Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Hidroelectrica a încheiat cu succes cea mai mare ofertă publică inițială din istoria BVB

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 12 iulie 2023 Etichete: , ,

Hidroelectrica a încheiat cu succes cea mai mare ofertă publică iniţială realizată vreodată pe Bursa de Valori Bucureşti, într-o operaţiune care a atras în total 9,28 miliarde lei (circa 1,9 miliarde euro), potrivit unui comunicat al BVB.

Hidroelectrica a debutat pe 12 iulie 2023 pe Piață Reglementată a BVB și a intrat la tranzacționare sub simbolul H2O. Prețul pe acțiune stabilit în cadrul IPO a fost de 104 lei, ceea ce oferă companiei o capitalizare de 46,77 miliarde lei. Raportat la întreagă valoare de piață a companiilor listate la BVB, Hidroelectrica reprezintă aproximativ 22% din capitalizarea tuturor companiilor listate pe piață de capital din România, nivel care a atins 211,77 miliarde le la finalul primului semestru din acest an.

Fondul Proprietatea a vândut un pachet de 89,7 milioane de acțiuni reprezentând 19,94% din numărul total al acțiunilor emise de Hidroelectrica. FP a deținut o participație minoritară în Hidroelectrica încă de la înființarea Fondului, în 2005.

Statul român, prin intermediul Ministerului Energiei, și-a păstrat participația de 80,06% din Hidroelectrica. Statul român nu va putea vinde din acțiunile Hidroelectrica în primele 12 luni ulterior listarii, cu anumite excepții prevăzute în prospect.

Oferta publică inițială a fost suprasubscrisa de mai multe ori, iar societatea și vânzătorul au decis să realoce acțiuni din tranșă investitorilor instituționali către tranșă investitorilor retail, această fiind suplimentată de la 15% la 20%. Astfel, investitorilor instituționali le-au fost alocate 80% din acțiunile din oferta, iar investitorilor de retail 20% (incluzând acțiunile suplimentare supra-alocate în scop de stabilizare). La fiecare 100 de acțiuni subscrise, investitorii de retail au primit 32 de acțiuni. Investitorilor de retail care au subscris în primele cinci zile au li s-a acordat un discount de 3% din prețul de oferta.

În cele 8 zile ale ofertei, investitorii de retail au plasat aproape 52.000 de ordine de aproximativ 6,3 miliarde lei, valoare record pentru subscrierile tranșei de retail la un IPO în România. Prețul final de oferta pentru investitorii care au subscris cu discount a fost de 100,88 lei pe acțiune. Investitorii de retail care au subscris pentru pachetul minim din oferta (50 de acțiuni) și care au primit după alocare câte 16 acțiuni au plasat aproape 30% (15.268) din numărul total al tranzacțiilor.

„Perla” din energie a statului

Hidroelectrica este cel mai mare producător de energie din România în ceea ce priveşte cantitatea de energie produsă, şi un jucător important în domeniul hidroenergetic din Europa. Grupul deţine şi operează 182 de hidrocentrale, cinci staţii de pompare şi un parc eolian ce sunt amplasate strategic în opt surcursale organizate geografic pe teritoriul României. Capacitatea de producţie totală instalată a activelor hidroenergetice ale societăţii este împărţită în hidrocentrale de acumulare, hidrocentrale pe firul apei şi staţii de pompare.

Hidroelectrica deţine un portofoliu de producţie 100% din surse regenerabile, cu o capacitate hidroelectrică de producere instalată de 6,3 GW şi o capacitate eoliană onshore instalată de 108 MW în parcul eolian Crucea.

Între 2018 şi 2022, compania a avut o cotă de piaţă de aproximativ 29%, în ceea ce priveşte energia totală generată şi livrată în sistem (potrivit rapoartelor anuale ale Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei).

Hidroelectrica este unul dintre cei mai mari producători de hidroenergie din Europa, cu un volum de electricitate generată din surse hidroelectrice de 13,6 TWh în 2022, de 16,9 TWh în 2021 şi de 15 TWh în 2020 (toate cantităţile reprezentând producţia brută). Producţia din 2022 reflectă condiţiile hidrologice mai puţin favorabile din cauza secetei severe.

Totodată, Hidroelectrica furnizează energie electrică pe pieţele de energie electrică angro şi cu amănuntul din România. Cota de piaţă a Hidroelectrica în ceea ce priveşte energia electrică furnizată consumatorilor de retail a crescut de la 1,3% în 2020, la aproximativ 8% în decembrie 2022, conform ANRE. Numărul de clienţi de retail a crescut de la 2.465 în 2020, la peste 482.000 în 2022. În 2022, societatea a furnizat aproximativ 3,7 TWh energie electrică clienţilor finali, potrivit ANRE.

În anii încheiaţi la 31 decembrie 2022, 2021 şi 2020, Hidroelectrica a generat venituri consolidate în valoare de 9,4 miliarde lei , 6,4 miliarde lei şi, respectiv, 3,8 miliarde lei. În aceeaşi perioadă, compania a raportat profituri anuale în valoare de 4,4 miliarde lei, 3,1 miliarde lei şi, respectiv, 1,5 miliarde lei.

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW