Contraperformanță a companiei de drumuri: Din 2019 tot încearcă să finalizeze o licitație pentru 17 km de autostradă
Declanșată în iunie 2019, pe vremea când în fruntea Ministerului Transporturilor se regăsea Răzvan Cuc (PSD), licitația pentru proiectarea și execuția lotului 1 al Autostrăzii A0 Centura București Nord nu este finalizată nici în ziua de astăzi, la mai bine de trei ani.
Noul inel de centură al Capitalei, construit la profil de autostradă, va avea 100,7 km și este împărțit în două secțiuni, nord și sud. Dacă pe secțiunea de sud, după mai multe tergiversări, lucrările au demarat pe toate cele trei loturi, pe cea de nord lucrurile nu stau la fel de bine. Doar pe lotul 2 sunt începute lucrările, iar lotul 4 se află în proiectare. Loturile 1 și 3 nu au constructori desemnați, licitațiile nefiind finalizate.
Birocrația ține pe loc România
Incapacitatea cronică de a implementa proiecte de către instituții au făcut în ultimii ca România să piardă sute de milioane euro, bani pe care Uniunea Europeană i-a pus la dispoziția țării noastre pentru recuperarea decalajelor de dezvoltare. Emblematic pentru această chestiune este lotul 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva, unde statul este cât pe ce să piardă și a doua finanțare europeană.
Fiind un proiect relativ nou, care poate fi fazat pe exercițiul financiar următor, Autostrada A0 Centura București nu a ajuns încă într-o astfel de situație, însă atât timp cât transportatorii vor fi nevoiți să traverseze orașul pe actuala centură sau pe arterele centrale, orașul va rămâne departe de atingerea potențialului său de dezvoltare.
O situație cu totul anormală este legată de lotul 1 (DJ 601A – Corbeanca) al A0 Nord. Licitația a fost demarată în iunie 2019 și nici până în ziua de astăzi nu este finalizată, deși prin fruntea ministerului de resort s-au perindat nu mai puțin de patru miniștri – Răzvan Cuc, Lucian Bode, Cătălin Drulă și Sorin Grindeanu.
În aprilie 2021, la aproape doi ani de la publicarea pe SEAP a anunțului, CNAIR a desemnat câștigătorul licitației pentru cei 17,5 km de autostradă. Este vorba de firma Nurol Insaat din Turcia. Decizia a fost imediat atacată în instanță de italienii de la Impresa Pizzarotti, care aveau să aibă câștig de cauză, responsabilii din CNAIR fiind nevoiți să reevalueze ofertele.
Pe 21 octombrie 2021, firma Impresa Pizzarotti a fost stabilită câștigătoare, însă procedura a fost din nou contestată în instanță, CNAIR fiind din nou obligată la reevaluarea ofertelor.
Zece luni mai târziu, pe 9 august 2022, compania de drumuri a desemnat din nou firma din Italia câștigătoarea licitației, însă și de această dată decizia a fost contestată de către grecii de la Intrakat, astfel că, deocamdată, nu poate fi semnat contractul.
Sursa foto: Inquam Photos / George Călin
Comentarii