiului, mă refer la cel de la Lețcani spre Târgu Frumos, cu variantele ocolitoare. Există și anumite riscuri, este contratimp, nu știu dacă ne încadrăm pentru că PNRR-ul bate la ușă, undeva în 2022 sau maxim 2023 trebuie să avem studiul de fezabilitate finalizat. Sunt mai multe necunoscute. Am luat în calcul propunerea, urmează să fie analizată în cadrul direcțiilor. Nu am spus nu la așa ceva.

Main News: Luați în calcul semnarea contractelor imediat după decizia CNSC, pe modelul licitației la Drumul Expres Craiova – Pitești?

Adrian Covăsnianu: Am văzut ce s-a întâmplat la Drumul Expres Craiova – Pitești. Unde este nevoie de a optimiza și de a lucra mai rapid, o facem, dar trebuie să ne asigurăm că o facem în temei legal. E riscant, dar trebuie grăbite cumva lucrurile. Avem în calcul actualizarea legislației privind achizițiile publice, astfel încât să nu mai dăm temei pentru anumite contestații. Din punctul meu de vedere, cred că ar trebuie să avem instanțe specializate pe aceste spețe, care să înțeleagă problematica.

Main News: Acestea au fost întrebările. Dacă mai aveți dumneavoastră ceva de adăugat. 

Adrian Covăsnianu: Este foarte provocator în minister. Sunt foarte multe idei, sunt foarte multe opinii, de asta trebuie să verifici de foarte multe ori. Unii sunt de bună credință, alții de rea credință, alții poate au anumite interese, dar învățăm pe parcurs. Simt din partea unor direcții o anumită ambiție de a demonstra și apreciez lucrul acesta. Sunt oameni competenți în minister cu care colaborez, dar mai sunt și multe lucruri de modificat, pe partea de implementare, capacitate administrativă și pe partea de monitorizare a proiectelor.

Sursa foto: Facebook / Moldova vrea autostradă

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW