Sunday, May 19, 2024
Jurnalism corect


Consiliul Concurenţei: Războiul din Ucraina a afectat puternic piaţa de energie europeană

By Stratulat Anca , in Stirile zilei , at 25 ianuarie 2024 Etichete: ,

Conform declarațiilor președintelui Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, conflictul din Ucraina a avut un impact semnificativ asupra pieței energetice europene, determinând intervenția statului pentru a sprijini atât populația, cât și industria în fața creșterilor semnificative de prețuri. Chirițoiu afirmă că prețurile au înregistrat o scădere ulterioară, iar necesitatea intervenției statului nu mai este justificată. În plus, conform unei anchete sectoriale desfășurate de Consiliul Concurenței privind piața gazelor naturale, dereglementarea pieței de furnizare de gaze a adus beneficii consumatorilor, relatează news.ro.

”Dereglementarea pieţei de furnizare de gaze naturale pentru clienţii casnici, începută în vara lui 2020, a condus la apariţia unor oferte atractive pentru clienţii români, atât din perspectiva preţurilor reduse, cât şi din cea a pachetelor oferite (oferte combinate pentru gaze naturale, energie electrică, servicii conexe). Criza energetică, însă, a adus schimbări majore, impunând intervenţia Guvernului (atât pe zona abia liberalizată a consumatorilor casnici, cât şi pe cea concurenţială a consumatorilor industriali) şi arătând fragilitatea furnizorilor. Ca urmare, este nevoie de reguli mai stricte pe piaţă”, relevă ancheta sectorială derulată de Consiliul Concurenţei pe piaţa gazelor naturale.

Conform analizei efectuate de autoritatea de concurență, se constată că ofertele cu prețuri atractive pentru clienți au continuat să existe până la mijlocul anului 2021, când prețurile gazelor naturale au început să crească.

„Războiul din Ucraina a afectat puternic piaţa de energie europeană, iar statul a intervenit pentru a ajuta populaţia şi industria în faţa creşterilor istorice de preţ şi a volatilităţii deosebite a acestora. În acest context, procesul de liberalizare a fost întrerupt, însă, revenirea la o funcţionare normală trebuie să fie o prioritate atunci când condiţiile de piaţă o vor permite. Preţurile au înregistrat o scădere, iar ajutorul pe care statul îl oferă nu va mai fi justificat”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Sectoarele dificile din industria gazelor naturale au avut un impact asupra activității furnizorilor, mulți dintre aceștia retrăgându-se de pe piață. În consecință, în intervalul iulie 2020 – octombrie 2021, comparatorul online de oferte-tip de furnizare a gazelor naturale, furnizat de ANRE, a menționat constant aproximativ 60 de furnizori. Totuși, începând din noiembrie 2021, numărul acestora a scăzut treptat, ajungând la doar 27 de furnizori în ianuarie 2023, iar la începutul anului 2024, conform datelor furnizate de ANRE, doar 15 furnizori sunt prezenți cu oferte.

În ceea ce privește schimbarea furnizorului de gaze naturale, la finalul procesului de liberalizare, în iulie 2021, aproximativ 57% din totalul clienților casnici au acceptat automat oferta comercială a furnizorului cu care erau deja înregistrați, fără a-și exprima vreo opțiune explicită în acest sens. În intervalul iulie 2020 – august 2022, doar 8,7% din clienții care au optat pentru o schimbare a regimului de furnizare a gazelor naturale au ales să încheie contracte cu alți furnizori. Unul dintre principalele motive pentru acest procent redus de schimbări de furnizor a fost nivelul scăzut de informare al clienților casnici.

În legătură cu conectarea la sistemele de distribuție a gazelor naturale, analiza realizată de Consiliul Concurenței indică o creștere constantă a numărului de locuri de consum atribuite consumatorilor casnici în ultimii ani. La finalul semestrului I din 2019, se înregistrau 3.671.041 de locuri de consum, în timp ce la sfârșitul semestrului I din 2023 acest număr crescuse la 4.324.928. Estimările autorității de concurență sugerează că, către finalul anului 2023, numărul clienților casnici de gaze naturale în România se apropia de 4,38 milioane.

Cu toate acestea, Consiliul Concurenței a observat că există diverse obstacole care încetinesc procesul de conectare a consumatorilor casnici. Deoarece procesul de conectare la sistemele de distribuție a gazelor naturale este complex și implică parcurgerea unor proceduri extinse, precum discuții, întâlniri și solicitări către operatorii de sistem de distribuție și alți operatori economici autorizați, utilizatorii finali casnici întâmpină adesea dificultăți în înțelegerea completă a acestui proces numai prin consultarea prevederilor legale.

În plus, schimbările frecvente ale cadrului normativ care guvernează această activitate contribuie la creșterea incertitudinii, nu doar pentru cei care solicită, ci și pentru operatorii implicați în activitățile de proiectare și execuție a branșamentelor necesare pentru racordarea la sistem. De asemenea, procesul de racordare implică costuri pe care unii utilizatori nu și le pot permite. În urma modificărilor legislative, costurile au fost suportate de operatorii sistemelor de distribuție, care au alocat sume semnificative pentru extinderea acestor sisteme, urmând să-și recupereze aceste investiții prin intermediul tarifelor de distribuție. Cu toate acestea, viitorii utilizatori casnici sunt obligați să acopere costul lucrărilor de proiectare și execuție a branșamentului (care pot fi substanțiale), fiind compensați de către operatorii de sistem de distribuție în limita valorii medii a unui branșament, această valoare fiind stabilită de ANRE.

Consiliul Concurenței a observat o creștere a numărului de cereri de racordare odată cu introducerea obligativității finanțării lucrărilor de racordare de către operatorii de distribuție, dar și o extindere a duratei de racordare pentru clienții casnici. În acest context, având în vedere modificările frecvente ale legislației primare și secundare, operatorii de distribuție au fost obligați să își revizuiască și să își adapteze procedurile interne legate de procesul de racordare, uneori fiind nevoiți să deruleze în paralel proceduri de racordare care se încadrau în regimuri de reglementare diferite.

Având în vedere că după depășirea crizei energetice se va reveni la o piață nereglementată, autoritatea de concurență consideră că este vitală o informare continuă a consumatorilor casnici în legătură cu aspectele esențiale ale sectorului gazelor naturale. Aceasta include rolul distribuitorilor și furnizorilor, tipurile de contracte de furnizare disponibile, precum și riscurile și beneficiile asociate schimbării furnizorului.

Prin urmare, eforturile de informare și educare inițiate la începutul procesului de liberalizare și după expirarea măsurilor aplicabile clienților finali din piața reglementată de gaze naturale conform OUG nr. 27/2022 trebuie să continue, iar campanii periodice de informare publică trebuie să fie organizate în mod regulat.

Pe lângă realizarea unor astfel de campanii de informare, este necesar ca furnizorilor să li se impună o obligaţie mai clară de informare a consumatorilor casnici cu privire la drepturile şi obligaţiile acestora în urma semnării sau, după caz, a prelungirii contractelor. Astfel, consumatorii vor primi un rezumat al principalelor condiţii contractuale, într-un limbaj concis şi simplu, care ar putea include informaţii privind preţul total a contractului, promoţiile aplicate de furnizor, serviciile suplimentare, precum şi drepturile şi obligaţiile clienţilor casnici.

Dat fiind faptul că, în ultimii ani, mai multe companii și-au abandonat procedura de transfer a clienților către Furnizorii de Ultimă Instanță (FUI), autoritatea de concurență consideră că este necesară o reglementare mai strictă pentru a asigura că furnizorii pot îndeplini obligațiile față de clienții lor, indiferent de schimbările din piață.

Consiliul Concurenței mai susține necesitatea existenței unui contract standard pentru furnizarea gazelor naturale, care să includă clauze și condiții uniforme, singurul element variabil fiind prețul final al gazelor naturale. Această sugestie vizează obligativitatea oferirii de către toți furnizorii a unui contract standardizat, fără a restricționa libertatea acestora de a utiliza alte tipuri de contracte în cadrul concurențial al relațiilor cu clienții casnici finali.

foto: Uniunea Europeană

Comentarii