Wednesday, April 24, 2024
Jurnalism corect


FOTO Clotilde Armand cere exproprierea Casei Nicolae Petrașcu / Cui îi revine responsabilitatea întreținerii clădirilor istorice

By Ana Teșcan , in Stirile zilei , at 17 august 2022

Primarul Sectorului 1 al Capitalei, Clotilde Armand, a anunțat că a inițiat procedura de expropriere a Casei Nicolae Petraşcu, monument istoric situat în Piața Romană nr. 1, pentru a-l restaura, reabilita și „reda comunității locale”, se arată într-o postare pe pagina oficială de Facebook a edilului, de miercuri, 17 august. 

În prezent, imobilul se află în proprietate privată, dar conform primarului Clotilde Armand ar urma să fie expropriat pentru cauză de utilitate publică.

Potrivit art. 9 din Ordonanța Guvernului nr. 21/2002 privind gospodărirea localităților urbane și rurale, responsabilitatea reparării, întreținerii și modernizării imobilelor revine proprietarilor, persoane fizice sau juridice, a precizat primarul.

Edilul a anunțat marți, 16 august, că a emis somații către proprietari pentru a restaura imobilul, cu termen de 6 luni. Totodată, Armand a anunțat că, în caz contrar, va depune plângere pentru distrugerea unui monument istoric și va majora impozitul cu până la 500%.

„Majorarea se face în conformitate cu HCLS1 nr. 91/2020 privind aprobarea Regulamentului privind stabilirea condițiilor de majorare a impozitului pe clădirile și terenurile situate pe teritoriul administrativ al Sectorului 1 al Municipiului București”, a mai adăugat Armand.

Cu toate acestea, edilul a decis să inițieze procedura de expropriere, care trebuie acum votată în Consiliul Local și General.

Mai mult, Poliția Locală Sector 1 a identificat în primele șapte luni ale anului un număr de peste 100 de astfel de imobile, a mai precizat primarul Sectorului 1.

Edilul a adăugat în postare un fragment scris de Nicolae Petraşcu despre casa realizată de prietenul său arhitect, Ion Mincu.

„La urmă, Mincu îmi arătă cele două faţade ale casei, atât de frumoase în simplitatea lor. După puţin, se începu construcţia clădirei şi, o vară întreagă, el veni aproape zilnic ca să-i observe mersul. Pe la cinci ceasuri, când trecea soarele spre apus, îl vedeam sosind şi urcând uşor scările de scânduri cu stinghii, bătute în cuie drept trepte, până sus pe schele, unde vorbia cu lucrătorii şi cu antreprenorul, iar după aceea, se aşeza pe treptele de piatră dela statua lui Lascăr Catargiu privind lucrarea în lumina amurgului şi jucând în mintea lui ritmul liniilor ce urmau s’o completeze. Când ea fu gata, îmi păru atât de frumoasă, încât într’o seară, mărturisindu-i, mişcat profund, sentimentul meu, Mincu îmi zise: «Sinceritate pentru sinceritate: este poate singura plată care am avut-o în vieaţă». In adevăr, pentru cine priveşte bine lucrarea aceasta mică, vede în ea o arhitectură aleasă prin proporţiile şi armonia ei. Uşa aceea de fier, nu prea mare, pusă în zidul plin, balconul care o adăposteşte, ferestrele rari şi potrivite, acoperământul frumos inclinat, distanţele dintre ferestre şi bovindovul delicat, sprijinit pe contrafortul de desubt, atât de graţios, ca şi mica colonetă care susţine la spate marginea calcanului de lângă streaşină, sunt elemente atât de fericite şi atât de fericit împreunate, că ele fac din casa aceasta, de o discreţiune mânăstirească, o perlă arhitectonică a Capitalei. În mijlocul celorlalte clădiri ce o înconjoară și care nu spun nimic, ea vorbește o limbă cu un înțeles profund și tainic.”

 

Sursa foto: Facebook / Clotilde Armand

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW