Saturday, October 1, 2022
Jurnalism corect


EXCLUSIV Compania de drumuri încearcă să șteargă urmele rezilierii lotului 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 11 iunie 2020 Etichete: , , , ,

În urma rezilierii contractului pentru lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva la un stadiu fizic al lucrărilor de 98% fără nicio explicație plauzibilă, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) încercă să probeze cu orice chip faptul că ruperea acordului s-a făcut în mod legal, după ce constructorul spaniol Comsa a dat statul român în judecată iar premierul Ludovic Orban a trimis Corpul de control pentru a investiga această chestiune. În acest sens, CNAIR a lansat o licitație de 1,65 milioane de lei pentru „Investigatii geotehnice si monitorizare inclinometrie/ piezometrie – Autostrada Lugoj – Deva, lot 3”. 

Bani aruncați pe nimic

Gruparea Răzvan Cuc – Ștefan Ioniță – Sorin Scarlat nu se lasă, în contextul în care premierul Orban a trimis Corpul de control la CNAIR pentru a verifica rezilierea contractului pentru lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva. Astfel, Ștefan Ioniță, actualul director CESTRIN, a lansat o licitație pentru un studiu prin care vrea să demonstreze că autostrada are mari probleme de calitate, motiv pentru care, consideră Ioniță, denunțarea înțelegerii cu spaniolii de la Comsa s-a făcut legal. Cu toate acestea, o asemenea idee este lipsită de orice fundament logic, pentru că orice eventuale defecțiuni ar fi trebuit remediate de constructor, nu de statul român.

Cum s-a petrecut rezilierea

Vara anului 2019 a fost una fierbinte pentru toți oamenii implicați în zona infrastructurii. Singurele sectoare de autostradă care puteau fi deschise în acel an, loturile 3 și 4 de pe Autostrada Lugoj – Deva, erau aproape de punerea în folosință. În acest context, a apărut în scenă ministrul Răzvan Cuc, însoțit de omul pe care tocmai îl numise în fruntea CNAIR, Sorin Scarlat, apropiat al fostului director Ștefan Ioniță.

Răzvan Cuc începe să facă vizite pe șantier din ce în ce mai dese. Laudă progresul constructorului „român” de pe lotul 4 și critică furibund „străinii” de pe lotul 3. La data de 14 august, când era programată inaugurarea ambelor loturi, stupoare. CNAIR nu face recepția pentru lotul 3, cu toate că firma care oferea consultanță recomandase asta cu puțin timp înainte. Ministrul invocă „grave” probleme pentru lotul 3, dar nu prezintă nicio probă, în schimb solicită constructorului creșterea perioadei de garanție de la 4 la 10 ani ca o „dovadă” că șoseaua este bine făcută. Comsa nu acceptă acest lucru pentru că ar fi implicat costuri suplimentare care probabil le-ar fi înghițit tot profitul firmei pentru această lucrare.

Pe data de 28 august CNAIR reziliază contractul, iar statul român pierde toată garanția pentru acest sector de autostradă.

„La 16 zile de când tronsonul de 21 km aflat la un procent fizic de 99% putea fi dat în trafic, ministrul Cuc și executanții lui din CNAIR au persistat în șantajarea constructorului și obligarea acestuia de a accepta o extindere a garanției tuturor lucrărilor de la 4 la 10 ani, neluând în calcul în niciun moment deschiderea autostrăzii,”   a scris Asociația Pro Infrastructură pe Facebook, după reziliere.

Crăpătura „expertizată” cu pixul și ruleta

Atacați pe mai multe fronturi  de societate civilă și constructor, care se adresează Ministerului de Externe din Spania, oficialii statului răspund, profitând și de naivitatea presei, prin publicarea unor fotografii cu crăpături apărute la autostradă. Acest lucru în opinia lor ar fi trebuit să fie dovada insurmontabilă a faptului că rezilierea s-a făcut în mod legal și era absolut necesară.

Trecând peste faptul că acele fisuri, care în opinia experților nu reprezentau în niciun caz o defecțiune neobișnuită pentru un proiect de asemenea dimensiuni, și care nu se aflau pe secțiunea care ar fi urmat să fie dată în folosință, un minim raționament logic ne spune că ele ar fi trebuit remediate de constructor, iar nu de statul român.

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
    MainNews

    FREE
    VIEW