Friday, November 29, 2024
Jurnalism corect


Contractul privind legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Otopeni, încheiat de Metrorex / Directoarea Miclăuș nu știe cât va dura o călătorie 

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 2 mai 2023 Etichete: , , ,

Metrorex a încheiat marți, 2 mai, cu Asocierea Gülermak (Turcia) – Somet (România) contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor la structura de rezistență a Magistralei 6 de metrou Tokyo – Aeroport Otopeni. Întrebată de Mainnews.ro despre durata unei călători cu metroul pe M6, directorul Metrorex, Mariana Miclăuș, nu a putut oferi un răspuns. 

Valoarea contractului este de 1,27 miliarde lei, fără TVA. Sursele de finanțare ale contractului sunt asigurate de la bugetul de stat și un împrumut acordat de Agenția Japoneză de Cooperare Internațională (JICA).

Durata contractului este de 4 ani, adică până în anul 2027. Tot atunci Metrorex speră să și inaugureze Magistrala 6, însă pentru ca acest lucru să se întâmple este nevoie să finalizeze cât mai rapid licitațiile pentru lucrări la finisaje, sistemele de siguranță și automatizare, respectiv 12 trenuri de metrou.

Metrou de la Gara de Nord la Aeroport

Magistrala M6 este împărțită în două secțiuni, între 1 Mai și Stația Tokyo (Complex Băneasa), respectiv de la stația Tokyo (Complex Băneasa) până la Aeroportul Otopeni.

Prima secțiune va avea o lungime de 6,6 km și va avea șase stații. Contractul a fost semnat, în martie 2022, cu turcii de la Alsim Alarko, termenul de realizare fiind de 4 ani. Valoarea înțelegerii este de 1,2 miliarde lei fără TVA.

Secțiunea de nord, Tokyo – Aeroport Otopeni, a Magistralei 6 de metrou, are un traseu de 7,6 km și șase stații: Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Brătianu și Aeroport Otopeni.

Durata călătoriei, o enigmă

Traseul este aproape similar cu cel a liniei de cale ferată, Gara de Nord – Aeroport Henri Coandă, inaugurată în 2020. Durata unei călători cu trenul variază între 20 și 25, însă că minime investiții aceasta ar putea să scadă, la fel și intervalul de succedare a trenurilor, în prezent de 40 minute. În aceste condiții, nu este deocamdată foarte clar cât de atractivă va fi călătoria cu metroul pe această rută.

Întrebată de Mainnews.ro despre durata unei călători cu metroul de la Aeroportul Henri Coandă până la Gara de Nord, respectiv Piața Unirii, directorul Metrorex, Mariana Miclăuș, nu a putut oferi un răspuns.

„Vom stabili la finalizarea Magistralei 6. Viteza comercială a trenurilor este de 36 km/h. O să facem calculele și vom stabili care va fi timpul de deplasare”, a declarat Mariana Miclăuș.

Proiectul, desființat de experții BEI

Promisă în ultimii 30 de ani de majoritatea partidelor ajunse la putere, proiectul liniei de metrou dintre Complexul Băneasa și Aeroportul Otopeni are numeroase probleme. Conform unui raport al Băncii Europene de Investiții, intrat în posesia HotNews, proiectul nu este viabil din punct de vedere economic și nu ține cont de planurile de dezvoltare ale Aeroportului.

Principalele probleme semnalate de experții BEI:

– O densitate redusă populației și a locurilor de muncă de-a lungul traseului magistralei M6 (după stația Tokyo), care duce la un număr relativ redus de călători prognozat;

– Costuri mari de investiție aferente soluției alese, aceea de a se construi un metrou subteran;

– Rata de rentabilitate economică recalculată pentru sectorul de nord al magistralei M6 este de 0,17%. Astfel, costurile mari de investiție și operare nu sunt justificate de beneficiile generate.

În plus, analiza BEI-PASSA identifică o serie de riscuri care pot avea un impact negativ asupra valorilor investiției, precum și asupra traficului prognozat în studiul de fezabilitate inițial, precum:

– Legătura feroviară existentă între aeroportul Henri Coandă și Gara de Nord;

– Planurile de dezvoltare a aeroportului, care prevăd construcția unui nou terminal în partea de est a pistelor de aterizare, ceea ce induce un grad mare de incertitudine în prognoza traficului de călători de pe secțiunea nord a magistralei M6;

– Creșterea costurilor de construcție dintre 2017 și momentul actual, precum și evoluția acestor costuri în anii următori, generează un risc semnificativ ca valorile prognozate pentru investiție să depășească valoarea din SF inițial.

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii