Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Grindeanu dă vina pe constructori pentru întârzierile cu modernizarea căii ferate Brașov – Sighișoara

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 20 octombrie 2022

Întârzieri majore cu lucrările de modernizare a căii ferate Brașov – Sighișoara. În opinia ministrului transporturilor, Sorin Grindeanu, de vină pentru această situație sunt constructorii, care nu au reușit să se mobilizeze suficient de bine. Nu de aceeași părere sunt reprezentanții societății civile.

Demarate oficial în urmă cu doi ani, lucrările pe toate cele trei loturi ale căii ferate Brașov – Sighișoara se află într-un stadiu de sub 20%. Este 100% vina constructorilor, susține ministrul de resort, Sorin Grindeanu.

„Este al doilea certificat negativ pentru cei care lucrează pe acele tronsoane. Urmează rezilierea. În urmă cu 10 ani, veneau niște companii, își deschideau un birou, subcontractau tot și plecau. Încă mai sunt unele. Văd că încă nu au realizat că noi suntem într-o cursă contracronometru în a accesa bani europeni. Nu îmi doresc să reziliez pentru că se pierd câteva luni bune. Nu îmi doresc acest lucru. Vinovată este compania”, a declarat joi, 20 octombrie, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu.

Grindeanu, contrazis de „Pro Infrastructură”

De cu totul altă părere este Asociația Pro Infrastructură. Potrivit reprezentanților ONG-ului, o bună parte din vină pentru această situație este a autorităților, care nu au reușit să rafineze suficient de bine formula de actualizare a tarifelor, astfel încât constructorii să aibă mai mult spațiu financiar.

Reprezentanții API au efectuat la începutul acestei luni o vizită pe două dintre cele trei loturi ale căii ferate Brașov – Sighișoara, realizând și o filmare aeriană.

Potrivit acestora, mobilizarea pe lotul 2 este ceva mai bună, constructorul fiind în curs de asamblare a unuia dintre utilajele care va fora tunelul Racoș-Ormeniș.

„Pe lotul 2 stăm în sfârșit mai bine. Aici avem lucrări de o complexitate fără precedent în istoria căilor noastre ferate: două tuneluri cu galerie dublă, de aproximativ 5 km și 7 km lungime. Portalul Racoș Est al tunelului Racoș-Ormeniș (~7 km) prinde repede formă. S-a livrat 75% din primul TBM („cârtița” care va fora), restul pieselor fiind întârziate de cotele scăzute ale Dunării. Așadar, când arde, Aktor se poate mobiliza (să ții TBM-ul „parcat” costă). Sperăm ca grecii să accelereze și TBM-urile să fie lansate cât mai curând”, au transmis reprezentanții API.

Mult mai rău stau lucrurile pe tronsonul Cața – Sighișoara. Potrivit reprezentanților API, constructorii întâmpină mari probleme din cauza documentației tehnice de slabă calitate pusă la dispoziție de autorități.

„Pe lotul 3 lista problemelor e cât șantierul de lungă, deoarece CFR a pus un proiect cu lacune pe masa constructorului. În mod normal acesta ar trebui să fie (aproape) perfect, iar antreprenorul doar să pună în operă lucrările (FIDIC Roșu). Erorile se traduc în costuri suplimentare de timp și bani pentru noi toți. În Sighișoara încă avem pod în expertiză (îl modernizăm sau îl demolăm?) și firul nou e blocat. La varianta de viteză Vânători abia acum se demolează locuințele expropriate. Astfel avansul Arcada este unul modest față de cum ne-a obișnuit pe alte șantiere. La Archita dealul a luat-o la vale, iar Aktor a înghețat lucrările lungind-o cu reproiectarea timp de un an, procedură tot nefinalizată. În zona tunelurilor de la Beia iar avem reproiectare în curs, deci blocaj. La Paloș blocaj iar, drumul județean nefiind mutat, sarcină a aceluiași constructor”, au explicat reprezentanții API.

Contracte calea ferată Brașov – Sighișoara

Brașov – Cața și Apața – Sighișoara:

Constructor: Asocierea RailWorks (Alstom – Aktor – Arcada – Euro Construct)

Valoare inițială: 3 miliarde lei fără TVA

Lungime: 84 km

Ordin de începere: 16.04.2020

Termen: 4 ani

Stadiu: 16%

Garanție 5 ani

Cața – Apața:

Constructor: Asocierea RailWorks (Alstom – Aktor – Arcada)

Valoare inițială: 2,72 miliarde lei fără TVA

Lungime: 28 km

Ordin de începere lucrări: 03.11.2020

Termen: 4 ani

Stadiu: 11%

Garanție 5 ani

Comentarii