EXCLUSIV După reluarea circulației pe calea ferată București – Giurgiu, trenurile internaționale și marfarele vor ocoli prin Videle cel puțin încă 4 ani
La aproape 20 ani de la prăbușirea podului de la Grădiștea, circulația pe calea ferată București – Giurgiu va fi reluată, cel mai probabil în luna iunie. Cu toate acestea, trenurile internaționale de călători, inclusiv celebrul Orient Expres, și cele de marfă vor ocoli în continuare prin Videle, județul Teleorman, din cauza unei probleme la terasament, potrivit informațiilor oferite în exclusivitate de către Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, pentru Mainnews.ro.
Circulația feroviară pe calea ferată București – Giurgiu, cea mai veche cale ferată construită în Țările Române, este suspendată din anul 2005, atunci când podul de la Grădiștea s-a prăbușit în urma unei viituri. De-a lungul timpului s-a speculat că de vină pentru acest eveniment ar fi fost anumite excavații care s-ar fi făcut la piciorul podului, însă autoritățile nu au investigat niciodată serios această pistă.
Lucrările necesare reluării circulației trenurilor pe acest traseu au fost amânate ani la rând, motivul principal fiind legat de faptul că responsabilii din Ministerul Transporturilor au insistat asupra realizării unui nou pod de mari dimensiuni, care să permită pe viitor navigația pe râul Argeș, în detrimentul altor variante mai ieftine și mai ușor de realizat.
În prezent, cele câteva trenuri care ajung într-o zi de la București la Giurgiu și de la Giurgiu la București sunt nevoite să facă un ocol prin Videle, județul Teleorman, însă călătoria ajunge să dureze în jur de 3 ore. Evident, în atare condiții, cei mai mulți dintre cetățeni aleg microbuzul, cu care călătoria durează în jur de o oră.
Se reia circulația pe cea mai veche cale ferată construită în Țările Române
Drumul de fier și-ar putea însă reintra în drepturi din acest an. Încheiat în 2020 cu firma austriacă Porr, contractul pentru construirea unui nou pod la Grădiștea și reabilitarea infrastructurii feroviare se apropie de final. Constructorul a ajuns cu execuția la peste 95%, iar în aceste zile lucrează pentru montarea șinei pe podul principal.
Testele ar trebui să demareze în luna mai, iar dacă nu vor apărea probleme, trenurile cu călători vor fi puse în circulație în luna iunie, cu aproape un an întârziere față de termenul inițial.
Trenurile internaționale și marfarele vor ocoli în continuare prin Videle
Cu toate acestea, trenurile de marfă și trenurile internaționale de călători și garniturile de marfă nu vor putea circula prea curând pe această linie. Potrivit informațiilor oferite pentru Mainnews.ro de către Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, circulația se va face doar cu automotoare, nu și cu trenuri formate din locomotivă și vagoane. Același lucru ni l-au transmis și reprezentanții CFR Infrastructură.
Motivul este legat de faptul că, în zona localității Daia, situată în apropiere de municipiul Giurgiu, terasamentul este slăbit și au fost impuse restricții.
„Este vorba de o zona de teren slăbit (lângă localitatea Daia, aproape de Giurgiu). Proiectul la Faza a 2-a prevede un viaduct care sa elimine aceasta problema. Până atunci redeschiderea circulației se face cu restricție de tonaj pe osie si tonaj total. Astfel atât trenurile de calatori formate din locomotiva si vagoane cat si cele de marfa sunt programate pe ruta București – Videle – Giurgiu. Pe București Progresu – Giurgiu vom circula cu Săgeți Albastre si alte automotoare similare pana la finalizare Faza a 2-a”, ne-a transmis Ionuț Săvoiu.
Urmează modernizarea
După finalizarea acestor lucrări, calea ferată București – Giurgiu ar urma să intre într-un proces de modernizare, astfel încât trenurile să poată circula cu până la 120 km/h. Investiția, estimată la 500 milioane de euro, a fost aprobată în luna octombrie 2023 de Comisia Europeană și urmează să fie scoasă la licitație.
Aceasta presupune reabilitarea liniei Progresu – Jilava – Vidra, reabilitarea liniei Comana – Giurgiu Nord – Giurgiu Frontieră, electrificarea întregului tronson și dublarea liniei Daia – Frătești, în lungime de 4,2 km.
Potrivit actualului calendar de realizare, termenul de realizare este 2028. Prin urmare, dacă nu vor apărea alte întârzieri, abia atunci trenurile internaționale și cele de marfă vor putea circula pe calea ferată București – Giurgiu.
Comentarii