Grindeanu promite finalizarea Autostrăzii Sibiu – Pitești în 4 ani / Contractele îl contrazic
Dacă am fi primit un leu pentru fiecare promisiune neîndeplinită legată de drumuri a politicienilor probabil că am fi fost bogați. Călcând pe urmele predecesorilor săi, titularul din fruntea transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat într-un interviu acordat Radio Europa Liberă că lucrările la Autostrada Sibiu – Pitești vor fi finalizate în 4 ani. În realitate, termenul este practic imposibil de respectat, în condițiile în care Secțiunea 2, cea mai complexă a autostrăzii, are termenul contractual de realizare în anul 2028, însă și aici pot interveni extensii de timp sau întârzieri.
Începută înainte de Revoluție prin construirea segmentului între București și Pitești, Autostrada A1 București – Nădlac are în prezent două mari „găuri”. Este vorba despre Sibiu – Pitești, respectiv o porțiune de circa 9 km din care 2 km de tunel pe lotul 2 al segmentului Lugoj – Deva.
Autostrada Sibiu – Piteşti va avea o lungime de peste 122,11 de km este împărțită în cinci secțiuni. Secțiunea 1 Sibiu – Boița, în lungime de circa 13 kilometri, este cea mai avansată, urmând să fie deschisă traficului până la finele acestui an. Începute în septembrie 2021, lucrările la Secțiunea 5 Pitești – Curtea de Argeș se află într-un stadiu de doar 15%. Termenul contractual este în anul 2025.
Promisiuni fără nicio acoperire
Pentru Secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni, Secțiunea 3 Tigveni – Cornetu și Secțiunea 2 Cornetu – Boița CNAIR a încheiat contractele, firmele aflându-se în diferite faze de proiectare. Cel mai întârziat proiect este pentru Secțiunea 2, cea mai dificilă, unde asocierea de firme turcești Mapa – Cengiz a primit Ordinul de începere a proiectării abia în luna iulie. Termenul de predare a documentației este de 18 luni, în vreme ce cel pentru execuția lucrărilor este de 50 luni. Un calcul simplu ne arată că, în situația ideală a derulării contractului, termenul pentru finalizare este în anul 2028, extrem de departe față de cel avansat de Grindeanu fără niciun fundament.
Nici Secțiunea 3 nu s-ar încadra în promisiunea ministrului. Pentru această porțiune în lungime de 37 kilometri contractul a fost semnat abia în august 2022, termenele fiind de 12 luni pentru proiectare, respectiv 45 luni pentru execuția lucrărilor. Prin urmare, șoseaua de mare viteză ar trebui să fie gata peste aproximativ 5 ani, adică în a doua jumătate a anului 2027.
„Europa Liberă: Problema e la munți.
Sorin Grindeanu: În mare, undeva – patru ani cam așa, nu e o zonă simplă.
Europa Liberă: În patru ani se va circula de la Pitești la Sibiu?
Sorin Grindeanu: Se va termina. Se vor termina și celelalte două. Depinde de la contract la contract și de la lot la lot. Da, se termină și faza de proiectare și de execuție. Cam așa se duc lucrurile pe zona respectivă.” – dialogul dintre jurnalistul Cristian Andrei și Sorin Grindeanu.
Sursa foto: Inquam Photos / Bogdan Dănescu
Comentarii