Saturday, August 24, 2019
Jurnalism corect


Cum sunt instruiți operatorii 112: Sunt evaluate aptitudinile intelectuale și trăsăturile de personalitate/ Condiții mai puțin drastice la Poliție

By Madalina Balaceanu , in Justitie Stirile zilei , at august 13, 2019 Etichete: , ,

Apelul la 112 al Alexandrei Măceșu, una dintre fetele care se presupune că ar fi fost ucise la Caracal, a scos în evidență lipsa de pregătire și de empatie a operatorilor care preiau situații de urgență. În acest context, Guvernul a anunțat schimbări pentru o mai bună funcționare a serviciului de urgență. Sunând de trei ori la 112, fata a fost tratată cu indiferență atât de operatorul STS, cât și de polițistul care a preluat apelul. Mainnews.ro a cerut STS și Poliției Române să comunice cum sunt pregătiți cei care lucrează în sistemul de urgență.

Operatorii STS intră în serviciul de operare în urma unui examen. Se testează atenția, memoria și echilibrul emoțional

Potrivit STS, perioada de instruire a operatorilor 112 este de minimum 8 săptămâni, fiind împărțită în două etape, una de însușire a cunoștințelor teoretice și una de activități practice.

„Pregătirea continuă face parte din dezvoltarea constantă a abilităților operatorului, conform planurilor de instruire realizate la nivel național și include prelucrarea/reprelucrarea procedurilor, noilor facilități tehnice și operaționale ale aplicațiilor, modul de acțiune conform protocoalelor de alertare, modul de cooperare cu agențiile de intervenție și analiza monitorizării calității operării”, menționează STS în răspunsul transmis mainnews.ro.

După perioada de instruire, personalul STS care va opera în Sistemul 112 va susține un examen, în urma căruia va putea intra în serviciul de operare. Intrarea efectivă se realizează numai în urma promovării acestui test.

Citeste si:  Curtea Constituțională din Republica Moldova a anulat decizia de invalidarea a Guvernului Maia Sandu

În momentul în care operatorul primește un apel de urgență, el va localiza evenimentul prin achiziția datelor referitoare la adresa și potrivit informației de localizare a apelantului din rețelele de telefonie, obținerea datelor personale ale apelantului/victimei, stabilirea responsabilităților pentru soluționarea evenimentului semnalat conform indexului de incidente, apelează și transferă fișa de caz dispeceratelor de urgență ale agențiilor specializate de intervenție (Poliție, Ambulanță, ISU, SMURD, Jandarmerie, Salvamont etc.).

După transferul apelului către dispecerii agențiilor specializate de intervenție, planificarea și gestionarea operațiunilor aferente intervenției de urgență revine acestora:

„După preluarea urgenței, fiecare dispecerat de urgență poartă responsabilitatea aplicarea planurilor proprii de acțiune implementate în Sistemul 112“, se arată în art. 8 din Metodologia privind cooperarea agențiilor specializate de intervenție în cazul urgențelor primite prin Sistemul național unic pentru apeluri de urgență.

„Persoanele care sunt testate pentru încadrarea ca operator 112 sunt supuse unei examinări profesionale și unei examinări psihologice care evaluează aspecte ce țin de aptitudinile intelectuale (atenție, memorie, flexibilitate mentală-inteligență) și trăsăturile de personalitate (echilibru emoțional, abilități de comunicare verbală, rezistență la stres. Este asigurată permanent consiliere psihologică pentru operatorii 112”, a mai precizat STS.

Cum sunt instruiți polițiștii care preiau apelurile

În ceea ce privește formarea agenților de poliție încadrați în structurile de dispecerat, aceștia sunt absolvenți ai școlilor de agenți ale Poliției Române sau încadrați din sursă externă. În cazul celor care urmează cursurile școlilor IGPR, începând cu anul de învățământ 2009/2010, în documentele de învățământ, la modulul Realizarea intervenției polițienești, au fost introduse teme specifice domeniului dispecerat/personal de serviciu/apeluri de urgență:

Citeste si:  UPDATE Apel la 112: O tânără a reclamat că este ținută cu forța într-un apartament/Tânăra a declarat că a fost o farsă

• Modul de acţiune în cazul evenimentelor semnalate prin apelurile de urgenţă;
• Intervenţia în cazul evenimentelor semnalate prin SNUAU 112;
• Intervenţia în cazul declanşării acţiunii „NĂVODUL”;
• Executarea intervenţiei în cazul evenimentelor semnalate prin SNUAU 112;
• Întocmirea Fişei faptei sesizate prin SNUAU 112.

Polițiștii care sunt încadrați direct sau prin transfer din instituțiile publice de apărare și securitate națională, cu studii corespunzătoare cerințelor postului, vor urma cursuri de inițiere în carieră.

„Cursul pentru inițierea în carieră se organizează și se desfășoară de către instituțiile de formare profesională specializate din structura inspectoratelor generale/similare, de către Institutul de Studii pentru Ordine Publică și centrele de perfecționare a pregătirii personalului”, potrivit unui răspuns al Poliției Române remis mainnews.ro.

Formarea profesională continuă se realizează prin:
a) Cursul pentru schimbarea specialității sau a profilului de muncă, care se organizează în cel mult un an de la producerea schimbării, sub coordonarea unităților aparatului central al MAI,

b) Alte cursuri şi programe formative necesare îndeplinirii atribuţiilor postului, desfăşurate în ţară sau în străinătate. Participarea la un program de formare profesională continuă organizat de instituţiile de formare profesională specializate pentru categoria altor cursuri necesare îndeplinirii atribuţiilor postului se realizează în strânsă legătură cu ocupaţia şi cerinţele de ocupare ale postului şi se centrează pe obţinerea de competențe profesionale aplicabile la locul de muncă.

Citeste si:  Președintele Klaus Iohannis a semnat decretul de revocare din funcție a Ecaterinei Andronescu

„De asemenea, sunt organizate, în cadrul instituţiilor de formare profesională ale Poliției Române, stagii de pregătire pentru specializarea/perfecționarea personalului, care au ca scop actualizarea cunoștințelor aferente domeniului de activitate”, a menționat Poliția Română.

IGPR susține că la Centrul de Formare și Perfecționare a Polițiștilor „Nicolae Golescu” Slatina, începând cu anul 2012, au fost organizate și desfășurate anual programe de formare profesională continuă în specialitatea dispecerat/personal de serviciu/apeluri de urgență, iar cea mai recentă activitate de pregătire a polițiștilor din sistemul de urgență a avut loc în perioada octombrie-decembrie 2018.

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    MainNews

    FREE
    VIEW