EXCLUSIV Risc major pentru ca Primăria Capitalei să piardă banii europeni pentru autobuze electrice
Primăria Capitalei va pierde, foarte probabil, o parte semnificativă din finanțarea de 57 milioane euro a Uniunii Europene, acordată prin Programul Operațional Regional 2014-2020, pentru achiziția a 100 de autobuze electrice. Termenul limită pentru decontare este 31 decembrie 2023, însă șansele ca livrarea vehiculelor să se facă până la acea dată sunt practic nule. La Primăria Capitalei gravitatea problemei nu pare însă să fie conștientizată.
Lansată în martie 2019 de Primăria Generală, condusă la vremea respectivă de Gabriela Firea, prima licitație pentru achiziția a 100 de autobuze electrice din gama de 12 metri a fost anulată după ce după ce ambele oferte, Bozankaya – Sileo şi un importator al autobuzelor chinezesţi Byd, au fost declarate neconforme. Suma de 219,5 milioane lei fără TVA, prevăzută de municipalitate, a fost insuficientă chiar și pentru producătorii low cost din China și Turcia, acesta fiind de fapt și motivul eșecului.
În martie 2020, administrația Firea a lansat o nouă licitație, repetând greșeala de la prima procedură. Valoarea estimată a achiziției a fost menținută la 219,5 milioane, cele trei oferte depuse, două din Turcia și una de la un importator de tractoare, fiind declarate neconforme și licitația anulată.
În aprilie 2022, PMB a anulat și cea de-a treia, organizată de administrația Nicușor Dan. Pentru această licitație municipalitatea alocase estimativ 304,6 milioane lei fără TVA, cu 85 milioane lei mai mult față de primele două proceduri, ocolite de marii producătorii. Chiar și așa, au fost depuse doar oferte neconforme, de vină fiind o condiție extrem de restrictivă impusă prin caietul de sarcini – echiparea autobuzelor atât cu baterii, cât și cu supercondensatori, într-o formulă care să fie deja omologată.
A patra încercare
Primăria Capitalei a relansat pe 16 iunie licitația pentru achiziția a 100 de autobuze electrice. Valoarea estimată a contractului a fost menținută la 304,6 milioane lei fără TVA iar condiția legată de condensatori a fost eliminată.
Pe 19 decembrie, instituția condusă de Nicușor Dan a desemnat câștigătoare firma Karsan din Turcia. Cu toate acestea, contractul nu a putut fi încheiat deoarece Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a admis o contestație depusă de BMC Truck and Bus, un producător din Turcia care deține și o unitate de asamblare în Ciorogârla, județul Ilfov. Karsan nu a fost însă de acord și a atacat decizia CNSC la Curtea de Apel București. Primul termen stabilit de instanță este pe 15 martie.
Banii europeni, aproape pierduți
Capitala României riscă însă să plătească cu vârf și îndesat toată această serie de erori. Într-un răspuns transmis de la solicitarea Mainnews.ro, Ministerul Dezvoltării a confirmat că termenul limită pentru efectuarea plăților în cadrul POR 2014-2020 este 31 decembrie 2023.
„Din perspectiva POR 2014-2020, cheltuielile sunt eligibile dacă sunt efectuate în condițiile Regulamentului UE 1303/2013, respectiv dacă au fost suportate de beneficiar și plătite până la 31 decembrie 2023”, au transmis reprezentanții Ministerului Dezvoltării.
În acest moment, dacă Curtea de Apel dacă nu modifică decizia primei instanțe, Primăria Capitalei va trebui să efectueze o nouă rundă de evaluare a ofertelor. După desemnarea unui nou câștigător sau menținerea actualului, firmele participante vor avea din nou posibilitatea să conteste decizia. Cu alte cuvinte, este puțin probabil ca PMB să încheie contractul mai devreme de jumătatea acestui an.
Presați de termenul limită impus de POR 2014-2020, responsabilii din PMB au stabilit prin Caietul de Sarcini termene de livrarea extrem de scurte. Primul autobuz ar trebui să ajungă în a 11-a lună de la semnarea contractului, urmând ca alte trei loturi de câte 33 de autobuze să fie aduse în lunile 12, 13 și 14.
Coroborând cu stadiul în care se află procedura de atribuire putem trage concluzia că niciun autobuz nu va sosi până la 31 decembrie 2023. PMB va putea deconta probabil o sumă de bani reprezentând avansul pentru autobuze, însă doar dacă încheie contractul în acest an.
În opinia reprezentanților Ministerului Dezvoltării, o variantă pentru continuarea proiectului ar fi etapizarea (fazarea) acestuia în cadrul Programului Regional București – Ilfov 2021-2027.
„În opinia noastră proiectul poate fi etapizat în condițiile și cu respectarea prevederilor Regulamentului UE 1060/2021 și a Orientărilor CE referitoare la încheierea programelor operaționale, în cadrul Programului Regional București – Ilfov gestionat de ADR București Ilfov în calitate de Autoritate de management”, au transmis reprezentanții Ministerului Dezvoltării.
La Primăria Capitalei gravitatea problemei nu pare însă să fie conștientizată. Întrebați despre modalitățile prin urmează să fie finanțată achiziția de autobuze electrice, reprezentanții instituției ne-au comunicat că ofertanții la actuala licitație sunt stimulați printr-un factor de evaluare să propună termene mai reduse de livrare. Cu alte cuvinte, cel puțin la nivel declarativ, aceștia încă speră ca toate cele 100 de autobuze să fie livrate în doar câteva luni, ceea ce este imposibil.
„Chiar dacă graficul de livrare din documentația de atribuire face referire la faptul că toate autobuzele vor fi livrate în termen de maxim 14 luni de la semnarea contractului, autoritatea contractantă a stabilit un factor de evaluare privind capabilitatea de livrare a ofertantului – în sensul în care punctajul va fi oferit în funcție de ofertantul care livrează cel mai repede tot lotul de autobuze.
Având în vedere faptul că procedura nu este finalizată, nu putem oferi informații despre graficul de livrare asumat de către ofertanți”, a transmis Primăria Capitalei.
Comentarii