Monday, July 22, 2024
Jurnalism corect


Grindeanu recunoaște că bunurile și acțiunile garantate de Blue Air nu acoperă valoarea ajutorului de stat

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 13 septembrie 2022

Garanțiile depuse de compania aviatică Blue Air nu acoperă valoarea de 300 milioane lei a ajutorului acordat de Guvern în anul 2020, a recunoscut marți, 13 septembrie, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu. 

În august 2020, pe fondul restricțiilor de mobilitate impuse din cauza pandemiei de coronavirus, Guvernul condus la acea vreme de Ludovic Orban a aprobat o Ordonanță de urgență privind acordarea unui ajutor de stat în valoare de 300,7 milioane lei sub forma unor garanții la un credit luat de Blue Air de la Eximbank, bancă unde principalul acționar este Ministerul Finanțelor. Cu alte cuvinte, statul s-a angajat să achite datoriile Blue Air către stat, în cazul în care compania nu efectuează plățile.

Grindeanu pasează vina către guvernul Orban

Rugat să explice modul în care, sub o formă sau alta, statul român a ajuns să finanțeze aproape inevitabilul faliment al Blue Air, Sorin Grindeanu a arătat cu degetul către guvernul Orban, care a aprobat respectivele garanții.

„Vin de fiecare dată cu plăcere, însă trebuie să se respecte procedura. Blue Air este o companie privată, care în octombrie 2020 a beneficia de o Ordonanță a unui guvern de dreapta privind un ajutor de stat, care a fost accesat de această companie. În decembrie 2020 această companie a intrat în concordat, forma premergătoare falimentului. În iulie-august 2021 a informat Ministerul Transporturilor și Ministerul Finanțelor că nu mai poate să plătească dobânzile și rate, cerând să se negocieze tot acest cadru. Nu-mi cereți să spun lucruri legate de garanțiile pentru care s-a accesat această sumă. Statul în momentul în care a dat cele 300 milioane lei nu a verificat acele garanții… Ca cetățean aș vrea să știu dacă acel ajutor a avut în spate garanții îndestulătoare. Acum, dacă vii să le execuți, nu știu dacă sunt acoperitoare.  

Ce nu spune ministrul transporturilor este că cel care și-a pus semnătura pe document este chiar Sebastian Burduja, pe atunci secretar de stat în Ministerul Finanțelor și cel căruia Florin Cîțu îi delegase atribuțiile.

Statul plătește pentru Blue Air

Blue Air nu și-a îndeplinit însă obligațiile, astfel că statul a devenit bun de plată. Potrivit unui răspuns transmis în iulie 2022 de Ministerul Finanțelor la solicitarea România Liberă, statul român a plătit deja 57 milioane lei către Eximbank în contul datoriilor neachitate de către Blue Air, bani pe care teoretic ar trebui să îi recupereze de la compania aviatică.

Șase „epave” și o pădure, acceptate drept garanții

Deși în textul Hotărârii de guvern se precizează negru pe alb faptul că Blue Air trebuie să constituie în favoarea statului garanții de cel puțin 100% din valoarea împrumutului, cât și a dobânzilor și comisioanelor aferente acestuia, executivul a acceptat o listă de bunuri care nu valorează probabil nici măcar 10-15%

Este vorba despre patru avioane Boeing 737-500 (24942; 24943; 24940; 24778) și alte două Boeing 737-300 (24453; 24909). Cea mai nouă dintre aceste șase aeronave are 31 ani iar cea mai veche 33 ani și 3 luni. Luând în considerare că TAROM a scos recent la vânzare șase avioane 737-300 cu vechime similară la prețuri între 860.000 de dolari și 1,37 milioane dolari este limpede că valoarea aeronavelor Blue Air nu poate depăși 6 milioane euro. Este însă posibil ca această cifră să fie destul de optimistă. Din datele de zbor disponibile pe portalul flightradar24.com reiese că doar una dintre aeronave s-ar mai afla în uz. O altă aeronavă Boeing 737-500 (24778) a fost transferată în anul 2021 către compania Hello Jets, deținută tot de Cristian Rada, patronul Blue Air.

Blue Air a garantat și cu un teren cu o suprafață de circa 9,4 hectare, situat în Pădure Băneasa, dar a cărui valoare de piață nu poate fi foarte mare din cauza faptului că nu este construibil.

Totodată, statul ar prelua și 75% din pachetul de acțiuni la Blue Air. Problema este însă că, dacă ar decide să facă acest lucru, nu ar lua decât o uriașă gaură, nicidecum un bun economic care poate fi valorificat, în condițiile în care, potrivit datelor publicate de portalul Listăfirme.ro, în anul 2020 datoriile Blue Air se ridicau la 870 milioane lei.

Sursa foto: Inquam Photos / Bogdan Dănescu

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    MainNews

    FREE
    VIEW