Sunday, May 22, 2022
Jurnalism corect


De ce sună românii la 112: „Am o căpușă pe piele”, „Mă doare capul”/ STS: În ultima lună au fost efectuate 438.532 apeluri abuzive

By Madalina Balaceanu , in Stirile zilei , at 28 august 2019 Etichete: , , , , ,

În urma tragediei din Caracal, unde Alexandra Măceșanu a sunat de trei ori la 112, dar a fost tratată cu indiferență de către operatori, s-au înmulțit semnificativ apelurile false. Potrivit Serviciului de Telecomunicații Speciale, între 26 iulie-25 august au fost efectuate 438.562 de apeluri abuzive. Majoritatea persoanelor, în glumă sau vrând să ascundă ceva, sună la urgențe spunând că sunt sechestrate, lipsite de libertate sau răpite.

Potrivit Inspectoratului General al Poliției Române, pe lângă glume, cazurile în care se reclamă sechestrare, răpire impun resurse foarte multe, fiindcă autoritățile tratează situațiile ca pe un caz real, neștiind că este un apel fals. În acel moment, se mobilizează zeci de polițiști, procurori, timpul de intervenție în cazurile în care este nevoie cu adevărat de autorități fiind afectat.

Autoritățile, mobilizate 6 ore pentru o farsă

Unul dintre cazurile cunoscute este cel al adolescentei de 16 ani, care a sunat la 112 pe 23 august și a reclamat că este sechestrată într-un apartament din București. După 6 ore de căutări, timp în care ministrul interimar al Internelor spune că nu a putut fi găsită fiindcă era în continuă mișcare, fata a declarat că a fost o farsă. Ulterior, primarul Sectorului 6, Gabriel Mutu, a menționat că fata a sunat din răzbunare pentru partenerul său, după o discuție în contradictoriu.

IGPR: O femeie a reclamat că este sechestrată, doar ca să se ascundă de concubin, căruia îi sustrase portofelul

Tot un caz grav s-a petrecut la Sibiu, unde un bărbat a sunat la 112 reclamând că partenera sa i-a sustras portofelul. În aceeași zi, în jurul orei 14:00, tatăl femeii a sunat la 112, spunând că fiica sa ar fi victima unei infracțiuni de lipsire de libertate. 30 de polițiști s-au mobilizat pentru a o căuta, iar când a fost găsită, în apartamentul unui bărbat, se afla în afara pericolului.

„Existența mesajelor emise de către presupusa victimă către mai multe persoane prin care se urmărea dovedirea unor fapte de natură penală, dar nereale, precum și existența unei stări de pericol în care acesta s-ar fi aflat, erau practic încercări de a-și crea o apărare față de concubinul său căruia i-a sustras portofelul.

Având în vedere aspectele constatate, femeia este cercetată penal de către polițiștii Serviciului Investigații Criminale Sibiu sub aspectul săvârșirii infracțiunii de inducere în eroare a organelor judiciare„, a explicat IGPR.

De asemenea, duminică, peste 20 de polițiști și jandarmi au căutat, timp de aproape 12 ore, o adolescentă de 17 ani, din Caracal, care a sunat la 112 și a spus că este sechestrată într-o locuință din municipiu, tot în spirit de glumă. Fata nu și-a dat datele personale.

IGPR: Să nu ne jucăm cu viața și sănătatea semenilor!

Nu este vorba doar despre utilizarea resurselor Poliției, banii cheltuiți. Este vorba despre timpii care se pierd pentru intervențiile reale, unde oamenii chiar au nevoie de ajutor.

„Fac un apel de urgență pentru numărul de urgență 112. Să nu ne jucăm cu viața și cu sănătatea semenilor! Într-o zi, este posibil să avem noi nevoie de ajutor.”, a declarat Adina Maftei din cadrul IGPR.

„Sună la Ambulanță spunând că au o căpușă pe piele”

Totodată, multe persoane, sună excesiv la 112 cerând ambulanța, pentru non-urgențe. Surse din interiorul Serviciului de Ambulanță au declarat pentru mainnews.ro că un bărbat a sunat și a chemat ambulanța fiindcă „are o unghie încarnată și îl doare rău piciorul”. O altă persoană a sunat reclamând că o doare foarte tare capul și are febră.

Problema este că oamenii nu știu că dacă ar spune că nu este o urgență, există și consultații la domiciliu, unde o echipă s-ar putea deplasa și să consulte persoana acasă. Pacienții exagerează motivul de solicitare, iar la final se dovedește că nu este o urgență.

De asemenea, mai este acea categorie de persoane care se duc la Unitatea Primiri-Urgențe dintr-un spital și văzând că este aglomerat, ies din instituție, și sună ambulanța în mod public, de la poarta spitalului sau de la 100 de metri, spun sursele consultate.

„Când apare un caz real, resursele fiind limitate, riști să nu ai ce trimite la urgență”

Potrivit sursei citate, mai sunt și acele persoane care sună în mod repetitiv, în fiecare zi. Există un număr de 25 de persoane care cheamă în mod abuziv salvarea. Un bărbat sună de 17 ori pe zi, acuzând diferite probleme medicale. Deși nu i se trimit mașini, fiindcă paramedicii s-au obișnuit și știu ca nu are probleme grave, el continuă să sune, ținând astfel linia ocupată.

Aceste persoane care sună abuziv la 112, consumă niște resurse care ar trebui să meargă la urgențe, iar când apare cu adevărat un caz real, resursele fiind limitate „riști să nu ai ce trimite la urgență”, explică medicii.

„Numărul total al apelurilor la Serviciul 112, în perioada ianuarie – iulie 2019, a fost de 6.716.129, dintre acestea 3.216.111 fiind apeluri non-urgente”, a anunțat Serviciul de Telecomunicații Speciale.

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
    MainNews

    FREE
    VIEW