Consiliul Elevilor, replică pentru ministrul Cîmpeanu: Structura anului școlar necesită propuneri concrete, nu doar declarații publice!
Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) a criticat joi, 10 februarie, faptul că până la acest moment nu a fost lansată o propunere de structură pentru anul şcolar viitor şi solicită Ministerului Educaţiei să urgenteze procesul de elaborare a unei propuneri concrete. Reacția vine după ce ministrul Educației a declarat miercuri, 9 februarie, că ia în calcul să introducă două noi vacanțe în structura anului școlar 2022-2023.
„Structura anului școlar necesită propuneri concrete, nu doar declarații publice! (…) Propuneri concrete menite să urmărească stabilizarea structurii anului şcolar şi să răspundă la nevoile reale ale elevilor, în aşa fel încât ea să poată fi discutată cu partenerii de dialog social în cel mai scurt timp”, au transmis elevii, joi, într-un comunicat de presă.
În acest context, CNE solicită ca anul școlar să înceapă în prima zi de luni a lunii septembrie și să se încheie în prima zi de vineri a lunii iunie.
„În cursul acestei săptămâni, ministrul educației, Sorin Cîmpeanu, a prezentat în spațiul public o serie de ipoteze luate în calcul de Ministerul Educației în stabilirea structurii anului școlar 2022-2023, care ar presupune, pe de-o parte, modificarea perioadelor alocate cursurilor, prin introducerea unei vacanțe în luna octombrie și reintroducerea vacanței din luna februarie, cunoscută drept vacanța intersemestrială și, pe de altă parte, modificarea numărului de zile de școală.
(…) Readucem în discuție poziția exprimată în anii trecuți și solicităm ca anul școlar să înceapă în prima zi de luni a lunii septembrie și să se încheie în prima zi de vineri a lunii iunie, pentru a evita disconfortul termic accentuat și resimțit de toți actorii implicați în procesul instructiv- educativ, care se resimte în timpul verii, ținând cont de faptul că majoritatea unităților de învățământ nu dispun de instalații de climatizare”, arată sursa citată.
Totodată, Consiliul atrage atenția asupra faptului că structura anului școlar nu trebuie să se muleze pe dorințele operatorilor din turism, ci viceversa.
„Educația reprezintă o piatră de temelie a oricărui stat, fiind necesar ca nevoile sistemului educațional și interesele elevilor să primeze în fața celor ale operatorilor din industria sporturilor de iarnă, evitând astfel adoptarea unor măsuri într-o logică strict afaceristă.
Indiferent de modul de împărțire al anului școlar, ne dorim o structură echilibrată a acestuia, în care diviziunile să fie aproximativ egale din punct de vedere al numărului de săptămâni de cursuri și solicităm cu fermitate Ministerului Educației să cheme la consultări reprezentanții elevilor, părinților și profesorilor pentru a identifica o structură echitabilă a anului școlar. Experiențele trecutului ne arată că deciziile care nu răspund cu adevărat nevoilor din teritoriu nu fac altceva decât să adâncească problemele cu care elevii, profesorii și părinții se confruntă zi de zi”, mai adaugă sursa citată.
„Foarte puțin timp ne mai desparte de momentul adoptării structurii anului școlar 2022-2023, iar Ministerul Educației nu trebuie să mai amâne niciun moment demararea consultărilor cu partenerii de dialog social pe marginea acestei spețe. Așteptăm cu interes din partea decidenților o propunere concretă și asumată, care să asigure predictibilitate, echitate și echilibru, caracteristici esențiale pentru o structură centrată cu adevărat pe elev și pe nevoile acestuia, așa cum ne place să o caracterizăm”, a declarat Robert Avram, președintele interimar al Consiliului Național al Elevilor, citat în comunicat.
Context
Sorin Cîmpeanu a declarat, miercuri, că a propus ca anul școlar 2022 – 2023 să înceapă pe 5 septembrie și să se încheie pe 16 iunie. Vacanța de iarnă ar urma să fie între 22 decembrie și 8 ianuarie, iar cea de Paște între 7-18 aprilie. Ministrul Educației a punctat că ia în calcul să introducă două noi vacanțe, de câte o săptămână, în toamnă și în iarnă.
Foto: Inquam photos/ Octav Ganea
Comentarii