Grindeanu promite 100 km de autostradă și drum expres pentru acest an / Care sunt șansele de atingere a acestei borne – ANALIZĂ
Propus pentru un nou mandat în fruntea Ministerului Transporturilor, Sorin Grindeanu, și-a reiterat miercuri, 14 iunie, promisiunea privind inaugurarea a cel puțin 100 km de autostradă și drum expres în acest an. Analizând stadiul proiectelor aflate în lucru, borna poate fi atinsă cu mare dificultate, doar dacă românii de la UMB și austriecii de la Strabag devansa termenele din contracte.
„Pentru anii viitori, media kilometrilor de autostradă sau drum expres pe care îi vom da în circulaţie, şi anume până la finalul anului 2024, să fie de 100, deci la sfârşitul anului 2024, cu alte cuvinte, trebuie să avem cel puţin 200 de km de drum expres sau autostradă daţi în circulaţie”, a afirmat Sorin Grindeanu în fața jurnaliștilor, după ce cu doar câteva minute înainte a transmis același lucru și parlamentarilor din comisiile reunite pentru transporturi.
Borna de 100 km, greu de atins anul acesta
Spre deosebire de ultimii ani când inaugurările de autostrăzi și drumuri expres au fost extrem de puține, în perioada următoare lucrurile ar trebuie să se miște puțin în această direcție, în condițiile în care s-a adunat un stoc important de proiecte începute anterior și care se apropie de finalitate.
România va depăși mai mult ca sigur 1.000 km de drumuri de mare viteză în 2023, în condițiile în care rețeaua actuală însumează 995 km. Marea necunoscută este legată de atingerea bornei de 100 km noi de autostradă și drum expres în acest an, una care nu a mai fost atinsă din 2013.
Foarte probabil vor fi inaugurate o porțiune între DN5 și DN6 din Autostrada A0 Sud (10 km), o alta între DN1 – DJ200 din Autostrada A0 Nord (13,5 km), lotul Nușfalău – Suplacu de Barcău (13,5 km) din Autostrada Transilvania și tronsonul 3 Slatina – Colonești (31 km) din Drumul Expres Craiova – Pitești.
Pe lângă aceste sectoare, ar putea fi deschiși 13 km de drum expres din legătura Oradea – Autostrada Transilvania, respectiv cei 15,7 km rămași de executat din lotul Chețani – Câmpia Turzii. Ambele proiecte sunt realizate de austriecii de la Strabag și au termene de finalizare în cursul anului 2024.
Responsabilii din cadrul CNAIR mizează și pe lotul 1 al Autostrăzii A0 Sud, însă șansele ca acesta să fie inaugurat în totalitate anul acesta sunt aproape nule. Singura speranță ar fi legată de o deschidere parțială pe segmentul între DN5 și DN4 (13 km) spre final de an, dar și în acest caz speranțele sunt modeste, având în vedere ritmul de lucru al turcilor de la Alsim Alarko. Cel puțin teoretic există speranțe și legate de inaugurarea unui lot de 4,6 km din Autostrada A7, situat lângă Buzău, pe care UMB Tehnostrade ar trebui să îl finalizeze, conform contractului, până în august 2024. Ar fi însă un „cadou” frumos pentru viitorul premier, Marcel Ciolacu, originar din această localitate.
Trăgând linie ajungem la 96 km de autostradă și drum expres cu șanse bune de deschidere. Pentru depășirea bornei de 100 km este însă nevoie de inaugurarea porțiunii dintre DN5 și DN4 din A0 Sud, sau a tronsonului de 4,6 km din A7 de lângă Buzău pentru care UMB nu are nicio obligație.
Sursa foto: Inquam Photos / George Călin
Comentarii